אקטיביזם ספרותי: אסטרטגיות שיווק לשבוע הספר
כך הפכתי את שבוע הספר להזדמנות עסקית. במקום להתלונן על מצב שוק הספרים עדיף לשנות גישה
איני מחשיב את עצמי לסופר רגיל. אני כותב ספרי עיון וניהול ומתמקח על ההסכמים שלי מול ההוצאות, והחשוב מכל - אני מתייחס לספריי כאל "כרטיסי ביקור על סטרואידים", מה שאומר שהספר מבחינתי הוא גם אמצעי, ולא רק מטרה, וחנויות הספרים מבחינתי הן אפיק שיווק נוסף לספריי, ולא אפיק השיווק היחיד. בראייה שיווקית, אני אוהב את שבוע הספר. זו ההזדמנות היחידה של סופר בישראל לפגוש את 3 הקהלים הרלוונטיים עבורו - אנשי ההוצאה, הסופרים האחרים של ההוצאה וכמובן הקוראים.

שבוע הספר. צריך להתמקד בשיווק יח''מ
הנה כמה השוואות כדי להמחיש את ההבדל בין להיות משווק אקטיבי למשווק פסיבי: תכננתי מראש מה אני רוצה שהכרוז יגיד ושלחתי את המסר מבעוד מועד לאשת יחסי הציבור של כתר. מרבית הסופרים לא הכינו משהו כתוב על עצמם, לא ביקשו מאנשי ההוצאה לפנות לכרוז, וגם אם הקריאו את שמם, המשיכו לשבת ולחכות שהקונים יגיעו. מהרגע שהגעתי עמדתי ללא הפסקה, הסתובבתי ועשיתי נטוורקינג, דיברתי עם הלקוחות ועניתי על שאלות. תדרכתי את המוכרים של כתר כיצד להציג אותי, מה לעשות ברגע שמישהו רק מסתכל על ספריי. התעניינתי בהם, שאלתי לשמם, ניהלתי איתם שיחות ונתתי להם כרטיסי ביקור שלי. אני בספק אם שאר הסופרים הכירו מישהו מהמוכרים בשמם בסוף הערב.
נוסף על כך, ניהלתי שיחה עם כל מי שרק הסתכל על הספר. אחד הדברים המדהימים ששמתי לב הוא שאנשים רבים באים ליריד במטרה מרכזית אחת והיא לפגוש את הסופרים, שכן הם יכולים להשיג את הספר באותו מחיר בכל חנות ספרים במהלך השבוע. נתתי ללקוחותיי את מבוקשם, ושכנעתי מתלבטים רבים לקנות את ספריי. חילקתי כרטיסי ביקור לכל מי שדיברתי איתו - קונים, סופרים, אנשי ההוצאה, מוכרים. רוב הסופרים לא שמעו מעולם על המושג כרטיס ביקור, ובטח לא חשבו שאפשר למנף את האירוע לדברים אחרים מלבד מכירת ספרים.
הרעיון ברור - אני באתי ממוקד שיווקית, ניצלתי את מעט הזמן שהיה לי כדי ליצור מקסימום הזדמנויות עסקיות ולמכור כמה שיותר ספרים, ואכן השגתי זאת. בשעה וחצי חתמתי על 15 ספרים, הפניתי אנשים לרכוש ספר שלי בדוכן אחר, הכרתי לקוחות פוטנציאלים רבים וחילקתי עשרות כרטיסי ביקור. הייתי אקטיבי. מה עשו מרבית הסופרים? קיטרו על המצב והיו פסיביים לחלוטין. אז אם אתם פסיביים ומתרכזים במה אין ולא במה יש בסיטואציה, איך תמכרו?
הכותב הוא סופר, כלכלן ומומחה לשיווק ושכנוע