ברוכה הבאה למועדון החמש
קבוצת פולקסווגן משיקה את תצורת 5 הדלתות למכונית המיני שלה, הפעם במדי סקודה סיטיגו. עם משקל קל, מנוע יעיל ותצרוכת דלק נמוכה, שטח המחיה הטבעי של סיטיגו הוא העיר, על כבישיה העמוסים והמאבק היומיומי על חניה
של סקודה? וכמה כסף אתם מוכנים לשלם תמורת מכונית מיני, עירונית קטנה, מקבוצת פולקסווגן: 60, 65 או 75 אלף שקל?

אלה הן שתי שאלות שמי שיבקש לרכוש מכונית מיני יצטרך להתמודד עמן החל מהרבעון השלישי השנה, במקביל להתלבטות בינן לבין מכוניות שיתוף הפעולה פיג'ו ו-טויוטה (פיג' ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו), מכוניות קבוצת יונדאי-קיה (יונדאי i10 וקיה פיקנטו), סוזוקי אלטו או שברולט ספארק.
אם הבחירה תיפול על אחת מבנות השלישייה של פולקסווגן - ובמידה רבה תהיה הבחירה הזאת תלויה במחירן (שטרם פורסם) - השאלה המרכזית תהיה הראשונה: איזה סמל אתם מעדיפים?
בשנה שעברה השיקה קבוצת פולקסווגן את UP ,את סיאט מי ואת סקודה סיטיגו- 3 מכוניות זהות לחלוטין מבחינה מכנית ומבנית, המיוצרות על אותו קו ייצור בסלובקיה ונבדלות זו מזו רק בקוסמטיקה של החזית ושל הירכתיים. שלב ההשקה הראשון כלל רק את תצורת המרכב בעל 3 הדלתות, ולפני חודשים ספורים הבאנו כאן את סיפורה של סיאט מי אחרי ההשקה הבינלאומית בברצלונה, ספרד.
כעת, סביב תערוכת ז'נבה שננעלה בסוף השבוע שעבר, פולקסווגן משיקה את גרסאות 5 הדלתות של המכונית הזאת, שהן הגרסאות החשובות לשוק הישראלי, ואנחנו הצטרפנו להשקה הבינלאומית של סקודה סיטיגו בליסבון, פורטוגל.
קבוצת פולקסווגן יכולה היתה ללכת בעקבות פיאט או מיני ולעצב מכונית סטייליסטית ומתחכמת, אבל בחרה דווקא בכיוון המנוגד: המיני שלה היא מכונית ריבועית מאוד, קופסתית לחלוטין, לא מתחכמת ולא מתוחכמת, אבל למרות זאת נעימה לעין. אם פותחים את הדלתות האחוריות של סקודה סיטיגו ומתיישבים במושב האחורי, מובן מיד שזאת היתה הבחירה העיצובית הנכונה מבחינה שימושית. גם כשישבנו בסיאט מי התרשמנו משפע המקום מאחור (ומובן שהכל בחיים יחסי), אלא שכדי להשתחל למושבים הללו נדרשה לוליינות המקובלת במכוניות החסרות דלתות אחוריות.
בגרסת 5 הדלתות מתקבל מלוא הרווח מהעיצוב דמוי הקופסה והזקוף של המכונית: שני מבוגרים בגודל ממוצע יכולים לשבת מאחור ברמת נוחות סבירה פלוס, וכניסתם אל המושבים ויציאתם מהם נוחות יותר מאשר ברוב מכוניות המיני האחרות. לסקודה סיטיגו ולשתי אחיותיה הזהות יש בסיס גלגלים )המרחק בין הסרן הקדמי לאחורי( ארוך יחסית למקובל בקטגוריה ו"אריזה" חכמה, כך שהנפח הפנימי של הקופסה הזאת מנוצל היטב לרווחת הנוסעים. יתרון משמעותי של העיצוב הריבועי הלא מתחכם הוא שדה ראייה טוב לכל הכיוונים, המשפר את שימושיותה של המכונית בשטח המחיה הטבעי שלה - עיר צפופה ומוכת בעיות חניה. כדי להציע מכונית לא
ואמנם הפלסטיקה סביבו לא מעליבה, אבל היא בהחלט בסיסית; תא המטען קטן מכדי להכיל עגלת ילדים בינונית ושפת ההטענה שלו מעט גבוהה מדי, ובכל זאת זהו תא המטען בעל הנפח הרב ביותר ככל הנראה בקטגוריית המיני, ולצורך העמסת קניות אפשר לקפל את מסעד המושבים האחוריים.
סביבת הנהג ותא הנוסעים מעוצבת בצורה פשוטה אך צעירה ותוססת, עם חלקי מתכת ופלסטיק חשופים שצבועים בצבע המכונית, לוח מחוונים פשוט אבל ברור ונקי ומושבים בסיסיים וקשים אבל נוחים למדי ותומכים במידה סבירה. ההבדל בין סביבת הנהג של סיטיגו לזו של מי מתבטא בעיקר בסמל שעל ההגה וגם בסוג הריפוד ובצבעיו. אבל מי שיבחר בסקודה או בסיאט במקום בפולקסווגן )ומן הסתם יחסוך כמה שקלים מפני שהגרסה של פולקסוואגן צפויה להיות יקרה יותר( לא יקריב דבר.
בהשקת סיאט מי נהגנו בעיקר בתוך ברצלונה ובסביבתה הקרובה שמאופיינות בכבישים רהוטים. זאת הסביבה הטבעית של מכונית מיני עירונית ושם היא אכן כיכבה כמכונית זריזה, נוחה ויעילה בתמרוני חניה ובתנועה עירונית. עם גרסת 5 דלתות הלכה סקודה צעד נועז קדימה ועימתה את המכונית שלה עם האספלט הרעוע של ליסבון. מבחינה זאת עשו לנו הסקודאים שירות טוב, מפני שאספלט פורטוגלי רעוע מאפיין את רוב כבישי מעצ, למעט אלה שנסללו בעשור האחרון.

לסיטיגו יש מערכת מתלים שמבכרת נוחות על פני התנהגות ספורטיבית וברוב מצבי הנסיעה זו הבחירה הנכונה למכונית כזאת. אף שהיא זריזה ומדויקת היא לא מרסקת את עצמות נוסעיה בחולפה על פני מהמורות, ובסך הכל היא משדרת תחושה נעימה ונינוחה ברוב מצבי הנסיעה. למרבה האירוניה, כמה מהכבישים שעליהם נהגנו חילצו מאיתנו את השדים הכמוסים ביותר כדי להתאים את הנהיגה שלנו לתרבות המוטורית המקומית. וכשמדרבנים מכונית מיני קטנה לעשות דברים מורכבים כאלה מגיעים מהר מאוד למגבלותיה.
מנוע שנפחו 999 סמ"ק בעל 3 צילינדרים מספק 60 או 75 כ"ס )בהתאם למערכת ניהול המנוע שלו( וצורך דלק ומייצר זיהום אוויר בהתאמה. המנוע החלש יותר מותאם לדרישות זיהום אוויר והטבות מס באירופה. הוא לא זול יותר לייצור ואין לו כל עדיפות בישראל, ולכן אלינו תגיע רק הגרסה של 75 כ"ס. בכל מקרה, שני המנועים חביבים מאוד לנהיגה עירונית, אבל לא חזקים במיוחד. כדי לעמוד בדרישות הפרועו ת שהצבנו לו נאלץ המנוע להימצא רוב הזמן במרומי הסל"ד, שם הוא משמיע את מחאתו בקול שאי אפשר להתעלם ממנו.
בנהיגה שמחוץ לגבולות הפוליטיקלי קורקט מתגלים הפנים האמיתיות של סיטיגו. מצד אחד המכונית אינה ספורטיבית, בלשון המעטה, וזאת תולדה ישירה של נטייה מוגזמת לגלגול, נטייה בסיסית לתת-היגוי, שיכוך מתלים רך מדי והיגוי קל מדי ובעיקר חסר תחושה. במצבים כאלה המנוע צורח, שיכוך רעשי הרוח והדרך מתגלה כבינוני והבלמים מתגלים כיעילים ונחוצים מאוד. מצד אחר, דווקא כש"מתחרעים" איתה מתגלות התכונות הטובות שלה, והראשונה שבהן היא שזאת מכונית מעולה לנהגים חדשים. למרות הטיזינג היא שקולה ומציעה התנהגות צפויה מאוד יחסית לכלי רכב קצר כל כך. היא משדרת שפע של התראות לפני שהיא מאבדת קשר עם הסביבה ומערכת בקרת היציבות שלה יעילה.
אם כל אלה לא עוזרים, טוב לדעת ששלישיית המיני של קבוצת פולקסווגן קיבלה את הציון המרבי במבחני הריסוק של NCAP EURO ושהיא מוצעת גם עם מערכת סיטי סייפטי, שאמורה לסייע להימנע מתאונות עירוניות באמצעות בלימה אוטונומית (מערכת בתוספת תשלום שיהיה נפלא אם תוצע גם בישראל).
בשלב הזה מוצעות המכוניות רק עם תיבת הילוכים ידנית, אבל בעתיד הקרוב תוצמד להן גם תיבה רובוטית בעלת מצמד בודד )להבדיל מתיבות ה-DSG בעלות המצמד הכפול של קבוצת פולקסווגן (. התיבה הרובוטית הפשוטה יותר מבוססת על תיבת הילוכים ידנית של סקודה, והיא אמורה להיות קטנה, קלה וזולה מתיבות המצמד הכפול.
בשלב הזה מוצעות המכוניות רק עם תיבת הילוכים ידנית, אבל בעתיד הקרוב תוצמד להן גם תיבה רובוטית בעלת מצמד בודד )להבדיל מתיבות ה-DSG בעלות המצמד הכפול של קבוצת פולקסווגן (. התיבה הרובוטית הפשוטה יותר מבוססת על תיבת הילוכים ידנית של סקודה, והיא אמורה להיות קטנה, קלה וזולה מתיבות המצמד הכפול.
בשורה תחתונה סיטיגו היא בעיקר מכונית שימושית שמספקת רמת נוחות טובה על אף קשיחותה הראשונית ובזכות ספיגת מהמורות טובה. בנהיגה עירונית ורגועה מתקבל שיכוך רעשים סביר וצליל מנוע נעים, ואף שההיגוי קל ומלאכותי הוא מותאם למלאכתו, שכן הוא מדויק ומקל את התמרונים העירוניים בשל קוטר סיבוב קטן.
שטח המחיה הטבעי של סיטיגו ואחיותיה הוא העיר וסביבותיה המיידיות, כלומר כבישים גדושים ועמוסים ומאבק יומיומי על מקום חניה. בזכות משקל נמוך ומנוע יעיל מתקבלת תצרוכת דלק נמוכה מאוד, ובזכות הדלתות האחוריות יכולים להתייחס אליה ברצינות גם מי שמטפלים בזאטוטים ובמושבי בטיחות. לקבוצת פולקסווגן יש תוכניות גדולות לקטנות האלה. בסקודה מבטיחים גרסה מוסבת לשימוש בגז טבעי ופולקסווגן תציע UP
חשמלית, כך שהדבר היחיד שנותר לנו הוא לבחון על כביש ישראלי את התחושה שמדובר במכונית המיני הטובה ביותר בקבוצה שלה, נכון להיום.
