מדונה תעשיות בע"מ

האלבום החדש שתשיק מדונה בשבוע הבא יהיה ניצחון עסקי יותר מאירוע אמנותי. היא היתה הראשונה לזהות את מותם של הדיסקים ומאז הקפידה לחתום על חוזים שמנים ולטפח מוצרים נלווים, שהפכו אותה לקונצרן ששווה 650 מיליון דולר. לא פלא שהיא מככבת ברשימת 10 החברות המאורגנות בעולם בין ג'נרל אלקטריק למקדונלד'ס

טום ויפל, טיימס | 23/3/2012 16:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כאשר שוחרר הסינגל האחרון של מדונה בחודש שעבר, הוא כמובן עשה הרבה רעש באתר המעריצים הרשמי של הכוכבת. בפוסט שכותרתו "וואו" כתבה המעריצה סלנה: "אני מרגישה שבורכתי - זכיתי להכיר את מדונה בחיי." ואילו התגובה של הגולש בוטש1977 לסינגל, שהוא רק הקדמה לאלבום החדש שייצא לחנויות בשבוע הבא, היתה מדודה רק קצת יותר: "אני המום."

נדמה שלשניים לא היה אכפת כלל שהבלוג שהם כתבו בו את תגובותיהם התגאה גם בעובדה ש"חלק נכבד מהפצת האלבום כולל קידום מכירות נרחב ראשון מסוגו באמצעות קליר צ'נאל, חברת בידור גלובלית מובילה, על מנת להביא את מעריצי מדונה לאייטיונס."

בבחינת ההודעות והעדכונים באתר ניתן לגלות כמה מוטיבים חוזרים. הדבר הראשון שבולט הוא שכותבי ההודעות אוהבים לפתוח אותן במילים "אנו שמחים להודיע," והם אף פעם לא שוכחים לשלוח למדונה ברכה לרגל יום ההולדת שלה )אף שמשום מה הם משמיטים את הגיל שלה.) גלישה באתר במשך חודשים ושנים יוצרת את הרושם שהוא בכלל לא נועד למעריצים. הוא עוסק בקשרים עסקיים, בהסכמי חסות, בהשקות מוצרים וכיו"ב. הוא מקדם בשמים ומשיק קווי אופנה. אבל כל זה לא ממש צריך להפתיע אף אחד, שכן כאשר מדונה בת ה-53 תשיק בשבוע הבא את ,MDNA אלבומה ה-12 בכל 30 שנות הקריירה שלה, זה לא יהיה רק אירוע אמנותי, זה יהיה ניצחון עסקי.
  
קולין בארו, לשעבר ראש בית הספר לניהול באוניברסיטת קרנפילד באנגליה, פרסם בשנת 2004 את הספר את הספר "תוכניות עסקיות לטיפשים." הכותרת של הפרק ה-19 היא" 10 החברות המאורגנות ביותר בעולם". תוך סקירה של מקרי בוחן בארו מהלל את חברת ג'נרל אלקטריק על יכולתה להתארגן ב"יחידות אסטרטגיות קטנות". הוא מציין לטובה גם את היכולת של לגו "להתמקד בקבוצה של לקוחות שהצרכים העסקיים שלהם מסוימים". במקום השמיני, בין מקדונלד'ס לסאות'ווסט איירליינס, ממוקמת מדונה לואיז צ'יקונה. במה מצטיין הארגון הזה? בארו מסביר: "בניצול של מה שניתן   להגדיר ככישרון בינוני וכישורים בימתיים טובים היא הצליחה לטפס אל צמרת התעשייה - ולהישאר שם".

רויטרס
מדונה. תמיד חושבת עסקית רויטרס
היו ימים בכנסייה

יש שיטענו שהתיאור הנ"ל אינו הוגן. ודאי שלא מומלץ להציג אותו בפני סלנה או בוטש.1977 ובכל זאת, בהגדרה של בארו יש גרעין של אמת שאי אפשר להתכחש לו, משום שמדהימה ככל שתהיה הופעתה של מדונה על הבמה, ברור לחלוטין שכל מי שצפה בה מבצעת את "כמו בתולה" בשנת ,1984 בהיותה בת ,26 לא העלה בדעתו שהיא תהיה בסביבה גם בגיל .53 הבריט-פופ בא והלך, כמוהו גם הגראנג,' ומדונה עודנה עמנו. היא היתה קולית כאשר להקת פרודיג'י היתה קולית, ומאבריק, הלייבל שהיתה שותפה להקמתו בשנת ,1992 החתים את פרודיג'י. היא היתה פופולרית גם כאשר חברי פרודיג'י התבגרו ולא היו רלוונטים - ואז היא גם מכרה את המניות שלה במאבריק.

וממש לא צריך לרחם עליה, שכן היא מכרה את חלקה רק לאחר שמאבריק החתימה את אירייז'ור, מיוז ופול אוקנפולד וסייעה לאלניס מוריסט להשיק את אחד האלבומים המצליחים ביותר בהיסטוריה, ,Jagged Little Pill שנמכר ב-33 מיליון עותקים. מיותר לציין שכל אלבום שמוריסט מכרה הפך את מדונה לעשירה קצת יותר.

בשלב הזה המהלך ההגיוני והמתבקש היה לנוח על זרי הדפנה, המרופדים בממון רב, או במילים אחרות - לפרוש מהופעות. אחרי הכל מדובר במדונה, זמרת שהופיעה עם חזייה מחודדת וצילמה קליפים המלווים בסקס וקדושים. נראה הגיוני שאמן עושה דברים כאלה בשנות ה-20 לחייו, אבל זה נראה קצת פחות טוב בגיל  40 ומשהו.  ובכל זאת, בעת שמדונה התקדמה אל גיל העמידה היא הצליחה גם לנוע אל עבר המכובדות. בין השאר בעזרת הסרט הביוגרפי

שובר הקופות "אוויטה".

יש הטוענים כי החלטתה לככב בסרט היא הגיונית בשלב שכוכבת מבינה שהיא כבר לא צעירה. בארו רואה בכך מהלך מחושב, והסרט הוא רק גורם אחד בתוך תיק השקעות מגוון. "מדונה הוכיחה שלתכנון זהיר ולניהול נכון של התדמית יש עוצמה הזהה לזו של כישרון טבעי," טוען בארו בספרו. את המילים האלה הוא כתב לפני שיצאו 3 האלבומים האחרונים ואינו מוצא שום סיבה לעדכן את הערכתו. "מנהל המכירות הראשון שלי אמר לי שאני לא יכול להגיד שביצעתי מכירה עד שהלקוח קנה את המוצר, אכל אותו, שילם עבורו - ולא מת," מסביר לי בארו. "מדונה שייכת לאסכולה הזאת".

המספרים מדברים בעד עצמם. בשנת 2010 דיווח פורבס שמדונה הרוויחה 58 מיליון דולר ודירג אותה במקום העשירי ברשימת הסלבריטאים הרווחיים ביותר בעולם. החדשות המרעישות אז היו שליידי גאגא הקדימה את מדונה בדירוג. מה שנכון נכון, אבל איפה היתה ליידי גאגא בשנת 2009 ובשנת 1989? כולנו יודעים היכן מדונה היתה אז. ב- 2009 בעזרת סיבוב ההופעות של "הארד קנדי," רשמה מדונהרווח של 110 מיליון דולר, סכום מכובד יותר וקרוב יותר לזה שהרוויחה ליידי גאגא.

2008 היתה שנה מאכזבת עם רווחים של 40 מיליון דולר (הלוואי עלינו), אבל שנה קודם לכן, ב-2007
היא הרוויחה 72 מיליון דולר.  הכוכבת חתמה על חוזה ל-10 שנים עם חברת ההפקות וההופעות לייב ניישן, שהיקפו 120 מיליון דולר. החוזה נחשב לנדיב מאוד ואף ישנו צפי שהחברה תפסיד על כל אלבום שהזמרת תוציא.

  

צילום: גטי אימג'ס
מדונה בצעירותה. מלכת הפרובוקציות צילום: גטי אימג'ס
תמ"ג של אי בקאריביים

כמו לאורך כל הקריירה שלה, החוזה הזה הוא מהראשונים מסוגו. מדונה הבינה לפני רבים אחרים שהאינטרנט יביא לירידה בהכנסות מהאפיקים המסורתיים של תעשיית המוזיקה, ולכן חיפשה חוזים שמביאים בחשבון אפשרויות נוספות להפיק רווחים מהמותג. החוזה עם לייב  ניישן, המכונה "חוזה 360 מעלות," נועד לנצל את השם מדונה בשורה של פלטפורמות. הכוכבת מתכננת שהמותג מדונה יהיה רווחי גם בעידן הפיראטיות באינטרנט ומתכוונת להמשיך להופיע עמוק לתוך העשור השביעי לחייה. על כן החוזה עם לייב ניישן כולל אלבומים, בסיבובי הופעות, מרצ'נדייזינג, סרטים וחסויות. כפי שמדונה אומרת: "התבנית העסקית של תעשיית המוזיקה השתנתה, וכאמנית ואשת עסקים עליי להתאים את עצמי לשינויים".

ואיזו דרך ארוכה היא עברה מהמקום שהתחילה בו או מהמקום שהיא רוצה שנחשוב שהתחילה בו. המיתוס של מדונה, מלכת הפופ, מתאים לנרטיב אהוב מאוד על האמריקאים. כאשר הצעירה הקתולית הענייה, שבהיותה בת 5 אמה מתה, הגיעה לניו-יורק, היו בכיסה 35 דולר בלבד. כמה שנים וכמה ריקודים פרובוקטיביים מאוחר יותר, ממש לפי החלום האמריקאי, היתה מדונה אחת מהכוכבות הגדולות ביותר בתבל.

עד שנת 1989 כאשר ליידי גאגא היתה בת 3 (אם מתעקשים להמשיך בהשוואה) כבר שולמו למדונה 5 מיליון דולר במסגרת חוזה אשר כלל הופעה בפרסומת של פפסי שהושמע בה לראשונה הלהיט "כמו תפילה." זה היה חוזה יקר ביותר, ואפילו לפרסומת עצמה היה פרומו, אבל היא שודרה רק פעם אחת, שכן לאחר שידורו של הקליפ רתחה הכנסייה הקתולית מזעם ופפסי נאלצה לבטל את ההתקשרות עם מדונה; מובן שהפרשייה רק שירתה אותה: היא הכניסה לחשבון הבנק עוד 5 מיליון דולר ונהנתה מקמפיין יחסי ציבור בינלאומי. בימים ההם ניזון המותג מדונה ממחלוקות ומשערוריות.

כיום המותג מדונה צנוע יותר. בחודש שעבר היא הופיעה בסופרבול, והעיתוי היה מושלם לקראת הוצאת האלבום החדש: 13 דקות בפריים טיים, שמפרסם היה צריך לשלם עבורן 91 מיליון דולר. אבל היא לא היתה לגמרי מרוצה. לאחר ששותפתה להופעה הזמרת  M.I.A שלפה אצבע  משולשת במהלך ההופעה, אמרה מדונה: "הייתי מאוכזבת, כי ידעתי שהכנסתי כמה אנשים לצרות".

לפני 20 שנה היא היתה שמחה לרקוד על הברכיים של האפיפיור, אבל מבחינת מדונה כיום - משוגעת על בריאות ואם לארבעה - שימוש בקללות זה ממש לא מסר שהיא רוצה להעביר. מגה-סטארים אחרים לא הצליחו כמו מדונה. מייקל ג'קסון מת כשהוא קרוב לפשיטת רגל, ולאונרד כהן חזר מהתבודדות בודהיסטית של 5 שנים וגילה שהמנהלת שלו ברחה עם חסכונותיו. "מדונה מעולם לא השתייכה לאסכולה של האצלת סמכויות. היא לא הסתפקה בשכירת רואי חשבון ועורכי דין כדי להתמקד בשירה בלבד. היא יודעת שזה עסק," אומר בארו.

בשנת 2007 לפני גל הרווחים האחרון, הוערך ההון הכולל שלה ב-400-300 מיליון דולר, שזה בערך התוצר המקומי הגולמי של אי בינוני באיים הקריביים וסכום שמספיק בקלות לקניית אי קטן בקריביים. פורבס הגדיר את הערכת ההון שביצע "שמרנית," ואכן ב2011- הוא העריך את הונה של מדונה ב650- מיליון דולר. מובן שיש אמנים נוספים שיש להם עסקים אחרים. אבל נדמה שמדונה מתעלה על כולם, הן מבחינת הכמות והן מבחינת האיכות.


"היא תמיד נשארת צעד אחד קדימה, עובדת עם האנשים הנכונים, מזהה את הרעיון הנכון," אומר פול ויליאמס, האחראי לתחום ניתוח העסקים במיוזיק ויק. "אין הרבה אמנים - בעצם אין בכלל עוד אמנים - שעוסקים בתחומים רבים כל כך כמוה." ובכל פעם שמדונה מתרחבת לתחום חדש, זה נראה הדבר הכי טבעי בעולם. "הטריק הוא להשתמש במותג בשיטה המתאימה לך," מוסיף ויליאמס, "המון אמנים השיקו בשמים, אך השאלה היא אם שימוש במותג בצורה הזאת מתאים לזהות של האמן או שזה סתם ניסיון להרוויח מהפרסום שלו. כל התחומים שמדונה נכנסת אליהם נראים מזוהים עמה".

  פירוש הדבר הוא קו אופנה לנשים בנות27  Truth or Dare-   עד 50  ב-2012. התאוריה של ויליאמס נכונה גם לתחילת הקריירה של מדונה. ב-1994 כאשר התארחה בתוכניתו של דיוויד לטרמן, היא נתנה לו זוג תחתונים שלה וביקשה שיריח אותו. באותם ימים היה המותג שלה רק דבר אחד. ב1992- היא הוציאה ספר פורנו רך שנקרא בפשטות "סקס." בטיים וורנר הסכימו, לא ברצון, לאפשר לה להוציא את הספר לאור, אך רק לאחר שהתחייבה לא לכלול בו דימויים דתיים ויחסי מין עם בעלי חיים. אם הם אכן הציבו לה תנאי שכזה, אז המסקנה הברורה של כל מי שמציץ בספר היא שמדונה התעלמה לגמרי מההתחייבות הזאת. אבל "סקס" מכר מיליון וחצי עותקים ב50- דולר לספר. על כך וורנר לא יכולים להתלונן.


גטי אימג'ס
ליידי גאגא. לא ממש תחרות גטי אימג'ס

האישה, שלפני 20 שנה פרסמה תמונה שלה יושבת עירומה בפישוק רגליים עם כלב בין רגליה, ביימה באחרונה סרט על התפטרותו של המלך אדוארד השמיני. "היא פיקחית מאוד," אומר ויליאמס. "היא מצליחה פעם אחר פעם לקלוע לרוח התקופה: לקחת משהו מחתרתי ולהביא אותו למיינסטרים. למוזיקאי יש מזל אם הקריירה שלו נמשכת 3 חודשים. כדי שהיא תימשך 30 שנה הוא צריך להיות חכם, להיות מודע לעובדה שהוא עסק".

הארד קנדי היה האלבום האחרון של מדונה. אבל אלה חדשות ישנות. בימים אלה מדונה עסוקה בפיתוח ליין של מכוני כושר בשם זה, צעד אשר תואם את המותג מדונה ב-2012. "כולם יודעים שהיא מקדישה שעות רבות ביום לכושר," אומר ויליאמס, "זה חלק מהפרסונה שלה." המכון הראשון נפתח במקסיקו סיטי; השני נפתח בשנה שעברה במוסקבה.
   בחזרה לאתר המעריצים הרשמי של מדונה. אחד המעריצים, לאמב,1 אומר שההתרחבות הזאת הגיונית. "למי שאוהבים לעשות כושר - טוב לעשות זאת עם השם מדונה." מדונה בהחלט מקווה שכך יהיה. אפשר לומר שהיא מהמרת על זה. ואם לשפוט לפי המהלכים העסקיים שלה עד עתה, מדובר בהימור בטוח.
   בחזרה לאתר המעריצים הרשמי של מדונה. אחד המעריצים, לאמב,1 אומר שההתרחבות הזאת הגיונית. "למי שאוהבים לעשות כושר - טוב לעשות זאת עם השם מדונה." מדונה בהחלט מקווה שכך יהיה. אפשר לומר שהיא מהמרת על זה. ואם לשפוט לפי המהלכים העסקיים שלה עד עתה, מדובר בהימור בטוח.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''שוק ההון''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים