פירות המשבר: הט"ו בשבט הזה הולך להיות יקר
היחסים הרעועים בין ישראל לטורקיה, שממנה מיובאים רוב הפירות היבשים, הזניקו את המחירים ב-15% לקראת ט"ו בשבט; מי שיכול להתאזר בסבלנות, שימתין למבצעים ברשתות לרגל החג
פרוביזור מסביר כי כיוון שהרשת בניהולו עוסקת בממכר פירות יבשים בכל ימות השנה, הוא נערך באמצעות חוזה שנתי שהבטיח לו מראש את המחיר הנמוך, אך יבואנים ורשתות שאינם מתמחים בתחום נאלצים לשלם הרבה יותר מאשר בשנה שעברה: "מחיר אגוזי המלך באיכות טובה עלה משמעותית וכך גם מחיר השקדים. מחירי המשמשים והתאנים היבשים עלו ב-15%, וכך גם כל רשימת המוצרים שהצרכן הישראלי רגיל לקנות לקראת החג".
פרוביזור טוען כי רשתות השיווק נוהגות לספוג חלק ניכר מעליית המחירים ומשתמשות במחירים האטרקטיביים של הפירות היבשים כמושכי קהל לחנויות: "רוב הרשתות מורידות מחירים לקראת ט"ו בשבט. בשל כך אנחנו מרוויחים פחות בתקופה הזאת, וכך יהיה גם השנה".
סיבה נוספת לעליית המחירים נעוצה בביקוש גובר בעולם לפירות יבשים, וההיצע מתקשה להדביק את קצב הביקושים. מבדיקת מחירי המוצרים הפופולריים בישראל עולה כי יש פערי מחיר של עשרות אחוזים בין רשתות השיווק לחנויות המתמחות.
מחיר ק"ג אגוזי מלך נע בין 65 ל-80 שקל , ק"ג שקדים עולה 80-55 שקל , מחירם של אגוזי פקאן מקולפים עומד על 120-100 שקל לק"ג, ק"ג שזיפים שחורים עולה בין 20 ל-35 שקל, ק"ג משמשים יבשים וק"ג תאנים יבשות נמכרים ב-50-30 שקל וכך גם
הבדלי המחירים של המוצרים הנישתיים קטנים יותר: מחיר ק"ג אגוזי קשיו נע בין 80 ל-90 שקל , אגוזי ברזיל עולים 100-90 שקל לק"ג, ק"ג בננה צ'יפס עולה 30-20, פפאיה מיובשת נמכרת ב-36-26 שקל לק"ג, ומחיר ק"ג אננס מיובש הוא 35-25 שקל .
בכל מקרה, מבצעי החג יתפרסמו רק בימים הקרובים ואז צפויים המחירים לרדת כחלק מהתחרות בין המשווקים.
פרוביזור מעריך את מכירות הפיצוחים והפירות היבשים בישראל בשני מיליארד שקל. לעומת זאת, לפי נתוני חברת קליית גת, השוק מגלגל כחצי מיליארד שקל בלבד ומתחלק לשוק הפיצוחים (כ-350 מיליון שקל בשנה) ולשוק הפירות היבשים (כ-150 מיליון שקל בשנה).
גם שוק הפיצוחים נחלק לשניים: שוק התפזורת, שבו המכירה היא לפי משקל ומרוכזת בפיצוחיות ובפיצוציות, והשוק הארוז, שבו רשתות השיווק וחנויות הקמעונאים הגדולות מוכרות את המוצרים באריזות. לדברי אורית גור-אריה, מנהלת מותג קליית גת בליימן שליסל, 40% מהמכירות הן בשוק הארוז ו-60% בשוק התפזורת.
שוק הפירות היבשים מתחלק לשניים: הקטגוריה המסורתית המחזיקה ב-90% מהמכירות וכוללת תמרים, משמשים, שזיפים, צימוקים ודבלים, וקטגוריית הפירות הטרופיים המחזיקה ב-10% מהמכירות וכוללת אננס, פפאיה, קיווי, מנגו וכד'. 60% ממכירות הפירות היבשים מתרכזים בט"ו בשבט, וסל קנייה ממוצע לקראת החג עומד על 70 שקל.
מסקר על אודות הרגלי הצריכה של הישראלים שערכה ליימן שליסל עולה כי אף על פי שהשוק מגוון מאוד, מעמדם של גרעיני החמנייה נותר איתן ו-32% מהישראלים מעדיפים אותם. 14% מעדיפים אגוזי מלך, 13% שקדים , 12% בוטנים, 9% פיסטוקים, 9% אגוזי קשיו ו-11% פיצוחים ואגוזים אחרים. עוד עולה מהסקר כי 81% ממשקי הבית כוללים פיצוחים בסל הקניות שלהם, 71% נוהגים לאכול פיצוחים בתדירות כלשהי ו-75% נוהגים לרכוש פירות יבשים לכבוד החג.
גם בתחום זה מורגשת כניסתם של פיצוחי בוטיק ופירות יבשים אורגניים לשוק. ברשת עדן טבע מרקט למשל מוצע לקראת ט"ו בשבט מגוון עצום של 149 פירות יבשים ופיצוחים, ובהם פירות יבשים ללא תוספת סוכר ופיצוחים בקלייה עדינה במלח ים אטלנטי. לדברי פרוביזור, שוק הפירות היבשים האורגניים יקר משמעותית לעומת שוק הפירות היבשים הרגילים, וככזה הוא רלוונטי רק למי שצורך מוצרים אורגניים. נוכח זאת מכירות הפירות היבשים האורגניים הן רק 1% מסך המכירות בחג.

בעבר נהוג היה לייבש פירות בשמש לשימוש בעונות שבהן לא היו פירות טריים, אך השיטות המודרניות לייבוש פירות כרוכות בחומרים משמרים. חלק ניכר מהפירות היבשים מכיל חומרים כימיים המונעים את קלקולם ויוצרים להם מראה רענן, כמו גופרית דוחמצנית SO2 (לשימור), שמן פרפין (להברקה), תמיסה אלקלית ותחליב שמן (לייבוש).
מכון התקנים הישראלי מזהיר לקראת החג כי גופרית דו-חמצנית בריכוזים גבוהים עלולה לגרום לכאבי ראש, סחרחורות, הפרעות בראייה, שיעול ופגיעה בנשימה לאוכלוסייה רגישה.
התקן הישראלי ת"י 1295 מציין את התכולה המרבית של SO2 בק "ג פירות יבשים: משמשים, אפרסקים, ענבים, שזיפים ותאנים - 2,000 מ"ג; בננות - 1,000 מ"ג; תפוחי עץ ואגסים - 600 מ"ג; ופירות מיובשים אחרים - 500 מ"ג. מידע זה אמנם יכול לסייע לצרכנים, אלא שברכישת המוצרים בתפזורת אין דרך לברר את תכולת החומרים בפירות.
