הקץ לזיכוי: כל מה שרציתם לדעת על מהפכת ההחזרות הגדולה
תתחילו לשנן: "מוכר, את הכסף בבקשה". החל מהחודש הבא יחויבו החנויות להשיב ללקוחות את כספם במקרה שיבקשו להחזיר מוצר שרכשו. איזה עסקאות נוכל לבטל, עד מתי נוכל להתחרט ומה עושים אם המוכר מסרב?
שבע שנים המתינה הצעת החוק, אך בעוד כשבועיים היא תיכנס סוף-סוף לתוקפה. מה נוכל להחזיר? איך לנהוג במקרה שהמוכרים מתעקשים על הזיכוי הידוע לשמצה? ומה גובה ההחזר שנקבל? הכל על המהפכה הצרכנית שבדרך.
לא. ההוראות החדשות, שייכנסו לתוקפן ב-14 בדצמבר, יחולו רק על מוצרים שצוינו במפורש בתקנות, ובלבד שערכם עולה על 50 שקלים: מוצרי ריהוט; ציוד לבית ולגן (למעט כלי אוכל לא ארוזים);

שירותי הארחה, נסיעה, חופשה ובילויים; חוגים וקורסים; שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה (לרבות טיפולים להסרת שיער); חברות או מנוי במועדון הנחות; שירותי תקשורת (סלולרי, כבלים, טלפון ואינטרנט); מנוי למועדון כושר או ספא; מנוי במועדון היכרות ושידוכים; מנוי להגרלות והימורים.
בפירוש לא. התקנות לא יחולו על ריהוט שהורכב בבית הצרכן וכמוהו על מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הלקוח על פי מידות או דרישות מיוחדות. גם מוצרים שעל פי דין אין להחזירם - מזון, תרופות ותוספי תזונה, כמו גם מוצרים הניתנים להקלטה או שכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית - לא נוכל להחזיר ולדרוש תמורה כספית.
לא. על פי התקנות, החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העסקה ותעשה באותו אופן בו נעשה התשלום. אם זה בוצע במזומן או בצ'ק, השבת התמורה תהיה במזומן, ובלבד שהצ'ק כבר נפרע (אם טרם הופקד, הוא יוחזר לצרכן). אם התשלום בוצע באשראי, יבוטל החיוב. ואם החשבון כבר חויב, כרטיס האשראי של הצרכן יזוכה במועד החיוב העוקב.
ברוב המקרים נוכל לחזור לעסק עד 14 יום מיום קבלת המוצר או ביצוע העסקה. ברכישה של ביגוד והנעלה פרק הזמן יהיה קצר במיוחד - מיום הרכישה ועד תום יום העסקים הבא, ובתנאי שהתווית על המוצר, אם ישנה, לא הוסרה.
תלוי. על הצרכן להציג הוכחה כי העסקה אכן בוצעה: זו יכולה להיות קבלה, אבל גם אם אין אחת כזו ברשות הלקוח ניתן להוכיח עסקה מקובלת בדרך אחרת - למשל באמצעות התווית של הבגד שתואמת את זו של חנות הבגדים או לוגו החברה שמוטבע על החולצה.
כן. כל ביטול עסקה מחייב את הצרכן בתשלום דמי ביטול בסך 5% מערך המוצרים או השירותים או 100 שקלים - לפי הנמוך מביניהם. אולם אם ביטלתי עסקה לרכישת מוצר חשמלי או אלקטרוני שאריזתו נפתחה על ידי, העוסק רשאי לגבות דמי ביטול בשיעור של 10% מערך המוצר.

לא. תנאי נוסף לזכות לבטל עסקה לרכישת מוצר הוא שהוא לא נפגם, שלא נעשה בו שימוש ושהוא לא חובר לחשמל, למים או לגז.
ההחזר יינתן על סכום העסקה הכולל, כך שאם מחיר ההובלה כלול בחשבונית שהוצאה על ידי בית העסק, ההחזר יחול גם על ההובלה.

כן. על פי התקנות, "עוסק" הוא כל אחד מסניפי הרשת או נקודות המכירה, והביטול לא חייב להיעשות דווקא בסניף המסוים בו בוצעה הרכישה.
התקנות נטולות אכיפה פלילית ועל כן גם אכיפתן תהיה אזרחית בלבד. במקרה כזה עליך לתבוע את בית העסק בבית משפט לתביעות קטנות. לדברי עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות לסחר הוגן, "לא ניתן לכפות על בעלי העסקים לפעול על פי התקנות, ובהרבה מקרים מדובר ב'מילה נגד מילה' בין הלקוח לעסק". אולם לדברי שר התמ"ת בנימין בן אליעזר: "אם נחיה בחברה צרכנית הוגנת שנוהגת לנהוג בהוגנות, נוכל נחולל שינוי משמעותי".