איך המיסוי ישפיע על בטר פלייס?

אכזבה למיזם בטר פלייס של שי אגסי: משרד האוצר חזר בו מהכוונה להעלות את המס על רכב היברידי, המתחרה במכונית החשמלית, מ-30% ל-45%; המס על מכוניות חשמליות יירד מ-10% ל-8%; איך זה ישפיע על בטר פלייס?

רותם סלע | 30/4/2012 8:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
החלטת שר האוצר יובל שטייניץ מאתמול להשית הנחת מס נוספת של כמה עשרות מיליוני שקלים עבור כלי רכב חשמליים והיברידיים תשפיע על עתידו של אחד המיזמים המרתקים והשאפתניים במשק הישראלי בעשור האחרון - חברת בטר פלייס של היזם שי אגסי, ששואפת למלא את כבישי הארץ בכלי רכב חשמליים.
 
שי אגסי
שי אגסי רובי קסטרו

משרד האוצר החליט להפחית את שיעור מס הקנייה של רכב חשמלי מ-10% ל-8% בשנים 2013-2012, ואילו שיעור מס הקנייה בגין כלי רכב היברידי יישאר 30% בשנת 2013, במקום העלאתו המתוכננת ל-45%. שר האוצר החליט להעניק כהוראת שעה שיעור מס קנייה מיוחד על רכב היברידי מסוג פלאג-אין )כלי רכב בעל מנוע חשמלי הנטען מרשת חשמל ובעל מנוע עזר קונבנציונלי(- 20% עד לסוף שנת 2013 עם מתווה העלאה מדורג ל-30% בשנת 2014 ומס בשיעור מלא החל משנת 2017.

בבטר פלייס מבטיחים כי כל ההנחה תתגלגל לצרכנים. משרד האוצר העניק לחברה מרווח נשימה כלכלי שערכו יעלה ככל שמספר המכוניות שתמכור בשנתיים הקרובות יעלה. על-פי הערכות בשוק, בשנתיים הקרובות יימכרו כמה אלפי מכוניות של החברה וכך יעלה גובה ההטבה לחברה לכמה מיליוני שקלים ב-2014. בשנה זו צפוי שיעור המיסוי על רכב "נטול פליטות", כדוגמת זה של בטר פלייס, לעלות ל-10%, ב-2019-2015 ל-30% והחל מ-2020 ל-83%.

הפרויקט של בטר פלייס נתקל בקשיים, שחלקם נובעים מהרגולציה וחלקם מצווארי בקבוק טכנולוגיים ומתשתיות שהחברה מתקשה לפרוס. כך לדוגמה, בתחילת הדרך אמר אגסי שב-2016 כ-50% מכלי הרכב בישראל יהיו חשמליים - שיעור המוערך היום ב-4% בלבד . בנוסף לכך, כדי לשכנע את רשויות המדינה כי יש צורך ברשת טעינה מנוהלת, המאפשרת רמות שונות של טעינה על-פי העומס המוטל על הרשת - העריך סמנכ"ל החברה דן וינשטוק כי כשני מיליון כלי רכב חשמליים ינועו על כבישי הארץ עד שנת 2020, נתון שעל מנת להשיגו תצטרך החברה למכור יותר מ-50% מכלי הרכב החדשים בשוק החל מהשנה הנוכחית. הקושי של בטר פלייס נובע בחלקו מהעובדה שהחברה מציעה לציבור לקוחות שמרני מוצר חדשני. החברה מתכננת לקיים "השקה רכה" בחודשים הקרובים, שבמסגרתה יופצו המכוניות בין כמה מאות לקוחות נבחרים. השיווק המלא ייערך רק בשנה הבאה.

צילום: איי-אף-פי
מכונית חשמלית ועמדת טעינה של בטר פלייס צילום: איי-אף-פי


חלק גדול מהיתרון התחרותי של בטר פלייס נקנה בשל הפער במיסוי, התלוי ברצונם הטוב של הרגולציה ושל המחוקק הישראלי. בהקשר זה, מסקנות ועדת זליכה, שמגיעות היום לשולחנה של ועדת הכלכלה, עלולות לסכן את בטר פלייס. בעוד שר האוצר הקפיד לשמור על פער משמעותי בין המס שמוטל בגין כלי הרכב ההיברידיים לבין המס שמוטל בגין כלי הרכב של בטר פלייס, מבקשת ועדת זליכה לצמצם אותוולהביא את הפריוס של טויוטה ואת הפלואנס של אגסי ורנו להתחרות בתנאים דומים. על-פי הצעת זליכה, ההנחה על מס הקנייה תוגדל במסגרת מיסוי ירוק לרכב היברידי במגמה לקזז את היתרון שזוכה לו הרכב החשמלי של אגסי. על-פי הנוסחה המוצעת, ככל שהרכב ההיברידי יתבסס יותר על חשמל ופחות על בנזין,

ההנחה שיזכה לה תגדל.

כך לדוגמה, בעוד רכב חשמלי של בטר פלייס זוכה לאחר הנחת האוצר לשיעור מיסוי של 8% ורכב היברידי ל-30%, פער משמעותי של 22% שמשמעותו עשרות אלפי שקלים למכונית, לפי הצעת זליכה, מהפרש של 22% ייגרע חלק שייקבע בהתאם לחיסכון בבנזין. בדוח הוועדה מוסבר כי המטרה היא "לגוון את המוצרים בענף, לאפשר חיסכון בעלויות האנרגיה ובעיקר להגביר את התחרות".

לטענת הוועדה, הטבלה הקיימת כיום אינה מכירה במגוון המכוניות החשמליות, יוצרת "מדרגות קיצוניות המשפיעות מהותית על מחיר הרכב ומעדיפה את אחת השיטות המקובלות היום לרכב חשמלי נטען". נראה כי ניסוח זה מותח ביקורת על ההעדפה המיסויית שזכתה לה חברת בטר פלייס, בלי לנקוב בשמה.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים