השמים הפתוחים הם הגבול של מנכ"ל אל על

מפקד חיל האוויר לשעבר אליעזר שקדי מזהיר שמשרד התחבורה נותן חסות לתחרות לא הוגנת מצד חברות תעופה זרות, ומתריע על השיח הציבורי בנושא הגרעין האיראני: " הפטפטת מיותרת. צריך לעבור לדממת אלחוט"

יהודה שרוני | 23/3/2012 10:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מי שמכיר אותו צריך היה לפרוץ בצחוק מתגלגל לשמע הגדרתו כתאב בצע. כטייס מיומן הוא קרא במהירות את תמונת הקרב וערך מזעור נזקים. עוד בטרם נפגש הבונוס עם חשבון הבנק החליט שקדי לוותר על 7.7 מיליון שקל לטובת קרן המצוינות לעובדי החברה. “היו שטענו שאני פראייר אבל אני מרוצה. מדובר במהלך נכון מבחינתי. מצוינות וחיסכון זה שילוב מצוין. שמע סיפור: אחת מעובדות הניקיון המליצה לצמצם את שקיות האשפה במטוסים. איך לא חשבנו על זה קודם? בזכות זה היא קיבלה מענק של 75 אלף שקל".

אל על, שהפסידה 49 מיליון דולר בשנת ,2011 לא חילקה בונוסים. להפך: שקדי ויתר על 20% משכרו, וזה יסתכם ב97- אלף שקל ברוטו. עלות העסקתו נחתכה ל2.85- מיליון שקל בשנה. “אני שלם לגמרי עם המהלך,“ הוא אומר, “בחברה מפסידה לא צריך לשלם בונוסים. אני לא מתכוון לומר מה אני באמת חושב על סוגיית שכר הבכירים. אם מדובר בעניין פופוליסטי, כתוב בעצמך".
האם אתה מצפה שהעובדים יצטרפו לסבב הקיצוצים?
"כל הסוגיות הקשורות בהסכם הקיבוצי יידונו עם נציגות העובדים, ואני מקווה שמצב הקשה יובא בחשבון. אני מאמין בעובדים. אנחנו מחויבים לנקוט מהלכי התייעלות שיביאו להקטנת ההוצאות הקשורות בנו. גם העובדים יודעים זאת".

מנכ“ל אל על מוטרד במיוחד ממדיניות השמים הפתוחים שמוביל משרד התחבורה מול האיחוד האירופי. המהלך שתפס השבוע תאוצה עלול לפגוע באל על ובחברות התעופה הישראליות. "כל מדינות העולם מתייחסות לתעשיית התעופה המקומית כנכס אסטרטגי, אז קל וחומר שבישראל יסברו כך. הכניסה המרכזית לישראל היא דרך האוויר, והדבר מקבל משנה חשיבות לאור המצב הגאופוליטי. בעתות חירום התעופה הזרה לישראל וממנה נפסקת כמעט לחלוטין. אל על תפעל בכל מצב".

לדבריו, "אל על תומכת בתחרות חופשית המתבססת על הדדיות ושוויון הזדמנויות. נכון להיום זה לא המצב. 7 חברות תעופה בינלאומיות כבר קרסו. ישראל ממוקמת במקום השני בקטגוריית דירוג הבטיחות, ועל כן אנו מוגבלים בקבלת סלוטים )היתרי נחיתה( בעולם. הדרישה המינימלית היא תחרות הוגנת, אך לצערי בתנאים הנוכחיים היא לא מתקיימת".
מה ההסבר שלך למצב?
"אין לי הסבר. מדיניות השמים הפתוחים לא הונהגה בעקבות המחאה החברתית. התהליך החל כבר ב,2006- אך קיבל תאוצה היום. יש תחרות בינלאומית חריפה. אל על מתחרה בחברות לואו-קוסט, ובפועל השמים פתוחים לגמרי. המדיניות הזאת תהפוך אותם לפרוצים ותציב בעיה קשה בפני החברות הישראליות. אנחנו מוטרדים מכך בלשון המעטה".

צילום: ראובן קסטרו
אליעזר שקדי. אל על תומכת בתחרות הוגנת, נכון להיום זה לא המצב צילום: ראובן קסטרו

עליית מחירי הדלק היא אירוע מכונן לא רק מבחינת מחירי הבנזין למכוניות ותעריפי החשמל, אלא גם מבחינת אל על. ב2011- התייקר הדלק הסילוני ב30%( 41%- ברבעון האחרון של .)2011 עליית המחירים לא עצרה גם ברבעון הראשון של .2012 השבוע העלתה אל על את מחירי הכרטיסים ב52- דולר )בטיסות ארוכות הטווח.) אם מחירי הדלק יעלו, תמשיך אל על   לייקר את הטיסות. שקדי: "במטוסי אל על הותקנו כנפונים כדי לחסוך בדלק, ואכן הם מפחיתים את התצרוכת ב.3%- מחירי הדלק מושפעים מכל אמירה או התבטאות שלנו בנושא הגרעין האיראני. לדעתי בעניין הזה אסור לדבר וחייבים לשמור על דממת אלחוט. הפטפטת בנושא מיותרת. ככל שנדבר פחות על הנושא, כך ייטב,“ אומר מי שקודם למינויו למנכ“ל אל על שימש כמפקד חיל האוויר.
מדוע אל על לא מרעננת את תוכניות הנוסע המתמיד?
"החברה דווקא בתהליך גידול רציני של מספר החברים במועדון. יצאנו בימים האחרונים במבצע הצטרפות למועדון הנוסע המתמיד ללא תשלום, ובקרוב יפורסו מבצעים חדשניים נוספים לחברים. אנו מתכננים לאפשר לטסים לשלם בנקודות הנוסע המתמיד עבור קניותיהם בדיוטי פרי ורצינו להרחיב את השימוש בהן לטיסות לאילת וממנה. אבל זה אחד הדברים הנוספים שמעורר מחלוקת מול הרגולטור. הוא לא

מאפשר זאת".

בתשובה לשאלתי על השפעות המחאה החברתית על אל על אומר שקדי: "אנחנו מתנהלים באופן הכי הוגן מול ציבור הלקוחות שלנו, שמצביע ברגלים. מספר הנוסעים הכולל בטיסות הסדירות ובטיסות השכר הסתכם ב2.1- מיליון, בדיוק כמו ב.2010- אבל בגלל המלצת ועדת טכרטנברג לעצור את הפחתת מס החברות ובעקבות מסקנותיה בנושא הפחת הפסדנו ברבעון האחרון 8 מיליון דולר".

איך טרפד נתניהו את יוזמת הסופ"ש של סילבן שלום

כנסת ישראל יצאה שלשום לפגרת פסח. עד לשובה לפעילות פרלמנטרית ב29- באפריל דבר לא יקרה עם יוזמת סוף השבוע הארוך של השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. היוזמה לא תקרום עור וגידים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח  (בשלב זה) לטרפד אותה. חבל.

מדובר ברעיון מצוין. מי מאיתנו אינו מרגיש את הקושי בהתנעת שבוע העבודה בימי ראשון, כששכנינו בעולם המערבי עדיין בעיצומו של סוף השבוע. השר שלום הציע לצרף את יום ראשון לסוף השבוע הארוך ולהשלים את שעות העבודה שיחסרו בהארכת ימי העבודה במהלך השבוע.

יוזמת שלום זכתה לתמיכה מקיר לקיר מצד הארגונים הכלכליים המובילים במשק, ובהם התאחדות התעשיינים, המלונאים, ההסתדרות, איגוד לשכות המסחר, הבורסה לניירות ערך ואפילו ההתאחדות לכדורגל. אז מדוע היא לא יוצאת לדרך? פוליטיקה כבר אמרנו? זו שיחקה שעות נוספות גם בוועידת הנגב והגליל ששלום יזם, אשר נערכה השבוע בנהריה.

ראש הממשלה לא מצא זמן להשתתף בוועידת הגליל. מדרום לשם (חיפה) התקיימה באותה השעה ועידה מתחרה לעידוד המגזר הערבי, ונתניהו העדיף לנכוח בה. ומנגד לו, נשיא המדינה שמעון פרס מצא את הזמן להשתתף בוועידה של שלום. נתניהו ושר האוצר שלו יובל שטייניץ אינם בדיוק מאוהדי שלום. הם לא ראו בעין יפה את יוזמת סוף השבוע הארוך והחליטו להפילה.

 אז איך הורגים אותה? ברכות. המתכון הבדוק ביותר לטרפוד יוזמה כלשהי הוא הקמת ועדה. הוועדה בראשות יוג‘ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מדשדשת כבר 4 חודשים. מספר ישיבותיה הסתכם בחמש. המועד הראשוני שנקבע לסיום העבודה הוא 1 במרס, ומאוחר יותר הוחלט על סוף מרס (סוף   השבוע הבא). כעת הגשת ההמלצות צפויה להיערך רק לאחר חג הפסח, כל זה בגלל סחבת ובירוקרטיה. הוועדה פנתה ליותר מ-30 גופים במשק בבקשה שיחוו דעתם. במקביל היא שיגרה זימונים לנציגי משרדי הביטחון, התחבורה והבריאות.השאלה המרכזית הינה אם שיפור איכות החיים והרווחה יבוא על חשבון פגיעה בתוצר. נציגי בנק ישראל בוועדה קבעו מראש את עמדתם השלילית: הם חוששים שחופשה בימי ראשון תפגע בפריון ושהתועלת השולית מהשעות הנוספות במהלך השבוע לא תפצה על כך.

ואולם, המשנה לרה“מ אינו מרים ידים. אחרי עבודה מאומצת כל כך שום ועדה לא תצליח להפיל את היוזמה. כמה הצעות חוק פרטיות ממתינות לפתיחת מושב הקיץ, ובהן הצעות של חברי הכנסת דליה איציק, איתן כבל, זאב אלקין לקידום היוזמה.

צילום: יוגב אטיאס ואורי דוידובי
סילבן שלום. הוועדה ממסמסת את יוזמת הסופ''ש הארוך צילום: יוגב אטיאס ואורי דוידובי

הכנס השנתי של לשכת סוכני הביטוח השבוע היה נדמה כגרסה הביטוחית של מסע התעוררות לרגל ביקור בקברי צדיקים. אלפי סוכנים ובני משפחותיהם הדרימו לאילת כדי להוכיח את הרלוונטיות שלהם. לנוכח המכות שספגו הסוכנים וענף הביטוח זה בהחלט אינו מובן מאליו. "שום דבר לא יעזור. כולם, כולל הרגולטורים ושר האוצר, מבינים שאי אפשר בלי סוכן ביטוח. יש עשרות מקרים שבהם סוכנים סייעו ללקוחותיהם   במאות אלפי שקלים מבלי לקבל עמלה", אומר לי נשיא לשכת הסוכנים אודי כץ.

שיא הכנס נרשם בערב הפתיחה. המנחה שמעון פרנס הודה לנוכחים על האמון הרב שהם נותנים בו ועל בחירתו למנחה זו השנה החמישית ברציפות. מלבד הפרנסה הוא נהנה מהחוויה, סיפר. מלך הטברנות שדרג בבת אחת את מקצוע ההנחיה למעין משימה לאומית. אמן הכינור הרומני מירל רזניק ניסר בפעם המי יודע כמה את הצ‘רדש תוך רקיעות רגליים והתלהבות של זמר חסידי. לטעמי מומלץ היה לשדרג את הקטע האמנותי, אך אחד המארגנים הסביר: "סוכני הביטוח אוהבים את מירל".

על סדר היום של הכנס עמדה הפגיעה בסוכני הביטוח ובעמלות הסוכנים. המפקח על הביטוח פרופ‘ עודד שריג צלח את נאומו: “המחאה החברתית הציבה בפני הרגולטורים אתגרים, ואנחנו חייבים לפעול. זה לא שקודם לכן לא עשינו את זה,“ הסביר. בענף לוחשים בשקט בשקט שפרופ‘ שריג הפך בחודשים האחרונים לפרסונה נון גראטה. נוכחתי לדעת ששני נושאים בכנס זוכים לתשומת לב מיוחדת. הראשון - הפרגון מקיר לקיר לשלמה אליהו בעקבות רכישתו את מגדל. אליהו, איש ביטוח יוצא דופן, זוכה לפופולריות עצומה בקרב הסוכנים.

הנושא השני הוא תביעה שהוגשה נגד ביטוח ישיר בגין מסע ההעלבות של כוכבת ארץ נהדרת שני כהן. התביעה עזרה במשהו להפגת תחושת העלבון. אבל אודי כץ, נשיא הסוכנים, מסרב להירגע. “בניגוד לביטוח ישיר, אנחנו לא תוקפים, אלא מסבירים. הצעתי לגורמים בחברות הביטוח לערוך מסע   פרסום נגדי, אבל לצערי הם אימפוטנטים. הפחיתו להם את דמי הניהול והם שתקו,“ הוא משיב לשאלתי מדוע לא לצאת בפרסום נגדו. כץ מוסיף: “למתרחש היום בענף הפיננסים יהיו השלכות הרסניות. הרגולציה מרסקת את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות. המיזוג בין דש איפקס לבין מיטב הוא התחלת הדרך. מאות אם לא אלפי עובדים ילכו הביתה".

ואתם לא עלולים להתרסק? אני תמה. “עלינו זה כבר לא משפיע כי אותנו מרסקים עשרות שנים. כבר אין ממה להפחית. בגלל ירידת העמלות סוכנים בורחים מהתחום. כבר לא משתלם למכור ביטוחי מנהלים ופנסיה. אנחנו עוברים לריסקים ולביטוח בריאות.“ אני מנסה להבין מה מתסכל את כץ והוא מוסיף: “האכיפה המנהלית של האוצר הגיעה אלינו. האוצר גייס 40 עובדים בראשות אליאנה גבאי, הם התחילו לקיים ביקורות וזה משגע את הסוכנים. אין גאון שיודע בעל פה את כל תקנות הביטוח. אנחנו רוצים להיערך לביקורת, אך אנחנו לא יודעים איך להתכונן. אנחנו מצפים שהמפקח יפרסם מורה נבוכים בנוגע לביקורת ולאכיפה ומכינים חוברת הסבר. מרוב רגולציה, כללים והוראות, לסוכנים אין זמן לטפל בלקוחות".

בתגובה להצעה למעט אופטימיות משיב נשיא הלשכה: "מוקדם להספיד אותנו. מקצוע הסוכן לא ייעלם כי הציבור צריך אותנו. למרות כל המכות שנחתו עלינו נמשיך להתקיים. ללא הסוכנים לא היו היום ביטוחי בריאות, אובדן כושר עבודה, ריסק ומוצרים פיננסיים. אתה יכול לשאול את מנהלי חברות הביטוח".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''שוק ההון''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים