מחפש את המחר: מנכ"ל מיקרוסופט-ישראל בראיון מיוחד

דני ימין (53), מנכ"ל מיקרוסופט ישראל ב-6 השנים האחרונות, מכוון לפסגת פתרונות התקשורת בישראל; דבר אחד מבחינתו בטוח: "בלי מיקרוסופט העולם היה משעמם"

יהודה שרוני | 30/9/2011 10:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: מיקרוסופט
את החדשנות ואת השינויים בעולם העסקים הטכנולוגי מדמה דני ימין, מנכ"ל מיקרוספורט ישראל, לרצפה של רחבת ריקודים. "אתה מתחיל לרקוד עם בת זוג כשרחבת הריקודים סטטית, ואז הרחבה מתחילה אטאט להסתובב, אבל קצב הסיבוב הולך וגדל. עכשיו אתה צריך להתאים את צעדי הריקוד, אבל העניין רק הולך ונעשה קשה ומסובך יותר. כך גם בעולם הטכנולוגיה, אשר מושפע מהשינויים הדרמטיים בסביבה העסקית והדמוגרפית. אתה צריך לזהות את השינויים מהר, להגיב בהתאם ולהחליט מה נכון לעשות".

אז סעיף "ריקודים" לא מופיע ברזומה כאחד התחביבים של ימין, אבל את מיקרוסופט ישראל הוא מנהל כרקדן מצוין. על פי דן אנד ברדסטריט, ענקית ההייטק מעסיקה 800 עובדים בישראל ונהנית ממחזור מכירות של 300 מיליון דולר לשנה. הצמיחה נמשכת ומבחינת החברה - השמים הם הגבול.

דני ימין (53) הוא ילד טוב חיפה. כמי שהתגורר בשכנות אליו אני זוכר אותו כצעיר מופנם יחסית המעדיף להתעמק בקריאה. ימין היה התלמיד המועדף של מנהלת בית הספר בשכונה. גם כיום תחביבו העיקרי הוא קריאת ספרים. "יש לי הערכה רבה לסופרים ולמשוררים", הוא מסביר. "יש להם קסם מיוחד המאפשר להם לתאר סיטואציות בכמה שורות או מילים, בדייקנות של מיקרוסקופ המסוגל להגדיל את הדברים או של טלסקופ המשקיף למרחקים".

את מיקרוסופט ישראל הוא מנהל זה שש שנים, מאז החליף בתפקיד את אריה סקופ, המנכ"ל המיתולוגי. "שימשתי כמשנה למנכ"ל ונבחרתי להחליף את סקופ כי כנראה עשיתי עבודה טובה. לפני שמוניתי, רואיינתי בפני כמה אנשים מהמובילים בכלכלה העולמית והתבקשתי לשטוח את השקפת עולמי העסקית, עולם הערכים שלי וכיצד אני רואה את תפקידה של מיקרוסופט בחברה הישראלית".

6 שנים מאז, איך נראה לך היום התפקיד הזה? "מרתק. כיף לי בתפקיד בגלל כמה סיבות: הנגיעות עם הסביבה העסקית, כולל צרכנים, אנשים בבית, ארגונים גדולים וגופי ציבור, הם כמעט בלתי סופיים. אנחנו מלווים אנשים מרגע שהם מתעוררים בבוקר ועד שהם הולכים לישון. בחברה המודרנית אנשים יוצרים ומחפשים מידע כל העת. זה תפקיד נפלא גם בזכות האנשים הנפלאים בארץ ובעולם. מדובר במפלסי דרך ומבחינתי זו זכות לעבוד איתם".
שקע במקום גנרטור

את מיקרוסופט, העוסקת בעיקר במכירת תוכנה, ייסד ביל גייטס. את קירות משרדו של ימין מעטרות תמונות שלו עם גייטס ועם אישי ממשל ישראלים. החברה מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים הן בישראל והן בעולם: הסביבה העסקית התחרותית מחייבת את ההנהלה בארה"ב לנקוט יוזמות עסקיות מרחיקות לכת. כך, למשל, נחשף לפני כמה שבועות כי מיקרוסופט רכשה את השליטה בחברת סקייפ.

"המטרה שלנו במיקרוסופט היא להעניק ערך מוסף ללקוחות

ואני מאמין שאנחנו מצליחים בכך", אומר ימין. "עסקת הרכישה של סקייפ היא נכונה מבחינת מגוון השירותים שמיקרוסופט מעניקה ללקוחותיה ומאפשרת אינטגרטציה של עולם התקשורת. ובכלל, העולם העסקי היום נעשה פחות היררכי ופירמידלי ויותר רשתי. רק לפני 20 שנה עולם התקשורת היה פשוט: טלפון קווי ומספר טלפון. מאז היה לנו את הסלולר, את האי-מייל, את הודעות הטקסט ואת הרשתות החברתיות - ועדיין לא הגענו לסוף הדרך".

וזה הופך את המטרות שלכם למורכבות הרבה יותר.
כן. עולם התקשורת משתנה כל הזמן, כי הבמה ברחבת הריקודים מסתובבת מהר יותר ויותר וצריך לחפש מודל עסקי חדש. יש פה שאלות כמו אם לחייב עבור המשכיר או להסתפק בזמן אוויר. האם להעניק את השירות בחינם ולהסתפק בהכנסות מפרסום? כל אלה שאלות מורכבות וכולם מתחבטים בהן".

ואיך אתם במיקרוסופט מתמודדים עם השינויים המהירים האלה?
ב-3 השנים האחרונות עברו טרנספורמציה לא פשוטה. מיקרוסופט כיום אינה חברת תוכנה בלבד אלא חברה המספקת 'שירותי ענן'. לקחנו את כל התוכנות שפיתחו והעברנו אותם לשירות ענק המאפשר ללקוחות להוריד אותן בעצמם. זאת טרנספורמציה עסקית. כעת אנו מוכרים שירות 24 שעות ביממה, ובמובנים מסוימים מדובר בקשר ישיר ובלתי אמצעי עם הלקוח - אם כי ללקוח הסופי אנחנו לא מגיעים במישרין אלא באמצעות ספקים כמו בזק בינלאומי בתוכנת האופיס. אנחנו גם מציעים שילוב המאפשר רכישת תוכנה פיזית או שירות ענן. זה מחייב אותנו לשירות תמיכה יעיל".

מה זה שירות הענן הזה?
"אני יכול להסביר אותו במונחים מעולם החשמל. במקום שאדם ירכוש גנרטור קטן שיספק את צרכיו, אני מעניק לו את השקע המאפשר את ניצול החשמל על-פי צרכיו - וכל השאר השאלות לא צריכות לעניין אותו יותר. מדובר בתפיסה עסקית חדשה המגלמת בתוכה מהירות, זמינות והעדר הייררכיה. בעצם, כמעט כל לקוח מקבל את אותה איכות שרות".

אם כך, אז איך מגיעים ללקוחות? מהם אמצעי השיווק?
"אל הלקוחות ניתן להגיע, בכל מקרה, בכמה דרכים - ברשתות החברתיות, בטלפונים הניידים ובכל מקום. המטרה שלי היא לקרב אותם לעסק ולהפוך אותם לשותפים שלי. מכיוון שרוב מוצרי התוכנה דומים פחות יותר, אנשים מחפשים חוויה וערך מוסף. הטכנולוגיה החדישה מאפשרת לממשלות ולארגוני ענק לדעת כמעט הכל על אזרחי המדינה. מנגד, אותה הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות להשפיע על השיח הציבורי ולהשתתף בתהליכים שבעבר לא היו אפשריים עבורם. יש כאן נקודת מפגש שמאפשרת ליצור שיח מסוג אחר עם הסביבה הארגונית".

יוסי אלוני
''עולם התקשורת משתנה כל הזמן וצריך למצוא מודל עסקי חדש''.דני ימין במשרדי החברה בישראל. יוסי אלוני
עולם בלי מיקרוסופט?

רכישת תוכנת התקשורת המצליחה והפופולרית "סקייפ" בידי מיקרוסופט העולמית היתה בתקופה האחרונה אחד מנושאי השיחה המדוברים בענף ההייטק. מבחינת ימין, מדובר בדרך מעולה לקצר מרחק אל עולם הלקוחות הפרטיים. "היום אנחנו כבר מדברים על תקשורת אחידה", הוא מסביר.

"סלולר, הודעות טקסט, טלפון קווי, מיילים ועוד אינספור דרכי תקשורת נוספות. הרעיון הוא לאחד את כל דרכי התקשורת ולשפר את יכולת הספק להגיע אליך. אתן דוגמה: אם אני כעת שולח מייל ואינך נמצא ליד המכשיר, ניתן לתרגם את המייל אוטומטית להודעת טקסט. אנחנו עושים את הלינק והסקייפ הוא הדרך לספק את פתרונות התקשורת גם ללקוחות פרטיים. רכיב התקשורת הוא יקר בהוצאות משק הבית, והרעיון הוא להציע חבילת תקשורת במחירים סבירים. אנחנו רוצים להיות המובילים בישראל בפתרונות התקשורת".

האם פתרונות אלה מעניקים יתרונות יחסיים גם לחברת סטארט-אפ?
"בוודאי. לא רק לחברות סטארט-אפ, אלא גם לעסקים קטנים. הפתרונות שלנו מאפשרים סף כניסה זול יחסית כדי להפוך לעסק. עלויות הכניסה של סטארט-אפ הן זולות. אתה בא היום עם רעיון, מתחברים לענן - וההוצאה הכספית שלך צונחת. מרגע שתשתית המחשוב הופכת לזולה, זמינה וגמישה, אז יש פה שינוי משמעותי של כללי המשחק".

למה אתה מתכוון כשאתה מדבר על גמישות?
"אתן לך דוגמה. כשיש את הסופרבול בארה"ב, אתה יודע מי החברה העסוקה ביותר ביום זה? פיצה האט. אנשים נשארים בבית וצופים במשחק, וליום אחד יש זינוק של פי אלף בהיקף ההזמנות. פיצה האט לא זקוקה למערך תוכנה מיוחד שיגדיל את כושר המכירות שלה לאורך זמן. היא זקוקה לכוח מחשוב ליום אחד בלבד, וגמישות הפתרונות שלנו מאפשרת את זה. הגמישות היא הדרך היחידה לאפשר לך להמשיך לרקוד, גם אם הבמה סביבך ממשיכה להסתובב מהר".

אז בעצם, מה אתם מוכרים היום?
"מיקרוסופט היא חברת תוכנה, אבל אנחנו יותר ויותר מוכרים גם את השירות. פעם היינו מוכרים תוכנת סי.אר.אם (CRM) בלבד . היום אנחנו מוכרים גם את השירות שלה. אנחנו היחידים המאפשרים שירות של גם וגם".

האם כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל אתה מרגיש שהמדינה מעניקה את הגיבוי הפיננסי המתאים לתעשיית ההיי-טק?
"היקף ההשקעה של מיקרוסופט בתחום המחקר והפיתוח מסתכם ב-9 מיליארד דולר לשנה - וזאת ההשקעה הגדולה ביותר בעולם לפי מיטב ידיעתי. צריך להבחין בין מחקר ופיתוח: יש לנו גם מחקר שאנחנו מנהלים באמצעות מעבדות הנמצאות ליד אוניברסיטאות קייברידג' ואוקספורד. זאת היתה תפיסת המחקר של ביל גייטס, מייסד החברה.

"אנחנו עוסקים גם בפיתוח שהתהליכים המלווים אותו יכולים להימשך שנים. מיקרוסופט הגדירה את החזון שלה באמצעות השאלה'במה אנחנו הטובים ביותר בעולם?'. היום כבר אפשר לשאול'איך היה נראה העולם בלי מיקרוסופט?', ללא מחשב אישי, אינטרנט או תוכנת אופיס. אני יכול להבטיח לך שזה היה עולם משעמם לחלוטין. הדנ"א של מיקרוסופט הוא לקיחת טכנולוגיה והפיכתה לעסק. החזון של ביל גייטס היה פי.סי בכל בית. הגשמנו את החזון וכיום יש יותר ממיליארד משתמשים במחשבים אישיים בעולם".

טורו הנאי, רויטרס
''מיקרוסופט הגדירה את החזון שלה באמצעות השאלה 'במה אנחנו הכי טובים בעולם'''. מייסד מיקרוסופט ביל גייטס טורו הנאי, רויטרס
יושרה בארגז הכלים

בשנה האחרונה השיקה מיקרוסופט שירות עסקי חדש, המאפשר למשתמש לנצל את תנועות הגוף כדי להפעיל מכשיר. המיוחד בו הוא שניתן לעשות זאת ללא צורך להחזיק ביד דבר. ימין מאמין שבקרוב יהפוך שירות זה לנחלת הכלל. "אנחנו גם משקיעים כסף רב במנועי חיפוש, אשר בניגוד למצב היום שבו אתה מקבל סדרת לינקים - התשובה שלנו לחיפוש תהיה ממוקדת", הוא מפרט.

לא התרשלתם כשהזנחתם את זירת מנועי החיפוש לטובת גוגל?
"נכון שגוגל מובילה כיום את השוק, אבל היחידה שמציעה לה, נכון להיום, אלטרנטיבה היא בינק. הרבה טוענים שמדובר במנוע חיפוש טוב יותר. המטרה שלנו היא להשקיע בטכנולוגיות פורצות דרך ולשלב אותן בעסקי החברה הקיימים".

יש לכם ממשקים עסקיים מול הממשלה?
"יש לנו קשר טוב איתם בכמה תחומים. השקענו ב'ממשל זמין' המהדק את הקשר בין הממשלה לאזרח, שזה קשר חשוב מאוד. נוסף לכך, אנחנו שותפים בפרוייקט של חינוך לטכנולוגיה ונמצאים בקשר חזק עם משרד החינוך. עתר על כן, אנחנו שותפים עם המדען הראשי ועם החממות הטכנולוגיות בתוכנית לעידוד סטארט-אפים. אנחנו מכנים את המהלך'מתן אפשרות לאדן זינוק קל יותר לחברות בראשית דרכן'. בכל הפרויקטים הללו אנחנו לא מקבלים סיוע, ולמען האמת - גם לא זקוקים לכך".

לא זקוקים כי יש לכם השפעה רבה על הכלכלה הישראלית.
"חברת הסקרים אי.די.סי (IDC) בדקה ומצאה כי מעגל ההשפעה של החברה מגיע ל-80 אלף עובדים, ואנחנו מפרנסים תעשייה שהיקף המכירות האפקטיבי שלה מסתכם בשני מיליארד דולר. כל דולר שאנחנו מוכרים, יוצר סביבנו 7 דולרים נוספים".

דיברת מקודם על רחבת הריקוד המסתובבת. איך אפשר לשרוד בעולם טכנולוגי תחרותי כזה?
"אתה חייב להיות מאוד מאוד טוב, כי הסביבה העסקית, כמו שציינת, תחרותית מאוד. יש לי ארגז כלים בסיסי הכולל יושרה, פוקוס מתמיד על צורכי הלקוחות, הקפדה על תפקוד האנשים ויכולת להתמקד בדברים החשובים באמת. כשאתה פועל על-פי עקרונות אלה, ואני מנסה בכל כוחי לפעול כך, זאת הדרך הנכונה להצלחה. מיקרוסופט ישראל נחשבת לאחת המוצלחות בעולם בזכות היכולת שלנו לענות בזמן אמת לצורכי הלקוחות. לא תמיד אני מסוגל להגדיר מה המתכון הנכון להתמודד עם המתחרים, ולפעמים צריך לא מעט מזל".

נדמה לי שאתה אחד הבודדים שלא דיבר על המחאה החברתית. מה אתם חושבים על זה במיקרוסופט, שהיא חברה שאמורה לשמש כמודל להצלחה עסקית?
"אני חושב שהמחאה יצרה פתח לדיאלוג מסוג חדש בין הממשלה לאזרחים ולסביבה העסקית. המחאה יכולה להפוך להזדמנות ולברכה, אם ייקחו אותה למקום הנכון. שותפות של אזרחים בשיג ושיח הציבורי היא מבורכת. מבחינתי, כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל, זה נפלא שהקדמה הטכנולוגית אפשרה לקדם את השיח הציבורי".

מה התקווה או התחושה שלך לקראת השנה החדשה?
"אני אופטימי כי אני חושב שיש לנו עם מיוחד הנהנה מחוכמה ומיכולת חדשנות. אני לא נאיבי ואני יודע שיש המון קשיים פוליטיים ובינלאומיים, וכן בעיות במדיניות הכלכלית והחברתית. כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל אני מסייע במידת האפשר ונותן את תרומתי הצנועה. אני אופטימי, כי הדברים המיוחדים הקיימים בעם ישראל לא קיימים בשום מקום אחר. יש פה מבוע של רעיונות וחשיבה מקורית ויצירתית. אני מאמין שאם נתעל את כל אלה לכיוון החיובי, יהיה פה מקום נפלא לחיות בו".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים