קנו לעצמכם מתנה לחג
תמר ליברמן ושמרית קליין ייסדו את "גיפטורי" – מיזם אינטרנטי חדשני, המאפשר רכישה און ליין של כרטיסי מתנה (גיפט קארדס). "האמונה הטוטאלית במיזם, בהיתכנות שלו ובפוטנציאל העסקי, גרמו לנו להבין כי זו הדרך להגיע הכי רחוק שאפשר"
בתחום המקצועי עם זאת, הפרידו השתיים כוחות, ועם סיום ההתמחות, פנתה כל אחת מהן לדרך שונה. ליברמן, בת 34 מת"א, אם לשלושה (שבדיוק ילדה ) ובעלת תואר שני בלימודי מגדר, עבדה בעריכת דין בתחום הליטיגציה האזרחית, המסחרית והנדל"ן. לאחר מכן החלה לעסוק בכל הקשור לזכויות אדם ומהגרי עבודה. בנוסף הייתה גם רכזת הדרכה ומפתחת תוכן בתוכניות יזמות וחשיבה שיווקית לצעירים, בעמותת החינוך של התאחדות התעשיינים.
קליין, בת 31, אם לילדה, פנתה כבר אז לתחום היזמות העסקית, והקימה את "עבריה" - המתחם הראשון מסוגו בעולם המשלב מקווה טהרה וספא לנשים, אותו גם ניהלה במשך 5 שנים. בנוסף, עסקה בהדרכת ואימון מנהלים בתחום של ניהול ממשקים ובניית שיתופי פעולה.
לפני כשנתיים, לאחר תפניות מקבילות בקריירה, קיבלו השתיים החלטה לעבוד יחד ולהקים חברה שתוכל למצות את היתרונות של כל אחת מהן בתחום שקסם לשתיהן. חברת סטינג גרופ אותה ייסדו, יועדה להיות זירת התרחשות להקמה ופיתוח של פלטפורמות אינטרנטיות, דיגיטליות, ורעיונות עסקיים בתחום האינטרנט והדיגיטל. החברה ליוותה בתחילת דרכה מיזמים מתחומים שונים מההיבט העסקי, המשפטי, והמסחרי.
במהלך העבודה המשותפת בסטינג גרופ נולד אצל השניים הרעיון להקמת גיפטורי - מערך דיגיטלי התומך ברכישת כרטיסי מתנה בישראל. אתר Giftoree.com - שהקימו הוא מיזם אינטרנטי המאפשר רכישה און ליין של כרטיסי מתנה ( Gift Cards) מעוצבים ומותאמים באופן אישי למקבל המתנה. הוא מרכז תחתיו מגוון מוקפד של מותגים מובילים בתחומי האופנה, ספרים, מוסיקה, ילדים ועוד. "הצרכנים הולכים לחנות כדי לקנות בכסף כרטיס מתנות. לא חבל על הזמן הזה. בנוסף בחנות יש כרטיס לתחום בו עוסקת החנות ואין מגוון כמו באתר", מסבירה תמר.
ההבנה הזו שלחה את השתיים ללמוד את התחום ותוך זמן קצר נפרסה לפניהן זירה חדשה ומרתקת. "מחקרים שעשינו העלו שהשוק הזה בישראל נמצא עדיין בחיתוליו אך צפוי לצמוח באופן דרמטי, מה שגרם לנו לשבת וללמוד על מודלים שונים ומגוונים בתחום שקיימים בחו"ל מזה מספר שנים בהצלחה רבה", מספרת שמרית.

אחת השאלות הראשונות שעלתה לפני הקמת האתר הייתה גיוס הכסף. מאחר ובידיהן היה הון ראשוני, הן התלבטו האם לגייס משקיע כבר בשלב מוקדם "כשהרעיון הוא עדיין בגדר מצגת פאוור-פוינט וטבלאות אקסל ועוד אפשר למכור את החלום", אומרת תמר, "או להסתכן ולגייס משקיע כשהמוצר כבר קיים על יתרונותיו כמו גם על חסרונותיו, וכשתזרים המזומנים מתחיל ללחוץ".

לשאלה האם קיבלו עזרה בשלבים הראשונים, עונות השתיים כי " העזרה הגיעה לאורך כל הדרך, בעיקר כשהחלטנו להיכנס לשלב גיוס ההון. "פעלנו בשיטה הישראלית הידועה - מישהו שמכיר מישהו שמסדר מישהו. תמיד יש איזה חבר מהתיכון, מהשכונה, מהעבודה, מהמשפחה, מהקשרים הרבים שנוצרו במהלך פיתוח המיזם. משם זה מתגלגל, ככה בעצם הצלחנו להגיע ולפגוש עשרות אנשים רלבנטיים מתחומים מגוונים שפתחו לנו דלתות הקשיבו, ייעצו, שלחו, העבירו, קידמו ואפילו האמינו!
אחד האתגרים המשמעותיים שפניהן ניצבו ליברמן וקליין היה יצירת שיתופי הפעולה עם הקמעונאים ובתי העסק המובילים בארץ, שיאפשרו הצגת כרטיסי מתנה של המותג שלהם על גבי הפלטפורמה של גיפטורי (קסטרו, פוקס, הוניגמן, סטימצקי, ללין, סוהו מעצבים ישראלים - רונן חן, סיגל דקל ועוד). בנוסף, מאחר והמיזם מאפשר גם שליחת כרטיס וירטואלי במייל וגם כרטיס מגנטי הנשלח פיזית לבית הלקוח, היה צורך במערכת שתדע להכיל את כל האפשרויות, ליישם אותם ובסוף גם לקלוט אותם בשטח.
ליברמן וקליין, לא נתנו לאתגרים העסקיים והטכניים לייאש אותן, "למדנו שכשתיים יש לנו כוח אדיר שמניע את עצמנו ואת הסביבה ושהתהליך הוא חלק מאוד חשוב מהתפתחות המיזם ומאיפה שהוא עומד היום".
השתיים ממספרות כי הרגע בו הפלטפורמה עלתה להרצה תפעולית, וניתן היה לראות את כל המערכת מתפקדת מא' ועד ת' היה מאוד מרגש עבור השתיים, אחרי חודשים של פיתוח והכנת התשתית תפעולית. כיום כשעסק כבר רץ סדר היום של השתיים מנוהל על ידן ומאפשר להן מצד אחד גמישות אך גם מצריך מצד שני משמעת חזקה של עבודה, לעיתים בשעות לא שגרתיות.
"אנחנו נמצאות המון בפגישות עבודה מחוץ למשרד ומבלות ימים שלמים גם במקומות שנראה כאילו לא מקדמים באופן ישיר את החברה, אבל מאפשרים לנו לפגוש, לשמוע ולהשמיע. הפגישות הרבות מצריכות מאיתנו להיות הרבה בתנועה ובדרכים", אומרת תמר.
מה נוסחת הקסם לשילוב בין העבודה לחברות?
שמרית: "כשעובדים עם חבר קרוב אחד היתרונות הוא שכל הקלפים גלויים מראש ויודעים למה נכנסים. כל צד יודע בדיוק מה הצד השני מביא, לטוב ולרע. אנחנו למדנו להעצים כל אחת את היתרונות של השנייה ויש בינינו, כמו שאנחנו אוהבות להגיד, סימביוזה לא רעה בכלל, בכל מה שקשור לניהול ולהתנהלות".
זהו גם הטיפ שנותנות השתיים ליזם המתחיל: "העצה שלנו למען האמת היא למצוא שותף טוב. שניים מניעים את העגלה ואחד את השני באופן מוצלח יותר מאשר היזם היחיד ".
האם אתן חושבות שכיזמות נשים היה לכן קשה יותר?
תמר: "העובדה שמדובר בשתי נשים נתנה לנו לא פעם את העונג להיחשף להנחות מוטעות וסטיגמות מרובות בעיקר במאבק שלנו על מחיקת התדמית של שתי בנות שמוכרות מתנות.
המתחרים שלנו בתחום שהם גברים מוגדרים כ'סטארט-אפ טכנולוגי בתחום המסחר האלקטרוני', גיפטורי בגלל הבעלות הנשית הופך מיד לחנות מתנות. אין ספק שנדרשנו אולי יותר מאחרים להוכחת יכולת והצגת רצינות עסקית ותמיד גם עלתה השאלה מי עומד מאחורי החברה ומי בעצם מממן אותה".
ליברמן וקליין לא מתכוונות לעשות חיים קלים למי שמפקפק ביכולותיהן, "החזון של החברה הוא להוות פלטפורמה דיגיטלית מובילה למסחר אלקטרוני בכרטיסי מתנה, להתפתח עסקית וטכנולוגית ולספק את השירות הנוח והחוויתי ביותר", הן אומרות. ומה לגבי המתחרים? "מתחרים זה מצויין, במיוחד בתחום צעיר כמו שלנו, זה רק יעזור לפתוח את השוק לתחום. אנחנו מברכות על מתחרים".
