יזם איכותי מחפש משקיע רציני לקשר עסקי
העבודה הראשונה שלו הייתה כמנקה שירותים בבית קולנוע, אבל אור לנצ'נר בן ה-26, ינק חשיבה עסקית עוד מבית כבן להורים עצמאיים והגה את אחד האתרים המרכזיים בארץ כיום למציאת שותפים עסקיים. "חלק מההצלחות מפורסמות באתר וחלקן שמורות אצלנו במערכת אך אנחנו יודעים להגיד בוודאות שהפלטפורמה עובדת בצורה מצויינת"
לנצ'נר, כיום בן 26, ינק חשיבה עסקית עוד מבית, כבן לזוג הורים עצמאיים. "בגיל 14 התחלתי לעבוד לראשונה ומאז לא הפסקתי", הוא מספר, "בעבודה הראשונה שלי התחלתי כמנקה שירותים בבית קולנוע ולאחר חודשים ספורים, בגיל 15, קיבלתי קידום וניהלתי את כלל המנקים, כולל העסקתם, פיטוריהם וקביעת סידור העבודה". בצבא שירת כמ"פ בתותחנים, וכשהשתחרר נסע לטיול של אחרי הצבא באוסטרליה עם נופר, מי שלימים תהיה אשתו.
"כשחזרנו מחו"ל, ישבתי חודש בבית וחשבתי מה עכשיו...", הוא מספר, "תמיד ידעתי שאני רוצה ליזום, ליצור ולעשות משהו שהוא שלי. כנראה שראיתי את זה בבית אצל ההורים וחיזקתי את הרצון הזה בצבא, כשראיתי שאני מצליח לנהל מסגרת גדולה בצורה די פשוטה. אחרי חודש הבנתי שעד אשר אמצא רעיון מספיק טוב, אני חייב לעבוד ולהכניס קצת כסף לחשבון הבנק, והתחלתי לעבוד בסיירת הבטחון של רעננה, שם נשארתי בסופו של דבר כשנתיים, במקביל להקמת האתר".

בחודש שלאחר השחרור, לדבריו, עלו לו אינספור רעיונות ליוזמות, מעולמות תוכן רבים (לאו דוקא מעולם האינטרנט). "במשך ימים תיעדתי כל מחשבה על יוזמה או עסק שעלו בראשי וביצעתי בדיקות בעיקר באינטרנט על מנת לראות האם העסק ריאלי מבחינת תחרות, שוק, צורך...בדרך כלל, כל רעיון שהיה נראה לי מספיק טוב בשביל להוציא אותו לפועל, עבר לאישור החברה והמשפחה (בעיקר אבא) והפידבק תמיד היה אמיתי, לטוב ולרע".
אחד אחרי השני נגנזו הרעיונות השונים עד לערב אחד, בו תוך כדי ריצת הערב הרגילה, עלה בו הרעיון לאתר שותף. "פחות או יותר לאחר חודש של מחשבה, תוך כדי ריצת ערב ברעננה, עלה לי רעיון להקים אתר בו ניתן יהיה למצוא שותפים, לכל מטרה ובכל תחום שיעלה על הדעת. הגעתי הביתה ולפני הכל (לפני מקלחת...) התיישבתי מול המחשב. תוך מספר דקות הבנתי שאתר בדיוק כמו שרציתי להקים לא קיים כלל, לא בארץ ולא בעולם והרגשתי שהפעם זה רציני. במהלך הלילה קמתי מספר פעמים על מנת לבדוק שוב ושוב. למחרת כבר הייתי עמוק בתוך המחשב ועשיתי בדיקות בתור בן אדם שבאמת מחפש עכשיו שותף עסקי, שותף לטיול, שותף לספורט וכו'...הגעתי לשתי מסקנות. הראשונה היא שבסופו של דבר, ניתן למצוא באינטרנט הכל אם מקדישים לכך מספיק זמן ומוטיבציה (אך לאחר ייסורים רבים). המסקנה השנייה הייתה שאני הולך
לנצ'נר הכין מצגת קצרה וסכמתית של הרעיון שהציגה את האתר כפי שהוא ראה אותו, מחולק לקטגוריות ומתפקד כלוח מודעות, והציג את הרעיון לחברה ולמשפחה. התגובות שקיבל היו נלהבות. "השלב הבא היה להבין איך אני מקים אתר אינטרנט בלי שום ידע טכני או טכנולוגי בתחום וכמה זה צריך לעלות לי. הלכתי עם אבי למספר חברות המתעסקות בעיצוב ובניית אתרים וקיבלנו הצעות מחיר רחוקות מאוד אחת מהשניה. בסופו של דבר בחרתי בחברה הספציפית, שאיתה אני עובד עד היום, גם בגלל הצעת המחיר שהתאימה לי וגם מכיוון שמערכת ניהול האתר הייתה מאוד מתקדמת אך עם זאת מאוד אינטואטיבית וידידותית גם לבן אדם כמוני שלא מגיע מהתחום, שהרי בסופו של דבר לא מדובר באתר תדמית אלא באתר דינמי וחי ביותר".
את הקמת האתר מימן מכיסו משארית החסכונות שנותרו לו משירות הקבע. כשהקמת האתר הושלמה, הפנה את כל מרצו למתלאכת השיווק. "התחלתי לספר עליו לכולם, לפרסם אותו ברשתות החברתיות ולקדם אותו בצורה עצמאית בגוגל, בתוצאות החיפוש האורגניות וגם בתוצאות החיפוש המקודמות. אני יכול להגיד בדיעבד שבאמת עשיתי עבודה מצויינת. מאז ועד היום לא ביצעתי שום קמפיין פרסומי בתשלום (מעבר ל-google adwords) ואת כל הקידום של האתר אני משתדל לעשות באמצעות שיתופי פעולה עם גורמים שונים רלוונטיים".
חלקו המרכזי של האתר התקיים בשלבים המוקדמים שלו, מתוכן הגולשים, כלומר המודעות שהתפרסמו בו. לאחר מספר שבועות בהם האתר היה באוויר והמודעות החלו להתפרסם בקצב גבוה, מספר למצ'נר כי הבין שעל מנת להשאיר את האתר מעניין ורלוונטי, עליו ליצור תוכן וערך מוסף ולא להסתמך רק על מודעות הגולשים המתפרסמות. "הקושי המרכזי אך גם העניין הגדול ביותר שלי בתור מנהל האתר כיום, הוא ליצור וליצוק את אותו התוכן לתוך האתר. אני עושה זאת באמצעות ה"שותפבלוג" - מאמרים וכתבות, דיוורים לגולשים הרשומים וכו'".
קושי נוסף איתו מתמודד לנצ'נר הוא שמירה על אתר "שותף" כאתר למציאת שותפים בלבד. כל מודעה שמתפרסמת עוברת קודם כל אישור פרטני. בכל יום לא מאושרות לפרסום מודעות רבות שנוגעות לתחומים שהם לא מציאת שותפים כמו: מציאת עובדים שכירים, מודעות עם היבט מיני ומודעות נוספות אשר לא מספיק רלוונטיות למהות האתר.
בתוך מספר חודשים מרגע הקמת האתר, הבין לנצ'נר כי התחום בו קיים הוואקום הגדול ביותר ברשת הישראלית, הוא תחום השותפויות העסקיות. "כיום המיקוד ומרבית העיסוק היומיומי שלי באתר סובב סביב קטגוריית "שותף לעסקים". אנו מחלקים את המפרסמים בקטגוריה זו לשלושה סוגים: משקיעים אשר מחפשים השקעות מעניינות, יזמים אשר מחפשים השקעה או שיתוף פעולה כלשהו ובעלי עסקים קיימים אשר מחפשים השקעה כספית/ שיתוף פעולה עסקי/ שותף בעל כישורים מסויימים שיצטרף לעסק".
לנצ'נר מעיד על האתר כי כיום הוא מהווה את אחד המקומות המרכזיים ברשת הישראלית למציאת שותפים עסקיים. לדבריו, "מרבית המודעות המתפרסמות בקטגוריית "שותף לעסקים" הן של יזמים, אך ניתן גם לראות לא מעט בעלי עסקים קיימים המבינים שפיתוח העסק שלהם תלוי בהכנסת שותף כזה או אחר. בנוסף, ניתן כמובן לראות מודעות של משקיעים או נציגים של משקיעים".
לפני כשמונה חודשים הכניס לנצ'נר לאתר מנגנון תשלום לפרסום מודעות חדשות בקטגוריית "שותף לעסקים" בלבד. "החלטנו להתחיל ולגבות תשלום לאחר חשיבה והכנות של חודשיים, ואנחנו מגדירים זאת כ"דמי רצינות" על מנת להעלות את איכות המודעות באתר, ובקטגוריה הזאת ספציפית. בטרם הכנסת מנגנון התשלום ראינו שאכן מתפרסמות מודעות רבות, אך בגלל שאנחנו מכירים כל מודעה ובודקים את התוכן בטרם היא עולה לאוויר, הבנו שיש יותר מידי גולשים שמבקשים לפרסם מודעה, שמשדרים תחושת אי נוחות, אולי אפילו אי אמינות, ואת זה רצינו למנוע".
לנצ'נר הגיע למסקנה כי הדרך היעילה ביותר לפתור מצב זה היא באמצעות תשלום סמלי ושווה לכל כיס, העומד נכון להיום, על חמישים שקלים. "צפינו שכמות המודעות המתפרסמות בקטגורייה תרד בצורה משמעותית בשלב הראשוני אך לאחר מכן תעלה חזרה, ואכן שתי ההנחות התממשו", הוא אומר.
לדבריו, "היום, לאחר יותר משמונה חודשים, אני יודע להגיד בוודאות כי היום אין לנו רק כמות מודעות גדולה ביותר אלא גם איכות מודעות מצויינת! נכון שייתכן ולפעמים אנחנו מאבדים יזם או בעל עסק שמעדיפים לא לשלם את "דמי הרצינות" והם באמת איכותיים ורציניים בנוגע לעסק שלהם, אך מבחינתנו זה מס ששוה לנו לשלם בתמורה לכך שכעת כל מודעה שמתפרסמת היא מודעה שעומד מאחוריה בן אדם אמיתי עם אמונה שלמה במוצר שלו".
"למען הסר ספק", מדגיש לנצ'נר, "למדנו שישנם לא מעט אנשים שמרשים לעצמם לבקש לפרסם מודעה בה הם מתארים פטנט עולמי שדורש 'רק' חצי מיליון דולר, אך הם בעצמם לא מוכנים לשלם פחות מ-50 שקלים בשביל להגיע למשקיע הרלוונטי. אנשים כאלה, אינני מעוניין שיפרסמו באתר".
בימים אלה עוסק לנצ'נר באפיון חדש של האתר לאחר יותר משנתיים של למידת התחום והפקת לקחים. בנוסף, לפני כחצי שנה, הכניס שותף אסטרטגי - חברת התקשורת "בייטק", אשר פועלת בעיקר בתחום התיירות באינטרנט ומחזיקה אתרים רבים בארץ ובעולם, ביניהם גם אתר המלונות הגדול בארץ – hotels.co.il.
"האפיון הזה מהווה שלב מקדים לשיפור משמעותי של האתר, שיפור בו נהפוך להיות יותר מלוח מודעות ונציע ערך מוסף רב, בעיקר בעולם העסקי". מספר הכניסות החודשיות לאתר מגיע לעשרות אלפים, כאשר החלק הארי מתוכן הוא למודעות השותפיות העסקיות. "סך הכל באתר קיימות 11 קטגוריות כאשר אנחנו משנים אחת מהן בכל כמה חודשים על מנת לבדוק טרנדים ואפשרויות לעתיד. הרווחים שלנו מגיעים מפרסום המודעות ב"שותף לעסקים" ומפרסום באנרים באתר. קיימים מודלים עסקיים רבים נוספים אותם אנחנו נתחיל לממש בעתיד הקרוב, כחלק מהאפיון החדש שהאתר עובר בימים אלו".
לנצ'נר מספר בגאווה כי עד היום נוצרו דרך האתר למעלה מ-20 אלף קשרים חדשים, כ-70% מהם התרחשו בעולם העסקי, כאשר חלק מהפניות הסתיימו בהיכרות בלבד וחלק הסתיימו בשיתוף פעולה עסקי, עד כדי הקמת עסקים חדשים. "אנחנו כל הזמן צמאים למידע מהגולשים שלנו ומבקשים לדעת על שותפויות שנוצרו באתר, בכל התחומים. חלק מההצלחות מפורסמות באתר וחלקן שמורות אצלנו במערכת אך אנחנו יודעים להגיד בודאות שהפלטפורמה עובדת בצורה מצויינת".
בתחילת החודש התקיים כנס הנטוורקינג הראשון של האתר (קישור ל"שותפבלוג" על ערב הנטוורקינג - http://www.shutaf.com/articles/netwarking). "זאת הפעם הראשונה שאנחנו עושים כנס כזה אך בהחלט לא האחרונה", קובע לנצ'נר. "מטרת הכנס הייתה להעביר חלק מהפעילות הוירטואלית שלנו באתר לעולם האמיתי והוא היה מצויין בכל ההיבטים. נרשמו כ-130 אנשים והגיעו 121, כאשר אנחנו צפינו שיגיעו 50% בלבד. האנשים שהגיעו היו רציניים ביותר, הן היזמים והן המשקיעים ואנשים נשארו לשבת ולשוחח גם אחרי חצות. קיבלנו שם פידבקים ותגובות מדהימות, על הכנס אך בעיקר על האתר והבנו שישנה קהילה של אלפי אנשים שאתר "שותף" הוא בלתי נפרד מסדר היום שלהם – אין כזה דבר לא להיכנס ולבדוק מה חדש.
אתר "שותף" הוא אמנם לא מוחשי וקיים ברשת אך הוא גורם לאנשים לעשות מעשה, לצאת מהבית ולפגוש אנשים אחרים, אם לצורך עסקי או אם לצורך אישי. אנחנו יודעים על מספר מו"מ רציניים שמתקיימים בימים אלו בעקבות ערב הנטוורקינג ומה שחשוב באמת זה ששותפות זה לאו דוקא השקעה כספית – בערב הזה נוצרו שיתופי פעולה עסקיים המתבטאים בפיתוח עסקי, שיווק הדדי או שימוש הדדי בכישורים האחד של השני".
לאור לנצ'נר, שמשמש בזמנו הפנוי גם כסטודנט במסלול פרסום דיגיטלי ב"הבצפר", יש עוד הרבה שאיפות עסקיות לעתיד. "יש לנו עוד המון תכניות, כאשר את חלקן אנחנו הולכים לממש בזמן הקרוב באתר. מעבר למודלים עסקיים חדשים ומתן שירותים איכותיים יותר לגולשים שלנו, אנחנו חושבים לא מעט גם בכיוון של פעילות בעולם האמיתי. מעבר לכך, מבחינה אישית אני לחלוטין רואה את עצמי ממשיך ליזום וליצור, המחשב שלי מלא בתוכניות עסקיות ורעיונות גולמיים שאני בטוח שיום אחד הם יתממשו כשיהיה קצת יותר זמן פנוי."
