יצרניות משחות השיניים מעלות מחירים
בעוד המודעות לחשיבות השמירה על הגיינת הפה במגמת עלייה יצרניות המשחות מציעות משחות שיניים יעודיות היקרות מהמשחות הסטנדרטיות באופן משמעותי
אולם לאחרונה נראה כי כל אחת מהחברות הפועלות בענף השיקה סדרת משחות ייעודיות, הדוחקת את משחות השיניים הסטנדרטיות מהמדפים. מבדיקת עסקים עולה כי את משחות השיניים הייעודיות, החולשות על עיקר השוק ומחירן גבוה ממחיר המשחות הרגילות באופן משמעותי, מייצרות החברות באריזות קטנות יותר (75 מ“ל) מאלה של המשחות הרגילות (100 מ“ל) - כך שמחירן ליחידת מידה הופך גבוה במאות אחוזים.
כך גם בקטגוריית משחות השיניים לילדים, הנמכרות ב-9-15 שקל ל-50 מ“ל, מחיר המשקף 30 שקל לכל היותר ל-100 מ“ל. מדובר במחיר הגבוה ב-291% ממחיר של שפופרת משחת שיניים רגילה למבוגרים שגודלה 100 מ“ל.
לא במקרה יש על המדף יותר משחות שיניים ייעודיות, שכן בחברות משקיעים סכומי עתק בפיתוחן מתוך הבנה כי יוכלו לגבות עבורן פרמיה עצומה. לדברי רונית בר-נתן, מנהלת תחום מוצרי הבריאות בקוסמופארם (יצרנית משחות אורביטול), "המותג משקיע משאבים רבים בפיתוח משחות בעלות ערך מוסף בתחום היגיינת הפה, פרי מחקר משותף עם רופאי השיניים בארץ.“
שיווק אגרסיבי של המשחות הייעודיות תוך צמצום הנוכחות של המשחות הרגילות על המדף הביא לשינוי דרמטי בשוק משחות השיניים, המגלגל כ-200 מיליון שקל בשנה. המשחות הרגילות היוו בשנה החולפת רק 43.5% מהשוק, בעוד משחות השיניים היעודיות חלשו על 56.5%.
המשחות הייעודיות מתחלקות למשחות המספקות תועלת נוספת לניקיון, כמו הגנה מפני דלקות חניכיים ורגישות, המהוות 41% מהשוק; למשחות שיניים לילדים עם רמת פלואוריד נמוכה, המהוות 6.5% מהשוק; למשחות מלבינות המהוות 5% מהשוק; ולמשחות קוסמטיות המבטיחות רעננות נשימה לאורך זמן, המהוות 4% מהשוק.
לדברי מיקי גינסברג, מנכ“ל חטיבת קולגייט פלמוליב בקבוצת שסטוביץ (יבואנית מוצרי קולגייט ישראל), הסובלים מרגישות בשיניים מהווים פלח שוק של יותר מ-50%, ואלה תרים אחר פתרון לבעיה.
עד כה שיווקה קולגייט את משחת שיניים "סנסיטיב מולטי פרוטקשן“ לטיפול בשיניים רגישות ב-25 שקל ל-75 מ“ל, המשקפים מחיר של 33.3 שקל ל-100 מ“ל. אך לאחרונה פיתחה משחה בשם "סנסיטיב פרו רליף“ הנועדה לטיפול בשיניים רגישות תוך העלמה מיידית של הכאב, ב-26 שקל, המשקפים מחיר של 34.6 שקל ל100- מ“ל. מדובר במחיר הגבוה
ההצלחה בהחדרת המשחות היקרות, תוך הבטחה לטיפול מסוים, יצרה סדרה חדשה הכוללת 5 משחות ייעודיות ב-25 שקל ל-100 מ“ל - יקרות ב-220% מהמשחה הסטנדרטית. בקולגייט מסבירים כי "משחות השיניים הייעודיות הן משחות שהושקעו בהן שנים רבות של מחקר ופיתוח. הן בעלות ערך מוסף ומיועדות לפתרון בעיות מסוימות, דוגמת שיניים רגישות או צורך בהלבנה. הטכנולוגיה במשחות אלה מתוחכמת ונותנת מענה לצרכים מיוחדים, ולכן מחיריהן שונים ממחירי משחות רגילות.“
גם דיפלומט, המשווקת את משחות השיניים קרסט, מציעה את משחת השיניים "קרסט לשיניים רגישות“ באריזת 75 מ“ל ב-25 שקל, המשקפים 33.32 שקל ל-100 מ“ל. זה מחיר הגבוה ב-122% ממחיר המשחה הרגילה "קרסט קומפליט מנטה,“ הנמכרת באריזת 100 מ“ל ב-14.99 שקל.
סנו, יצרנית אורביטול, גובה עבור משחה בתוספת אלוורה 17.29 שקל לאריזת 111 מ“ל - מחיר הגבוה ב-122% ממחיר המשחה הסטנדרטית. משחה זו נמכרת במארזי שלישיות ב-23.3 שקל ל-333 מ“ל.
אפילו המותג הפרטי, שאמור להיות זול יותר, הבין את השיטה. לייף של סופרפארם מציע משחת שיניים בתוספת אלוורה או קמומיל באריזת 75 מ“ל ב-16 שקל, מחיר המשקף 21.3 שקל ל-100 מ“ל.
דנאגיס, יצרנית מרידול, דווקא מתמחרת בהגינות את המשחות השונות מתוצרתה. דנאגיס גובה עבור משחה לשיניים רגישות באריזת 75 מ“ל 21.8 שקל, המשקפים מחיר של 29 שקל לאריזת 100 מ“ל - מחיר הגבוה ב-20% בלבד ממחיר המשחה הרגילה.
בזירת משחות השיניים לילדים הבעיה חמורה עוד יותר, כיוון שמשחות באריזות קטנות ובמחיר גבוה הן האפשרות היחידה על המדף. כך לדוגמה, משחת טום וג‘רי של הנקל סוד באריזת 50 מ“ל עולה 9 שקלים, מחיר המשקף 18 שקל לאריזת 100 מ“ל.
אורל-בי מציעה משחת שיניים דיסני באריזת 75 מ“ל ב-20 שקל, מחיר המשקף 26.65 שקל ל-100 מ“ל. דנאגיס מוכרת את משחת ברבי לילדות ב-14.3 שקל לאריזת 50 מ“ל, מחיר המשקף 28.6 שקל ל-100 מ“ל; כמו כן, היא מציעה את משחת סופרמן ב-15.3 שקל, מחיר המשקף 30.6 שקל ל-100 מ“ל. אלה מחירים הגבוהים ב-300% ממחיר משחת שיניים שגודלה 100 מ“ל.
גם טבע ישראל, יצרנית אלמקס, המוכרת את המשחה למבוגרים ב-14 שקל לאריזת 100 מ“ל, השיקה משחה לילדים בשם "אלמקס ג‘וניור“. אך היא הקטינה את כמות המשחה לילדים ל-75 מ“ל מבלי לשנות את המחיר, ובכך ייקרה אותה ב-33%.
nuritk@maariv.co.il