מערכת החינוך לומדת בדרך הקשה

מורי הקבלן שוב שובתים בשל תנאי העסקה ירודים. זו עוד עדות לצלילת מערכת החינוך לכיוון הפרטה מסוכנת

אלון פוטרמן | 16/5/2012 18:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מורי הקבלן בתוכנית היל"ה, 1,500 במספר , זומנו לשימוע לקראת פיטורים והכריזו בפעם העשירית בשנה האחרונה על השבתת מרכזי הלמידה של התוכנית. המורים, אשר מלמדים 8,000 בני נוער נושרים או מונשרים ומכינים אותם למבחני הבגרות, אינם יודעים מי יעסיק אותם בשנה הבאה ואם יועסקו בכלל, ובכל מקרה לא יקבלו שכר בחודשי הקיץ. לכל הדעות, פגיעה במורים הינה לעולם פגיעה בתלמידים.

התופעה הקשה של העסקת מורי קבלן היא הדובדבן שבקצפת. תחילה נגלה כי שיעור העוני של ילדי ישראל הוא הגבוה מבין החברות ב-OECD  ועומד על 29%. לאחר מכן נשוחח עם המורים של הילדים העניים הללו, ואלה יסבירו לנו כי קיים קשר ישיר בין תלמיד השב הביתה למקרר ריק מאוכל לבין ציוניו הנמוכים. בהתעלמות מעובדה זו ובהינתן שכר עובדי ההוראה הנמוך ניזכר כי משרד החינוך חתם לאחרונה על רפורמה המתגמלת מורים בין היתר בזכות הישגי תלמידיהם הגבוהים. מדובר במתכון העשוי ללא ספק "לעודד" מורים לוותר מראש על החלשים שעלולים להוריד את ממוצע הציונים הכיתתי וכך להרחיקם מהבונוס המיוחל.
 
מורי קבלן מפגינים. שכר נמוך במיוחד
מורי קבלן מפגינים. שכר נמוך במיוחד צילום: יוגב אטיאס, עריכה: ערן אבירם
נראה גם כי השנה דנה כנסת ישראל בדוח המעיד על עלייה בשיעור נשירת תלמידים, במיוחד בשכבות החלשות. נראה שזו הסיבה לטענה שאין תלמידים נושרים, אלא רק תלמידים מונשרים. אותם התלמידים, אשר עברו את כל השתלשלות האירועים הכתובים לעיל, הם שמגיעים לידיהם המסורות של 1,500 המורים אשר שבו לשבות.

אנו עתידים ללמוד בדרך הקשה שתלמידים חלשים לא נעלמים אם מוותרים עליהם, הם הופכים לחלק מהחברה. אמנם על החזק לשרוד בג'ונגל ועל העשיר לנצח במשחקי השוק החופשי, אך על התלמיד להתחנך בבית הספר, ולכן יש לוודא כי המורים שלו מקבלים את מלוא הכבוד שהם זכאים לו: החל בהעסקה ישירה וכלה בשכר הוגן. על קברניטי מערכת החינוך להבין כי ביטול תופעת מורים המועסקים כעובדי קבלן איננו חשוב פחות ממקום גבוה בדירוג תוצאות המבחנים הבינלאומיים והפנימיים. 

המרדף אחר המקום הגבוה עשוי להביא אותנו למקום נמוך. בעוד הוחלט כי יש לעשות הכל על מנת להעלות את ממוצע הציונים של ילדי ישראל, יש המבקשים לפתוח בתי ספר פרטיים למי שיש ברשותם עשרות אלפי שקלים בשנה. כ-40% מהתלמידים נעזרים בשיעורים פרטיים לפחות באחד המקצועות שהם נבחנים בהם. יש מורים המועסקים כעובדי קבלן באמצעות גופים מתווכים וללא זכויות סוציאליות, וישנה פוליטיזציה של המערכת באמצעות תקציבים חדשים וחד-פעמיים המופנים להכנת התלמידים למבחנים ההשוואתיים ולא לחינוכם. בנקודת

הזינוק של המרדף נמצא ספסל לימודים ועליו ילדים שסיכוייהם להצליח תלויים במצב הסוציו-אקונומי של הוריהם.

נראה שכל עוד הפערים בין היושבים על הספסל הולכים וגדלים, הפרטת מערכת החינוך לא משקפת את חולשתה, אלא את חולשתנו כחברה.

ראוי להחליט כי המדינה תעסיק מורים ישירות וכי לא ייתכן שציונים יעלו ואיתם הפערים החברתיים. כעת חובתנו לדרוש מערכת חינוך שתעצב דורות עתידיים של ישראלים טובים יותר באמצעות מורים המסורים לעבודתם בדיוק באותה המידה שאנחנו מסורים להם.

הכותב הוא מייסד הפורום לחינוך באשקלון ושימש כיועץ בכיר לשרת החינוך לשעבר יולי תמיר

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים