טויוטה 86GT:רכב ספורט קלאסי
חברת טויוטה הלכה נגד הזרם ובראה את טויוטה 86GT - ההפך הגמור מכל רכב מודרני אחר. מכונית ספורט של פעם
"לאנשים סביבי נמאס כבר לשמוע שבמכוניות של היום לא צריך לדעת לנהוג כי הן עושות בשביל הנהג את הכל. הן אפילו לא מוכנות לצאת משליטה כדי לתת את העונג של להשתלט עליהן בחזרה. תמיד ריחמתי על מי שחיים את תפארת עברם וטענתי שאדם הופך לזקן כשהוא לא שולט בצורך להכניס כל דבר לפרספקטיבה היסטורית.
"זה לא בגללי, באמת, זה בגלל המכוניות. האם אני אשם שיצרני הרכב הצליחו לייצר מכוניות מדויקות כל כך שאינן טועות? האבסורד הוא שאני הרוס על טכנולוגיה חדשה ומה שבאמת עושה לי את זה הן הברקות שמשפרות את החיים ועושות אותם קלים ובטוחים יותר.
"מערכות בקרת יציבות (SC) למשל, הן המצאה גאונית שכבר הצילה עשרות אלפים ממוות ומפציעה קשה, וכל הנגזרות שלה מונעות ממכוניות להחליק, להסתחרר, לאבד היגוי, לבזבז כוח מנוע, להידרדר בעלייה או להאריך שלא לצורך את מרחק הבלימה. וצמיגים מודרניים, בעיקר ספורטיביים, מעניקים רמת אחיזה דמיונית שמצליחה להצמיד לאספלט את המומנט האדיר שמייצרים מנועים עתירי כוח ומוגדשי טורבו.
"בשורה התחתונה, אנחנו נוהגים היום במכוניות שמאיצות מהר, שקט ובטוח יותר מאי פעם, מתקנות את כל טעויות הנהיגה שקשורות בשליטה בהן ועומדות בתקנים מתקדמים של פליטת מזהמים, של רעש ושל צריכת דלק. המחיר הוא שאבדה ההנאה מנהיגה, וכדי להגיע לרמת הריגוש של פעם חייבים להימצא במהירויות גבוהות מאוד ובסביבה פתוחה ובטוחה - שני תנאים שהפכו לנדירים.
"כל זה היה נכון עד שנהגתי במכונית הספורט החדשה של טויוטה GT86. טויוטה הלכה נגד הזרם ויצרה קלאסיקה מודרנית: מכונית בעלת מנוע קדמי 4 צילינדרי לא מוגדש, שמתחיל לחיות מעל 4,000 סל"ד (ומושך עד לקו האדום ב7,500 סל"ד) והנעה אחורית, נעולה בצמיגים רגילים לחלוטין וחוסכי אנרגיה. את כל זאת הם עשו במכונית שלא אמורה לעלות יותר מדי כסף (בחו"ל לפחות), לא צריכה להיות יקרה לתפעול, ובזכות האמינות של טויוטה ושל סובארו היא אמורה לחיות לנצח.
GT86 מעלה חיוך על הפנים כבר ברגע שבו הנהג מניע אותה, מפני שבטויוטה התאמצו לא לבודד את רעש המנוע ובנו אותה בכוונה באופן שמשדר מסר כמעט אלים של נוקשות ושל חוסר עידון - ההפך הגמור מכל מכונית מודרנית. התוצאות הן הנאה אמיתית מהמטר הראשון ותזכורת נעימה שפעם היו מכוניות שהסבו הנאה מנהיגה בכל החלפת הילוך ובכל כניסה לפנייה.
"אז תודה לך, טויוטה, שבנית לנו מכונית כיפית, שמחזירה את עלומינו ונותנת גם למי שנולד לתוך עידן ה-ABS להבין כמה כיף לנהוג".

מההשקה הבינלאומית בברצלונה, ספרד, על כבישים ציבוריים ועל מסלול מרוצים סגור שבתי רק לפני ימים ספורים, ובכל זאת היא נראית לי כמו חלום רחוק. כל הסימנים מעידים שאתגעגע ל,GT86 וליתר דיוק - לחוויה המיוחדת שהיא העניקה לי. אף שנהגתי כבר בעשרות מכוניות טובות יותר ובהמון מכוניות חזקות יותר ושגם ברגע זה אני יכול לחשוב על 20 מכוניות אחרות שאני מעדיף להחנות בחניה שלי, בכל זאת קשה לי לחשוב על מכונית שמצליחה לחדד טוב כל כך את המחיר שאוהבי רכב מוכנים לשלם.
GT86 היא מכונית ספורט קלאסית במבנה ,2 2 כלומר מכונית שמיועדת לנהג, לנוסע ולהבטחה הלא ממומשת לבת הזוג שיום אחד גם אתה תיקח את הילדים לגן. למעט מכוניות ספורט יקרות מאוד, או מאזדה מיאטה שבה אין אפילו מושבים אחוריים סמליים, אין כיום שום מכונית שמתחרה בGT86 חוץ מסובארו ,BRZ שהיא אחותה התאומה.
פרויקט הפיתוח של המכונית החל ב-2005 לאחר שג'נרל מוטורס מכרה את 20% הבעלות שהיו לה בסובארו - 8.7%
בסובארו היו עסוקים בפיתוח דור חדש של מנוע בוקסר ולא רצו לוותר על ערכי הליבה שלהם - הנעה כפולה והגדשת טורבו. אך בעל המאה הוא בעל הדעה, וטויוטה )ראו מסגרת( הכתיבה את התנאים וחילקה את העבודה בהתאם ליתרון היחסי של כל אחד מהצדדים. נקבע שלמכונית יהיו הנעה אחורית ומנוע בוקסר שמנמיך את מרכז הכובד, וחלוקת המשקל של 53% לפנים ו-47% לאחור תוביל ליחס אופטימלי בין היגוי קל ונשלט לבין כיף מנהיגה.
טויוטה עבדה על הגדרת המוצר, על תכנון הייצור ועל העיצוב, ואילו סובארו הופקדה על הנדסת המכונית וכמובן על המנוע. את ראש המנוע, אגב, פיתחה טויוטה, שהטמיעה לתוכו את מערכת הזרקת הדלק הייחודית שלה, שמשלבת בין הזרקה ישירה להזרקה קונוונציונלית בהתאם לסל"ד.

טויוטה בראה מכונית נעימה שאיננה נחבאת אל הכלים, אך גם לא משדרת עודף הורמונים. יופייה נובע דווקא מהאיפוק ומהעידון, אף שיהיו מי שיצפו ליותר דרמה ממכונית ספורט. עיצוב הפנים מושלם - הוא פשוט (לפעמים פשוט מדי), אבל לא ספרטני או מעליב, וניכר בו שהוא לא מנסה לחסוך על גבו של הנהג.
המושבים ממוקמים נמוך מאוד, מעוצבים נכון ותומכים היטב בגוף, רוב חלקי הפלסטיקה נעימים למראה ולמגע, ועבודת העור והגימור מבוצעת כהלכה. המכונית נועדה ליצור כיף, ולכן מה שיש בה הוא רק מה שחייב להיות במכונית כזאת, ולא מעבר לכך.
לחיצה על כפתור ההתנעה מעירה לחיים מנוע גס ונוהם - ברכת הבוקר טוב שכל אוהב נהיגה מאחל לעצמו. ההילוכים משתלבים במהלך קצרצר ומדויק, אם כי דביק באופן מאכזב (אולי בגלל ההתעללות שמכונית המבחן עברה), ושחרור המצמד לא מרמז על 200 הסוסים שחבויים מתחת למכסה. למעשה, כל זמן שהמכונית לא מגיעה ל-4,000 סל"ד קשה להבין שמדובר במכונית ספורט.
אבל אסור להתבלבל 200 - כ"ס ו-20 קג"מ של מומנט לא מצליחים להסתתר גם בסל"ד נמוך. אך כל זמן שד"ר ג'קיל בשליטה מתקבלת מכונית רגועה, נעימה ושימושית לחיי היום-יום. על מסלול המרוצים נחשף גם מיסטר הייד: מעל 4,000 סל"ד, דרך שיא המומנט ב6,400 סל"ד, שיא ההספק ב-7,000 ומנתק ההצתה ב-7,500 מתקבלים 200 הסוסים כדת וכדין, והחיוך נמתח.
GT86 לא מתיימרת להיות המכונית החזקה או המהירה ביותר בשכונה, וזאת גדולתה. כל יצרן רכב יכול להגדיש מנוע וליצור 250 או 300 כ"ס - השאלה היחידה היא איך מחברים אותם לכביש ומתי אפשר ליהנות מהם. בזכות היגוי מעולה שמחזיר את האמון בהגברת היגוי חשמלית (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה), חלוקת משקל טובה ודיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור, קל מאוד לשלוט בבובה הזאת, וקל עוד יותר ליהנות ממנה.
ברור שבתוך זמן קצר יקומו משפרי מכוניות שיציעו גרסאות חזקות שלה, אבל בכך הם יפספסו את כל הפואנטה. מה שהופך את GT86 למהנה במיוחד הם דווקא החספוס שלה, המשקל הנמוך, הכוח שמתקבל במידה הנכונה כדי למנוע עשיית שטויות על כביש ציבורי והצמיגים הסדרתיים שמאפשרים להחליק קצת לפני שבקרת היציבות מתערבת באלימות )מעט מוגזמת( ומזכירה שאפשר לנתק אותה לגמרי.
בטויוטה חושבים שהתחרות תבוא מפיג'ו RCZ או מפולקסווגן שירוקו, אבל בכך הם רק מדגישים כמה GT86 טובה מהן בהרבה. RCZ היא אחת המכוניות היפות שמוצעות כיום, אבל כמכונית נהיגה כולה רוח וצלצולים. שירוקו היא מכונית יפה, בעלת כוח והתנהגות רהוטה, אבל דווקא מפני שהיא טובה כל כך קשה להתרגש ממנה באמת.
בשל הנעה אחורית, היגוי חד, צלילים פחנועיים ומגורגרים של פעם ואמינות של טויוטה ושל סובארו, GT86 נותנת במהירויות חוקיות את מה שמתחרותיה לכאורה לא נותנות אפילו במרדף משטרתי. הבעיה היחידה, שתותיר את GT86 בגדר חלום, היא שבניגוד לעולם אצלנו היא צפויה לעלות 250-240 אלף שקל - 100-50 אלף שקל יותר מכפי שהיא באמת צריכה לעלות כדי להיות מושלמת.
gil.melamed@maariv.co.il
