השר כץ הודיע: "אין הסכם, נארגן מחדש את הרכבת"
במסיבת עיתונאים שערך השר כץ עם סיום המו"מ ללא תוצאות בין ועד עובדי הרכבת להנהלה, הוא הודיע על פיצול הרכבת לשלוש חברות בנות - למטענים, לנדל"ן ולתחזוקה - ועל יישום ההסכם למיקור חוץ במלואו. השר האשים את אדרעי בטרפוד המו"מ, וכן הזהיר: "אם נראה הפרות חוק, לא יהיה מנוס מסגירת הרכבת"
הרפורמה ברכבת: "אף עובד לא ילך הביתה"
"היום הסתיים פסק הזמן עליו סוכם בבית הדין לעבודה לפני שבועיים", אמר כץ. "נעניתי לפניית השופטת לקיים משא ומתן, אך לצערי לא הושג הסכם בין ההנהלה להסתדרות העובדים".
כץ שיבח את התנהלות יו"ר ההסתדרות עופר עיני במהלך השבועיים האחרונים, אך העביר ביקורת על יו"ר וועד העובדים גילה אדרעי. "אני חייב לשבח את יו"ר ההסתדרות שעשה מאמצים ונקט עמדות אחראיות, אולם יושב ראש ועדת העובדים טרפדה באופן בוטה כל הסכם שהתגבש", אמר.
לאחר שתיאר את חילוקי הדעות, יצא כץ בהצהרה שאולי לא תמצא חן בעיני וועד העובדים: "מתפקידי ומתפקיד ההנהלה לארגן את הרכבת מחדש ולאפשר מתן שירות בטוח ואמין לציבור הנוסעים היום ובעתיד. הנהלת הרכבת תחזור ליישם באופן מלא את ההסכם שנחתם למיקור חוץ עם חברת בומברדיה. כמו כן, יוקמו שלוש חברות בנות שתפעלנה בשיתוף המגזר הפרטי לאפשר הזרמת ידע ומשאבים".
השר הוסיף ופירט על התחומים שיועברו לחברות הבנות: "הראשונה, חברת בת לתחזוקה שתטפל בכל הציוד הנייד שלא יוצא לתחזוקת חוץ השנייה, חברת בת לפיתוח עסקי ונדל"ן שתביא להגדלה בהכנסות החברה, והשלישית, חברת בת למטענים שתביא תוך שנים להכפלת המטענים שמובלים ברכבת ולהורדת משאיות מהכבישים".
בהמשך דבריו, אמר השר כץ: "אין משא ומתן. גם לפני שבועיים זה כבר היה אחרי שנה וחצי של דיונים. הודעתי שבתוך שבועיים נחתום על אותו הסכם למיקור חוץ. לא רק שתחזוקת החוץ יוצאת לדרך אלא אנחנו החלטנו על כך שאנחנו נקים שלוש חברות שתטפלנה גם בציוד הקיים וגם בכל הנושא של המטענים והפיתוח".

לאור החשש הטבעי כי הצהרותיו הדרמטיות של השר יגררו שביתות מטעם וועד העובדים, תוך
"מה שאני עושה זה אני משפר את תפקוד הרכבת ומכין אותה למלא את היעדים. הדרך הרצויה הייתה לעשות זאת בהסכם", הבהיר כץ.
מוקדם יותר טענו במשרד התחבורה כי ועד עובדי הרכבת החליט לדחות את הצעת הפשרה שהוגשה לו בעלות כוללת של כ-100 מיליון שקל. ההסתדרות מצידה גורסת כי מדובר בספין של משרד התחבורה, וכי בלתי מתקבל שבעיצומו של המו"מ בין הצדדים, השר מארגן מסיבת עיתונאים חד צדדית.

ההצעה הינה חלק ממתווה הרפורמה העקרוני שעליו סיכמו בשבוע שעבר משרדי האוצר, התחבורה, הנהלת רכבת ישראל וההסתדרות, לפיו תוקמנה בקרוב שתי חברות בנות של רכבת ישראל. על פי המתווה, חברה בת תהיה חברת מטענים שתוחזק בשליטת זכיין פרטי (51%) והיתר בשליטת עובדי הרכבת.
עוד לפי המתווה, החברה תחוייב לשכור שירותי תפעול מחטיבת המטענים, שתישאר בידי עובדי רכבת ישראל. מתווה זה כולל חברה בת של נדל"ן - החברה, שתוחזק בשליטה מלאה על ידי הרכבת (100%) - ותוכל להתקשר עם יזמים פרטיים לצורך פרויקטים בניהולה.
גורמים המעורים במשא ומתן אמרו הבוקר, כי "שר התחבורה מנסה לגזור קופון פוליטי על חשבון עובדי הרכבת בשעה שמשא ומתן מתנהל ברגעים אלו ממש, ועד העובדים לא פוצץ את המשא ומתן ומי שעושה זאת זה השר עצמו והתנהלותו חסרת האחריות".
גורמים המקורבים לוועד אמרו הבוקר כי על רוב המחלוקות כבר יש הסכמות, אולם צריך להבין שהמאבק הוא לא על כסף אלא מאבק עקרוני. באשר לתוספת השכר שעליה דווח, יש לזכור כי לא מדובר בפיצוי על הכוונה להוציא את עבודות התחזוקה למיקום החוץ אלא בתוספת שכר שהיא חלק טריוויאלי מהסכם שכר חדש לעובדי הרכבת.
בהסתדרות הביעו הבוקר תמיהה לאחר שנודע להם על כוונת השר ישראל כץ לכנס מסיבת עיתונאים בעוד המו"מ בין הצדדים נמשך. "אם לא הייתה כל התקדמות ולא היה על מה לדבר והשיחות היו נפסקות אפשר היה להבין את הצעד הזה, אבל ברגע ששני הצדדים מדווחים על התקדמות, המחלוקות לא גדולות וכבר מתחילים להגיע למתווה מוסכם על שני הצדדים, אי אפשר לקטוע מו"מ ולהגיד שנדחו כל ההצעות", אומרים בהסתדרות. "מי שמכריז על מסיבת עיתונאים חד צדדית בשעה שהמו"מ בעיצומו זה רק מי שרוצה לפוצץ את המו"מ ומדובר במהלך מאוד בעייתי ובהצבת אולטימטום מצד שר התחבורה שנוהג בחוסר אחראיות מינימאלית".
כמו כן גורמים בהסדתרות דחו את הפרסומים על הסף, והדגישו כי שום סיכום לא יעשה מעל ראשו של ועד העובדים. "בשלב זה מתקיים משא ומתן וישנן עמדות שונות אבל לא הושגו סיכומים ולכן גם הטענה שהוועד דחה הצעה ספציפית, היא למעשה ספין שיצא מלשכתו של שר התחבורה. לא ברור כיצד באותם רגעים בו מתקיים מו"מ עם הנהלת הרכבת ואפילו בצורה טובה תוך התקדמות משמעותית, השר מוציא הודעות שעלולות לסכל את הנסיונות האמיתיים להגיע להסכמות ומקיים מסיבת עיתונאים חד צדדית. ההתנהלות הזו היא הכרזת מלחמה על המשא ומתן המתנהל, וחבל שהשר נוהג כך".
