רכבת אלחוטית בת"א? בגוש דן מעדיפים כבלים

עם הרכבת הקלה בתל אביב נקבל גם חוטי חשמל עיליים ברחובות. מדוע המתכננים לא בוחרים בטכנולוגיה אלחוטית, מתקדמת ואסתטית?

יעל דראל | 20/11/2011 10:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כ-100 מיליון נוסעים בשנה אמורים להשתמש בקו האדום של פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, שיחבר בין פתח תקווה לבת ים ויחלוף בדרכו בבני ברק, ברמת גן ובתל-אביב-יפו. הרכבת הראשונה אמורה להתחיל לפעול לקראת סוף 2017. עם זאת, אמנם בעולם כבר מפעילים טכנולוגיה אלחוטית, שהיא זולה יותר ואין בה צורך בחוטי חשמל עיליים הפוגעים בנוף, אך בישראל עדיין לא ממש חושבים בכיוון. עבור הקמת הקו האדום הוחלט להשתמש בטכנולוגיה חדישה פחות הדורשת חוטי חשמל עיליים.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

אורך הקו האדום, המתוכנן להתחיל לפעול ראשון מכל קווי הרכבת הקלה של הפרויקט, הוא 22 ק"מ. בנת"ע, החברה הממשלתית שהופקדה על ניהול הפרויקט כולו בתקציב ענק של 11.5 מיליארד שקל, מתכננים לקו זה 33 תחנות- 23 מתוכן קרקעיות. 10 התחנות הנוספות, שימוקמו בין צומת גהה בפתח תקווה ובין שכונת נווה צדק בתל-אביב, יהיו תת-קרקעיות. זאת בשל התעקשותו של ראש עיריית תל-אביביפו רון חולדאי.
צילום באדיבות חברת בומברדייה
הרכבת האלחוטית. הופכת לנפוצה בעולם צילום באדיבות חברת בומברדייה

חולדאי מעוניין "לקבור" את הפרויקט מתחת לפני הקרקע גם לשם שמירת שגרת החיים בעיר במהלך ביצוע העבודות וגם מסיבות סביבתיות ונופיות. הוא אינו רוצה כבלי חשמל עיליים כתוספת קבועה לנוף עירו. זאת בדומה למאבק שניהלו ראש עיריית חיפה יונה יהב והחברה להגנת הטבע בפרויקט חשמול הרכבת באזור חיפה.

במדינה שבה כבלי

חשמל נחשבים לתפאורה קבועה בנוף המקומי - בניגוד למדינות דוגמת גרמניה, שבה כל תשתיות החשמל קבורות באדמה - לא קשה להבין מדוע ראשי רשויות לא מקבלים תוספת כזו בברכה. ואולם, מעבר לעניין האסתטי-סביבתי, הרי שכבלי החשמל נושאים עמם גם נטל עלויות עודף של 100 מיליון שקל בקירוב שרובץ על פרויקט הרכבת הקלה.

חיסכון כלכלי עצום

חברת בומברדייה, אחת החברות שנת"ע נמצאת איתן במגעים ומי שמוגדרת היום כחברת הרכבות הגדולה בעולם החולשת על 40% מנתח השוק העולמי, מפעילה בכמה מקומות בעולם את הטכנולוגיה האלחוטית לשינוע רכבות, שכאמור, אינה מצריכה כבלי חשמל עיליים. למשל באוגסבורג שבגרמניה. בטכנולוגיה שפותחה בחברה (PRIMOVE שמה) ניתן להשתמש בה גם להזנה של כלי רכב חשמליים אחרים.

פרט לנוף, שנותר "נקי" מתשתית מיותרת, מדובר, כאמור, בחיסכון של כ-100 מיליון שקל. זאת בעקבות היעדר עלויות התחזוקה השוטפת של הכבלים העיליים וצמצום עלויות המנהור של הפרויקטים. זאת משום שהרכבות האלחוטיות מאפשרות לחפור מנהרות בקוטר קטן יותר, שאינו צריך להכיל גם את כבלי החשמל העיליים. בחברת בומברדייה מעריכים כי הקטנת קוטר המנהרות עשוי לחסוך בסביבות 100 מיליון שקל.

בפרויקט הקו האדום מתוכננת כיום מנהרה שאורכה 11 ק"מ וקוטרה 6 מטר. שימוש בטכנולוגיה אלחוטית יצמצם את הקוטר, על-פי ההערכות, במטר שלם, ותוזיל את עלויות תפעול המכונות היקרות שמבצעות את עבודות הכרייה (TBM) ואת הפרויקט כולו בעשרות מיליוני שקלים.

בומברדייה אינה לבד. פרויקט אלחוטי של ענקית הרכבות אלסטום פועל בהצלחה כבר כמה שנים בבורדו שבצרפת ופרויקט נוסף של החברה עתיד לצאת לדרך בדובאי. כמו כן, בשנים האחרונות מפעילה חברת הרכבות האיטלקית אנסלדו פרויקט רכבת אלחוטית דומה בנאפולי. גם החברות סימנס ו-LOHR מתפעלות פרויקים כאלו, וכמה מהם אמורים לצאת לדרך כמו פרויקט הרכבת אלחוטית בקטאר. בכל הפרויקטים הללו, למרות השוני בטכנולוגיות, התוצאה זהה: הרכבת מקבלת את החשמל ישירות מהמסילה, ללא כל צורך בהזנה חשמלית מהכבלים העיליים.

הטכנולוגיה של האתמול

ומה קורה אצלנו? לפני כחודש, בתום שנים של עיכובים ואחרי מכרז פרטי גדול שנכשל, החלה נת"ע, שהפכה מגוף מפקח על הפרויקט הרכבת הקלה לגוף מבצע, בחפירת 3 פירי ענק. הצעד הזה היה אות שסוף-סוף הפרויקט המיוחל מתחיל לזוז. עלות פרויקט הפירים, שעומקם 23 מטר מתחת לפני הקרקע, מוערכת בכ-375 מיליון שקל והוא צפוי להימשך בין 10 ל-15 חודשים. דרך הפירים המדוברים יוחדרו בהמשך מכונות הכרייה שיחלו בבניית המנהרה התת-קרקעית של הפרויקט.

בין לבין מסיימת בימים אלה נת"ע את גיבוש המכרזים לביצועו של הקו האדום, ומסתמן שהטכנולוגיה האלחוטית אינה עומדת כלל על הפרק. בתשובה לשאלת מעריב עסקים בעניין נמסר כי "הנושא נבחן ולא נמצא מתאים לפרויקט". עם זאת, בנת"ע לא פירטו מדוע הטכנולוגיה האלחוטית, שבכירי תעשיית הרכבות בעולם מגדירים אותה כ"טכנולוגיה של המחר", אינה מתאימה לפרויקט המקומי.

בשלב זה, אם כן, נראה כי המדינה הכריעה: הקו האדום של גוש דן לא יופעל באמצעות טכנולוגיה אלחוטית. לגבי המשך הדרך אין לדעת - פרויקט הסעת ההמונים בגוש דן צפוי לכלול גם קו ירוק, קו סגול, קו כחול, קו צהוב, קו ורוד וקו חום.

הדילמה הבאה בנוגע לטכנולוגיה עשויה לעלות, על-פי הערכות, בקו הירוק שמתוכנן לאורך של 14 ק"מ ומתעתד להסיע 50 מיליון נוסעים בשנה. תוואי הקו יחבר את מערב ראשון לציון (קניון הזהב) דרך מרכז חולון למרכז תל-אביב וימשיך משם לצפון תל-אביב דרך אבן גבירול. אך כיום שוררת מחלוקת גם על האופן שבו הקו הזה ייבנה. ראש עיריית תל-אביב חולדאי מתעקש גם פה כי הרכבת תחלוף מתחת לרחוב אבן גבירול ולא מעליו, ובפועל הקו טרם אושר. כעת נותר להמתין ולראות אם אולי שם, בקו הירוק, או בכל אחד מהקווים העתידיים בפרויקט, ישתמשו בטכנולוגיה האלחוטית המתקדמת מוזילת העלויות ונטולת המפגעים הנופיים.

הכתבת היתה אורחת של חברת בומברדייה

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים