המועצה לצרכנות: החברות מטעות את הציבור עם אריזות חיסכון לא חסכוניות
האריזות שנבדקו עולות בדיוק כפול מאריזות שתכולתן קטנה בחצי; מנכ"ל המועצה פרופ' אהוד פלג: "נדרשת פעולה תקיפה למיגור ההטעיה"
במסגרת הבדיקה נבחנו מחירי גבינה לבנה מסוג סקי מתוצרת שטראוס באריזות שמשקלן 250 גרם, 500 גרם ו-750 גרם בשני סניפי רשת מגה בתל אביב. על הגבינות שמשקלן 500 גרם ו-750 גרם ציינה שטראוס בכיתוב מובלט בפס צהוב "אריזת חיסכון", וכך גם באריזות זהות במשקליהן של גבינות תנובה. מהבדיקה עלה כי מחיר אריזת חיסכון 500 גרם זהה לחלוטין למחיר שתי אריזות 250 גרם, ומחיר אריזת חיסכון 750 גרם זהה למחיר 3 אריזות 250 גרם.
הביטוי "אריזת חיסכון", המצוין על אריזה גדולה מהאריזה הבסיסית, נתפש בקרב הצרכנים כהבטחה למוצר שמחירו זול יותר מהמחיר הבסיסי. צרכן סביר יניח כי מחיר אריזת חיסכון בת 500 גרם, למשל, יהיה נמוך ממחיר שתי אריזות בנות 250 גרם.
במועצה לצרכנות טוענים כי הכיתוב "אריזת
חיסכון" בהיעדר חיסכון אמיתי מהווה לכאורה הפרה של סעיף ההטעיה בחוק הגנת הצרכן. סימון מוצר כ"אריזת חיסכון" מצד היצרן מהווה תמריץ לצרכנים להעדיף את המוצר החסכוני כביכול ולרכוש כמות גדולה יותר מזו שהיה רוכש אלמלא החיסכון הנטען, סיבה נוספת שבגינה הדבר נחשב להטעיה.
פרופ' אהוד פלג, מנכ"ל המועצה, מסר כי "במצב שבו תמחור המוצרים פוגע בצרכנים נדרשת פעולה נמרצת ותקיפה למיגורה של ההטעיה". המועצה העבירה את הממצאים לעו"ד תמר פינקוס, ראש הרשות לסחר ההוגן, בבקשה שתבחן את ההיבטים החוקיים של הפרשה ותנקוט צעדים בהתאם. פרופ' פלג פנה אף למנכ"ל התמ"ת בבקשה להביא בחשבון בדיוני הוועדה גם את אופן התנהלותם של התאגידים העסקיים מול הצרכנים, כגורם המגביר את העול על כיסיהם.

גבינת סקי. לא משתלם. .
משטראוס נמסר בתגובה כי מארזי החיסכון של גבינת סקי מגלמים הנחה של עד כ-30% עבור הרשתות. החברה אחראית למחיר הקמעונאי ואינה אחראית למחירי המדף שקובעות הרשתות.
מתנובה לא נתקבלה תגובה.