
מגיע לי פיצוי גם על הלכלוך והפיח?
חברות הביטוח והממשלה כבר דואגות למי שביתם נשרף כולו, אולם הרבה יותר תושבים סובלים מנזקים "קטנים" - פיח על הקירות, גינה שרופה או רכב פגוע. איך מזרזים את הטיפול מול חברות הביטוח, על מה תקבלו שיפוי ובאילו מקרים לא - ומה עם פיצוי על עוגמת נפש? מומחי כלל ביטוח ועסקים ענו על שאלות הקוראים בקו חם מיוחד
הביטוחים הרלוונטיים למקרה שכזה הם ביטוחי מבנה ורכוש. במידה שאתם לא בטוחים אם יש ברשותכם כיסוי שכזה, הרי שהתחייבות משכנתה מבטיחה
כן. אחד מהסיכונים המכוסים על ידי הפוליסה הוא עשן שהינו תופעה יוצאת דופן ולא תופעה קבועה. שריפה כדוגמת זו שהתרחשה בכרמל בהחלט נופלת לקטגוריה זו. במקרה כזה הוכחת הקשר הסיבתי היא פשוטה יחסית והשאלה היחידה היא האם ניתן להריח או לראות נזק אמיתי שהתרחש.
גובה הפיצוי עומד ביחס ישר לכמות הכספים הנדרשים כדי להחזיר את המצב לקדמותו והכל בכפוף לתנאי הפוליסה. במידה שהתכולה בוטחה במחצית משוויה, הפיצוי בגין הנזק הוא כמחצית משווי ההשבה, כאשר השירותים הנדרשים במקרים כאלה לצורך תיקון הנזק תלויים בדרך כלל בעוצמת הפגיעה ועשויים לכלול ניקוי וכביסה, צביעה מחודשת ואפילו הריסה של המבנה והקמתו מחדש.
ראשית, מודיעים לחברות הביטוח כמה שיותר מהר. אחת הסיבות לכך היא כי נזקים עשויים לגדול עם הזמן ואנשי המקצוע של חברת הביטוח יוכלו לסייע בהקטנת כמות הנזק שתיגרם. כמו כן, פעמים רבות קשה יותר להוכיח לאורך זמן את הקשר הסיבתי בין הנזק לאירוע עצמו, אם כי אין הדבר אמור במקרה שלפנינו.
מספר הפוליסה, מספר תעודת הזהות ובמקרה הצורך מספר הרכב, וכן כל נתון אחר שיוכל למעשה להוכיח כי אתה בעל הנכס שנפגע וכי יש לך פוליסת ביטוח בחברה. במידה שאין ברשותך את מספר הפוליסה ואת פרטיה בשל שריפה או חוסר סדר, יסתפקו בחברת הביטוח במספר הזהות.
מהות הנזק רלוונטית כדי לדעת מה הפעולה הבאה של חברת הביטוח או המבוטח. במקרה בו מדובר בנזקים קלים, ייתכן שהמבוטח יתבקש לאחר בירור טלפוני ראשוני להזמין את אנשי השירות הרלוונטיים ולשלוח את החשבונות לחברה לצורך זיכוי לאחר התיקון. אין כללים קבועים וחברת הביטוח זכאית לשלוח שמאי מטעמה כדי לבחון את מידת הנזק, ולפיכך אין על המבוטח לפעול מול חברת הביטוח ולהציב להם עובדה ועדיף לתאם מראש.
במקרים של נזקים כבדים ההופכים את הנכס לבלתי ראוי למגורים, אם למבוטח יש ביטוח מבנה הוא זכאי להוצאות שכר דירה לדירה דומה לזו שהיתה לו למשך תקופה מקסימלית של 6 חודשים או עד סכום של 10% מסכום ביטוח המבנה, וזאת לאורך תקופת תיקון הנכס. במקרים בהם תיקון הנזק ארוך מ-6 חודשים לא יקבל המבוטח כיסוי גבוה יותר. לא מדובר בפיצוי אלא בהחזר הוצאות, כך שבמקרה כזה יש להציג קבלות.
במקרה שכזה זכאי בעל הדירה לפיצוי על אובדן שכר הדירה עד לתקופה של 6 חודשים. יש צורך להציג את חוזה השכירות, אך גובה הפיצוי שניתן לתקופה בה מתוקן הנזק אינו עומד בהכרח ביחס ישר לגובה הנזק ומותאם לגובה שכר הדירה הניתן לנכס דומה.
לאחר שיחת הטלפון הראשונה לחברת הביטוח, סביר להניח כי החברה תבקש לשלוח שמאי אשר ינהל את תהליך הערכת הנזק - בירור אשר עשוי פעמים רבות להיות ארוך. לאחר התרשמות ראשונית עם המבוטח, שאחראי להציג לשמאי את הנזקים שנראים ושאינם נראים, יגובשו אופן הטיפול, ההערכה ובמידת הצורך הפיצוי הראשוני.
השמאי עשוי להמליץ על בדיקת מומחים (ארכיטקטים למשל), שליחת ציוד אלקטרוני למעבדה וכדומה, זאת כדי לאמוד את מידת הנזק ואת הפיצוי העתידי לו זכאי המבוטח. לאחר מפגש ראשוני לא סביר כי יקבלו המבוטחים את סכום הכסף המלא בשל הנזק, אך במידה ויש צרכים מידיים הנובעים ממצב ביש אליו נקלעו בעקבות השריפה, ייתכן ויקבלו סכום כלשהו שיאפשר להם "לעמוד על רגליהם".
כיסוי שכזה אינו כלול בפוליסת הביטוח. כמו כן, לא ניתן לגבות סכומים גבוהים יותר על חפצים רק מכיוון שהיה להם ערך סנטימנטלי.
אם המבנה מבוטח בסכום הנדרש לבנייתו מחדש (ללא שווי הקרקע) ו/או התכולה בוטחה במלוא שוויה-הפיצוי יכלול את הסכומים הנדרשים כדי להחזיר את המצב לקדמותו (פחות סכום ההשתתפות העצמית הנקוב בפוליסה), והכל בכפוף לתנאי הפוליסה. אם סכומי הביטוח אינם מספיקים יקטן הפיצוי בשיעור יחסי. לדוגמה, אם הרכוש בוטח במחצית משוויו יהיה הפיצוי כמחצית מעלות שיקום הנזק.
כן ולא. הכספים אותם מעבירה חברת הביטוח מיועדים הן לפיצוי בגין הנזק שנגרם והן כדי לסייע למבוטח לחזור, במידה ויהיה מעוניין בכך, למצב הקודם בו היה מצוי. לאחר גיבוש הערכת הנזק השמאי מאשר למבוטח סכומים להם הוא זכאי כשיפוי על הנזק שנגרם לו וסכומים נוספים לצורך החזרת המצב לקדמותו כתקרת הוצאה בגין רכישת שירותים או מוצרים מסוימים כגון רכישת טלוויזיה שנהרסה, צביעה, החלפת משקופי אלומיניום ועוד. חברת הביטוח יכולה לבחור האם לפצות את המבוטח בתגמולי ביטוח, בתיקונים או בהחלפה של הרכוש שנפגע.
לא במקרה של ביטוח נזקי אש. כל עת שמדובר בבעל מקצוע מורשה המספק קבלות, המבוטח רשאי להשתמש בשירותיו ולקבל החזר עד לגובה ההוצאה אותו קבע השמאי. במקרה שבו המבוטח בוחר להשתמש בבעל מקצוע יקר יותר מהסכום שהוקצה - הרי שהוא ייאלץ לשאת בהפרש.
במקרה שמדובר בנזקים קלים כדוגמת פגיעה בצמיגי הרכב, פיח על חלונות, כביסה שהתלכלכה וכדומה, הרי שניתן לטפל בנזק באופן עצמאי. אך במידה ומעוניינים בהפעלת פוליסת הביטוח יש לתאם קודם כל עם החברה. כמו כן, יש לציין כי פיח המוסר בקלות יחסית ממשטחים כדוגמת פח של מכונית, משקופי אלומיניום, אמבטיות או קירות, צפוי לגרום תוך מספר ימים לנזקים בלתי הפיכים. כך שמומלץ להסיר אותו מוקדם ככל הניתן.
