האם בומברדיה אשמה בשריפת קרונות הרכבת?
מנכ"ל המכון לחקר הכשל בישראל הציג ממצאים הקשורים לתקלות ברכבת ישראל, אשר בין היתר גרמו לשריפת הקרונות ב-2010; בעבר חשבו כי התנהלות עובדי הרכבת היא שהביאה לכשל וגרמה לשריפה, ואולם נראה כי הכשל התרחש דווקא במוסכי חברת בומברדיה בקנדה

השריפה בקרון הרכבת צילום אויר אילן ארד תעופה
במהלך הכנס הארצי של אגודת מהנדסי הבטיחות של לשכת המהנדסים בישראל שהתקיים אתמול בכפר המכבייה, הציג אינג'יניר מאיר קנדלר, מנכ"ל המכון לחקר הכשל בישראל שחקר בהזמנת רכבת ישראל מספר אירועי בטיחות ברכבת לרבות אירוע שריפת הקרונות ברכבת שאירעה בדצמבר 2010. הממצאים הקשים הללו מצביעים על התנהלות כושלת של חברת בומברדיה בתיקון אחד הקרונות, דבר אשר גרם לשורה של כשלים ולאירוע שריפת שני קרונות במהלך נסיעת הרכבת, שכתוצאה מהם נפצעו כ-121 נוסעים.
בעבר הושמעו טענות לפיהם, התנהלות עובדי הרכבת היא שהביאה לפרוץ השריפה. ואולם מחקירת הבטיחות שביצע המכון בראשותו של קנדלר עלה כי בניגוד לסברות הקודמות, הכשל הראשוני שגרם בסופו של דבר לשורת התקלות שהסתיימו בשירפה, התרחש דווקא במוסכי חברת בומברדיה בקנדה.
במהלך טיפול בקרון שנשלח למוסכי החברה לאחר שהיה מעורב בתאונה, בוצע תיקון לקוי בקורה העליונה בקרון (השאסי), שגרם במהלך השנים לבקיעת הקרון כתוצאה מסדקים שנוצרו בו,
וקריסתו על מיכל הדלק הממוקם בתחתיתו. כתוצאה מכך, פרצה השריפה שכילתה את הקרון וקרון נוסף בצמוד לו.
"כשנציגי בומברדיה הגיעו לארץ וביקשנו להראות להם את הממצאים, הם סרבו להתייחס לממצאים שהצגנו ולמעשה זה לא עניין אותם והם התמקדו בפעולת הקרדן של הקרון שככל הנראה לא סופק על ידם", אמר אתמול קנדלר. לדבריו, כבר לפני כחצי שנה כאשר הציג את הממצאים החמורים בפני שר התחבורה, מנכ"ל משרדו והנהלת הרכבת, המליצה הוועדה בראשה עמד לסכם עם יצרן הקרונות על התחייבות להבטיח את בטיחות התיקונים מסוג זה שיתקיימו בקרונות הרכבת בעתיד, אולם עד היום משרד התחבורה והנהלת הרכבת, שהיא עצמה כאמור הזמינה את המכון בראשו הוא עומד לחקור את אירוע השריפה, לא עשו דבר בעניין.
"כמהנדס אני יכול להגיד בוודאות שאנחנו המהנדסים לא היינו מאשרים הסכם חדש עם יצרן כזה", אמר קנדלר למאות המהנדסים שנכחו במקום, "לא הייתי מאפשר דבר כזה.. אני סיפקתי את המידע הטכני המקצועי, ויותר מכך, הוא אומץ על ידי השר ומנכ"ל משרדו.. מדוע ממשיכים לפעול מול אותה חברה ולא נדרשים לממצאים החמורים? זו לא שאלה שאני יכול לענות עליה, אבל אין ספק שזה מפתיע אותי".
מחברת בומברדיה נמסר בתגובה כי "לבומברדיה רכבות דומות שנסעו מעל 300 מיליון ק"מ ואירועים כגון אלו לא התרחשו ברכבות שלה באירופה אלא משום מה, רק בישראל. עד היום לא הוצגו בפנינו נתוני הוועדה ולא ניתנה לנו האפשרות להציג נתונים לוועדה למרות בקשות חוזרות ונשנות. התיקון שבו מואשמת לכאורה בומברדייה בוצע ב-2001, נשמח כי ספרי תחזוקת הקרון בעשר השנים שחלפו מאז התיקון יפורסמו ונתחיל להבין באמת את הסיבות לאירוע, כדי למנוע הישנותו".

הרכבת עולה באש
צילום: יוסי אלוני