איפה הכפיים שלכם
משרה בהיי-טק היא חלומם של רבים, אבל דווקא המחסור בידיים עובדות במקצועות הטכנולוגיים הוא הזדמנות
וכמו בכל שוק שחוקי הביקוש וההיצע פועלים עליו, אמנם המחסור החמור גורם נזק כבד לתעשייה בישראל, אך מנגד הוא העלה באופן חסר תקדים את מעמדם של עובדי המקצועות הטכנולוגיים, שכבר הפכו לזן נדיר במחוזותינו. הדבר מוביל מפעלים להיאבק על כל עובד מקצועי, להציע שכר נאה והטבות שעד כה נראו רק בענף ההיי-טק ולא לחדול מלחזר אחר עובדים מקצועיים שהולכים ונעלמים מהנוף הישראלי.
המחסור בבעלי מקצוע פוגע דרמטית בהתפתחות התעשייה והמלאכה בישראל. משיחות שאני מקיים עם בעלי מפעלים ועם מנהליהם עולה שחסרים כיום אלפי עוסקים במקצועות הטכנולוגיים, וביניהם טכנאים והנדסאים. למחסור החמור בידיים עובדות שהתעשייה בישראל נקלעה אליו יש לא מעט גורמים: היעדר כיתות המכשירות בעלי מקצוע בבתי הספר המקצועיים; חוסר מודעות של מובילי המדיניות באשר לחשיבות הטיפול בנושא ולהשפעתו על התעשייה הישראלית ועל המבנה הסוציאלי של החברה; והיעדר מענה לתדמית השלילית של המקצועות הטכנולוגיים בקרב בני הנוער.
גם בקרב הורי התלמידים לא הושג שינוי תפיסתי, אף שמקצוע טכנולוגי יכול להיות מכובד ומכניס, המפרנס את העוסקים בו בכבוד, ואף יותר מכך. כשאנו ניגשים לפתור בעיה מורכבת מסוג זה, לעתים משתלם לקחת דוגמה ממדינות מפותחות, כמו בסקנדינביה, שקיים בהן מסלול נרחב לפיתוח ההון האנושי בבתי הספר התעשייתיים - בתי ספר שלי אישית יש ניסיון רב בניהולם.
אין שום סיבה שבתי הספר המקצועיים כמו אורט, עמל ועתיד לא יקיימו שיתוף פעולה מלא עם המפעלים התעשייתיים על מנת להנחיל מסגרת לימודים ועבודה לפי חלוקה שבועית של 3 ימי לימודים עיוניים ו-3 ימי העסקה במפעל. בתי ספר אלה אף ערוכים לאפשרות שהמקצועות הללו יוכרו לתעודת בגרות מלאה בסוף הלימודים, צעד שעשוי לסייע בחיזוק מיתוג החינוך הטכנולוגי בישראל.
הצלחתה של השמת עובדים מתבססת על היצע של מקומות עבודה. הוועדה במועדון התעשייתי והמסחרי העוסקת בחינוך הטכנולוגי מקבלת פניות רבות ממנהלי חברות המשוועים לידיים עובדות רוצים לקלוט עובדים בעלי מקצוע מכל הסוגים. אנו חשים כי הגיעה העת לעשות כל שנדרש על מנת להיאבק בסטיגמה ולמצוא דרכים להאדיר את תדמית הלומדים והעוסקים במקצועות הטכנולוגיים.
הגיע הזמן לומר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי עבודה כמפעיל מכונות חדשות לעיבוד מתכת או עריכת דיאגנוסטיקה למכוניות משוכללות לא נחותה מכל עבודה בהיי-טק ולעתים אף עולה עליה במידת העניין, ביציבות מקום העבודה וברמת ההכנסה והתנאים הנלווים.
ואולם, כדי לחדש את ימי הזוהר של המקצועות הטכנולוגיים בישראל יש להתחיל במוסדות החינוך. בעבר בתי הספר המקצועיים היו השדרה המרכזית להכשרת בעלי מקצוע. בתי הספר המקצועיים ערוכים להכרה של המקצועות הנלמדים בהם כמקצועות לבגרות מלאה.
אנו קוראים למשרד החינוך, למשרד התמ"ת, למנהלי מפעלים ולמנהלי בתי ספר מקצועיים להתאחד ולגבש תוכנית עבודה להחייאת החינוך הטכנולוגי בישראל לפני שיהיה מאוחר מדי.
הכותב הוא סגן נשיא המועדון המסחרי והתעשייתי ויו"ר הוועדה לחינוך טכנולוגי