חודש לחוק ההחזרים: האם התקנות חוללו שינוי אמיתי?
בדיקת nrg מעריב: חודש חלף מאז נכנסו לתוקף התקנות החדשות המאפשרות לנו להחזיר מוצרים ולקבל את כספנו חזרה, אך נדמה שהצרכנים הישראלים לא מתרגשים. מרבית רשתות השיווק מדווחות על עלייה קלה בלבד בהיקף החזרת המוצרים, וחלקן אף נהנות מצמיחה במכירות
◄ לבקש את הקאש: בדקנו - האם בחנויות יחזירו כסף על מוצרים שהחזרנו?
רשת המשביר לצרכן, למשל, מדווחת על "עסקים כרגיל" מאז שנכנס החוק לתוקף. כך גם ברשתות מגה ספורט, YOOP וילדותי. סמנכ"ל השיווק ברשת ילדותי, שרון גוזמן, מציינת כי בעקבות החוק החדש רק ארבעה לקוחות שבו להחזיר פריט שרכשו.
בארגון אמון הציבור טוענים, כי לציבור טרם הפנים והתרגל לחקיקה הצרכנית, תהליך שדורש זמן, מה שיכול להסביר את מצב העניינים שמתארות הרשתות. בארגון קוראים לציבור להבין כי כוח הקנייה מצוי בידיו וללמד את החברות בישראל כי יחס הוגן לצרכן משתלם לשני הצדדים.
מצדדת בטענה זו העובדה כי המכירות של רשת BIANCO JEANS עלו ב-3%-5% מאז כניסת התקנות לתוקף, וגם מחירה של עיסקה ממוצעת עלה. גם ברשת HDL דפנה לוינסון נרשמה עלייה של 3%-4% בפדיונות הרשת, ונרשמה עלייה ברכישות הגדולות (מעל 500 שקל).
"החוק מאפשר ללקוחות לרכוש בראש שקט", מסביר משה שהרבני, מנכ"ל ובעלים של רשת סכו עור. "ללקוחות הרבה יותר קל כשהם יודעים שאפשר למדוד את הנעליים גם בבית עם הבגדים שיש להם בארון, ורק אז להחליט".

עם זאת, רשתות בודדות מדווחות על עלייה משמעותית יותר בהיקף המוצרים המוחזרים - מה שגורם לדאגה בקרב בתי העסק. ברשת סקאל חל גידול של 7%-8% בהחזרים בחודש האחרון, אך גם המכירות רשמו עלייה. גם ברשת נעלי סקופ מדווחים על עלייה גבוהה יחסית של כ-10% בכמות ההחזרים הכספיים, וכך גם ברשת אולסייל Outlet למוצרי חשמל.
מנהל אולסייל Outlet, איתי גורפיל, מסביר
גורפיל צופה כי בענף החשמל, העלייה בהחזרות מוצרים תתקבע ותישאר בגובה של 10%. עם זאת, ברשת א.ל.מ למכשירי חשמל מזהים עליה של 3%-5% בלבד בכמות ההחזרות בחודש האחרון.
לטענת מנכ"ל אינטר ג'ינס, המפעילה את החנויות REPLAY ו-STEVE MADDEN בישראל, מדובר בכ-3-2 החזרות ביום "הנעשות באופן בוטה ומזלזל למדי מצד הלקוחות". לאור תופעה זו שוקלים ברשת לדרוש עמלת ביטול, שלא נהגו לגבות עד כה: "בסכומים הגבוהים של פריטי המותגים שלנו, אני נוטה להאמין שאם לקוח יחזיר את הסחורה ויתבקש לשלם 10% מערכה, הוא יחשוב פעמיים", טוען מאירוביץ'.
מקרים יוצאי דופן של החזרת מוצרים נרשמו במספר רשתות, בין השאר ברשת איקאה. באחד המקרים טען לקוח, כי השולחן שקנה פגום. הוא הגיע ללא קבלה, וכאשר הנציגה שאלה אותו איפה המוצר, התברר כי הוא זרק אותו לפח. הלקוח, מצדו, דרש פיצוי על עצם ההגעה לסניף.
במקרה אחר הגיעה לקוחה עם יחידת מגירות וטענה כי בבוקר המגירות נפתחות, ובלילה - לא. לקוח אחר, שרכש בהנחה מזרן שהוחזר בעבר, טען שבחדר סגור מפריש המזרן גזים של האדם שהחזיר אותו.

בחלק מהמקרים הביאו התקנות החדשות לשינוי במדיניות המבצעים. מבצעי 1+1 למשל, יוצרים בעייתיות ברמת החזר הפריט השני, כך שברשת דיסקריט להלבשה תחתונה בחרו להציע ללקוחות מבצעים בעלי אופי שונה.
"הנחנו את מנהלות החנויות שלנו לא לדחוף באופן אגריסיבי מדי את הסחורה, כיוון שלקוח שיוצא עם פריט שהוא לא שלם לגביו מהחנות, סופו שיחזור ויקבל את כספו בחזרה, וחבל" מסביר מנכ"ל החברה, יעקב גבאי. ברשת גלי נתגלתה בעיה דומה, ולאחר בדיקה נמצא כי לקוח שמעוניין להחזיר פריט אחד שנקנה במסגרת מבצע מסוג זה מחויב להחזיר את שני המוצרים ולקבל את הכסף על שניהם.
באמון הציבור מתריעים, כי החוק חייב להיות מעוגן במנגנון פיצוי ללא הוכחת נזק, כמקובל במקרים אחרים בעבירות על חוק הגנת הצרכן. כמו כן מציינים בארגון כי דרוש מנגנון רגולטורי, שיאכוף את מימוש התקנות על ידי עסקים וישמש כתובות לתלונות ופניות צרכנים.