מכורים לשינה וסקס, אבל לא יכולים בלי פייסבוק

הרשת החברתית הגדולה בעולם הונפקה שלשום בוול סטריט תמורת 104 מיליארד דולר, אבל את המחיר הגבוה באמת משלמים המשתמשים: ממחקר מדעי עולה כי התמכרות לפייסבוק חזקה יותר מהתמכרות לאלכוהול. רבע מהנשאלים דיווחו שהם מרגישים חולים אם אינם מבקרים ברשת

אלכס דורון | 20/5/2012 22:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: פייסבוק
פייסבוק השתלטה על חיינו מהר יותר ובעיקר באופן מעמיק יותר מכפי שמקובל לחשוב. זה לא רק שווי החברה, שנקבע שלשום בהנפקה בוול סטריט על 104 מיליארד דולר. שני בלוגים, Trends Digital ו-Stuff, דיווחו בשבוע שעבר כי הרחק מהרדאר התקשורתי, דווקא בניו זילנד פייסבוק מבצעת עתה ניסוי מצומצם שאולי יבשיל בעתיד לצורת התנהלות עסקית חדשה.

פייסבוק. רשת חברים
פייסבוק. רשת חברים 
מי מבין משתמשי פייסבוק שיהיה מעוניין למשוך יותר תשומת לב לסטטוס שלו ולהבליט אותו - יתבקש להיפרד מכשני דולר. סכום סמלי קטן ולא מכביד במיוחד שהוא יעביר לפייסבוק בכרטיס אשראי או מחשבון פייפאל. הסטטוס העדכני שלו יישאר אז בראש החדשות המוזנות לרשת לפרק זמן מוגדר - כך שיותר אנשים יוכלו לראות את העדכון.

החידוש הזה עדיין לא מושק עבור כלל משתמשי פייסבוק באשר הם, והוא רק נבחן, כך מודגש, בפיילוט מצומצם מאוד. אם יתברר שהרעיון הזה תופס בכל זאת תאוצה - הן במספר המצטרפים לשירות הן בסכום הכסף שייכנס לקופתה של פייסבוק - ייתכן שלא ירחק היום שהמתכונת הזאת תתרחב.

"אולי אנשים ילמדו שאפשר לרכוש בכסף לא מעט תשומת לב מחברים מדומים", ציין אחד המדווחים בבלוג. ואילו אחר כתב, במתכונת האישית המשתפכת המקובלת ברשת: "כל אחד מאיתנו הרי מכיר לפחות 'מטורלל' אחד מימי בית הספר ששמו נכלל ברשימת ה'חברים' ברשת. אבל אנחנו לא מעיזים, כל אחד מסיבותיו, למחוק אותו ולסלקו מהפייסבוק שלנו. אתם הרי יודעים: למשל הנערה שמצטיינת בתיאורים מלודרמטיים, המתעדכנים בסטטוס שלה בתכיפות גדולה ושבהם היא מיידעת את כל העולם ואשתו בפירוט על חוויות הסקס שלה, מחלותיה או מערכות היחסים הקצרות שבנתה ופירקה, ואת דעתה על בני הזוג המוזרים שהכירה.

אלו הם ה'חברים' לרשת שאנחנו תמיד אומר לעצמנו: מה הם עושים? בשביל מה? האם העדכונים הללו נועדו למשוך אליהם תשומת לב? האם הם אינם זוכים לה מספיק? עכשיו, הודות לחידוש הנבחן בניו זילנד, ייתכן שלא נוכל להיפטר מעדכונים מהסוג הזה באותה קלות כמקודם, כי הגברת למשל תשלם כדי לאלץ את עינינו לקרוא את מה שהיה לה לבשר, כולל זה שהיתה עדה לאיזו תאונת דרכים זניחה".

תחילה נמנעה פייסבוק מלהגיב. אבל אתר IT World האוסטרלי פרסם תגובה רשמית של מנהלת יחסי הציבור והתקשורת של פייסבוק אוסטרליה, שהודתה כי ניסוי כזה אכן מתבצע ואין מדובר בהודעה שקרית. "הכול החל כאשר משתמש ברשת העלה פוסט בדף הפייסבוק שלו ואז נשאל אם לא איכפת לו לשלם 1.8 דולר (ניו זילנדים - א.ד) כדי להבטיח שחבריו יראו את הפוסט שלו יותר זמן ובאופן בולט יותר מאחרים".

בספטמבר אשתקד התפשטה ברשת שמועה שפייסבוק עומדת להתחיל לגבות כסף מהמשתמשים לפי מספר העדכונים שהם מבצעים בפרופיל, בדפים ובסטטוסים שלהם. מי שלא ישלם - יימחק מהרשת. אבל עד מהרה התברר שזו היתה בסך הכול רק מתיחה. אתר טכנולוגיה טרח להודיע שאין כלל ממש מאחורי הדיווח הזה, שכן 89% מהכנסות פייסבוק מקורם בפרסומות.
צוקרברג. עובר למודל עסקי רווחי יותר?
נשים מכורות יותר

לפי מחקרים שנערכו באחרונה, סביר להניח שהניסוי של פייסבוק יצליח. כך למשל, צוות פסיכולוגים מאוניברסיטת ברגן בנורבגיה, בראשות ד"ר ססיליה אנדריאסן, גייסו 423 סטודנטים (227 נשים ו-196 גברים) לניסוי ראשון מסוגו בעולם, ובו בדקו את התנהגותם בכל הנוגע לרשת ועד כמה היא דומה להתמכרות. התוצאה: התמכרות לפייסבוק, מבחינת התסמינים שהמשתמשים הכבדים מפגינים, דומה להתמכרות לסמים, לאלכוהול, לסיגריות ולחומרים כימיים שונים. כך הראו סריקות המוח שלהם.

הצעירים יותר הפגינו התנהגויות הממחישות סיכוי גדול יותר לתלות בפייסבוק לעומת מבוגרים יותר מהם. נשים, כך התברר במחקר, מצויות ביתר סיכון מגברים להיות מכורות לפייסבוק ותלויות בה.
מהמחקר עלה כי אנשים הסובלים מחרדות או מחוסר ביטחון חברתי הם המשתמשים הכבדים ביותר בפייסבוק, בעיקר משום שהם מוצאים שקל להם לתקשר בטכנולוגיה מקוונת מאשר באופן אישי, פנים אל פנים.

בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת שיקגו בוצע מחקר אחר, וממנו הסיקו שקשה יותר לעמוד בפיתוי ולהימנע מלבדוק שוב ושוב עדכונים ברשת החברתית מאשר להתאפק ולא לשתות כוסית אלכוהול. המחקר בדק התנהגות זו בקרב 250 איש.

"אנשים משתוקקים לשני דברים יותר מלכל דבר אחר במהלך היממה - שינה וסקס. אבל הכי קשה להם להפגין

עמידות והימנעות מפעילות ברשת חברתית", נכתב בדוח המסכם של המחקר.

ממחקר שנעשה באוניברסיטת גוטנבורג השבדית בראשות ד"ר לייף דנטי עלה כי משתמש ממוצע בפייסבוק נכנס לרשת 6 פעמים ביום. 70% מהמשתמשים נכנסים לפייסבוק "דבר ראשון על הבוקר", ו-26% מהגולשים דיווחו שהם מרגישים חולים אם מסיבה כלשהי אינם מבקרים ברשת.

צעירים רואים בפייסבוק הרגל חיים, אך המבוגרים שהכירו את הרשת משתמשים בה על מנת להכיר כמה שיותר חברים או מכרים חדשים. 67% משתמשים בפייסבוק כדי להעביר זמן ו-38% מחליפים באמצעותה עם מכריהם מידע שלילי על אנשים אחרים )בעדכוני סטטוס(.

נשים חושפות בפייסבוק יותר מגברים את הרגשות שלהן וגם על מערכות יחסים שקיימו. שליש מהגברים מנצלים את הרשת כדי לעורר חבריהם לפרובוקציות, פי שניים מנשים. 25% מתגאים בפני חבריהם על המידע שהגיע אליהם הודות לפייסבוק.

אוניברסיטת טקסס בדאלאס הודיעה כי קיבלה מענק מחקר בסך כ-3.5 מיליון דולר ממכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב כדי לברר השלכות התנהגותיות ובריאותיות רחבי היקף בקרב נוער (גילאי 17-12), אחרי שהוברר כי 51% מבני הגיל הזה פוקדים את פייסבוק על בסיס יומי קבוע ו-22% יותר מ-10 פעמים ביום, מכל מכשיר אפשרי: מחשב נייח, מחשב נייד, סמארטפון וטאבלט.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים