אפקט פייסבוק: "אמון הציבור בוול סטריט נשרף עד היסוד"
הנפקת פייסבוק נתפסה כהזדמנות ענקית להחזיר את המשקיעים הפרטיים הקטנים לשוק המניות, אולם השערורייה שהתלוותה אליה הוכיחה שוב מי באמת מנהל את ההצגה בבורסה של ניו-יורק

פייסבוק, עם הפופולריות העולמית שלה, נתפסה כהזדמנות אדירה לעניין שוב את הציבור בשוק המניות עם תחילת המסחר בה בשבוע שעבר. ואז המניה נפלה. התלהבותם של המשקיעים היתה אמורה להרקיע שחקים, אבל רבים מהם נמלטו לנוכח כשלי המסחר בנאסד"ק, הדיווחים על ניצול מידע פנימי במעורבותם של הבנקים החתמים ושאלות מציקות בנוגע לעתידה של החברה. בדיעבד התברר שהמשקיעים הגדולים והלקוחות הכבדים הוזהרו שהתחזיות המעודכנות צופות ירידה בהכנסותיה העתידיות של החברה. כך שבמקום להצית מחדש את העניין בוול סטריט, הנפקתה של פייסבוק עוררה מחדש את כל הדאגות העמוקות שהתעוררו בשנים האחרונות בנוגע לאופן פעולתה של הבורסה בניו-יורק.
"ההנפקה הוכיחה שהמשחק מכור," אומר צ'רלס גייסט, מומחה לפיננסים ולהיסטוריה של וול סטריט במכללת מנהטן. "יש יותר מדי סימני שאלה סביב האינטגריטי של וול סטריט ואנשים מתחילים להבין את זה. אחדים מהם, בכל אופן." המיליארדר מארק קיובן, בעליה של קבוצת הNBA- דאלאס מאבריקס, הכריז בבלוג שלו בשבוע שעבר שאמונו של ציבור המשקיעים בבורסה "נשרף עד היסוד."
על-פי פרסומים בתקשורת האמריקאית, משקיעים קמעונאיים רכשו 25% מתוך 421 מיליון המניות הראשונות שפייסבוק הנפיקה. ערכה של השקעתם ירד מאז בכ800- מיליון דולר, לאחר שהמניה איבדה כ20%- מערכה והתרסקה ל28.8- דולר ביום שלישי. אנליסטים מעריכים כי עד אמצע יולי היא עשויה להידרדר עד 25 דולר.
הרגולציה והרשויות בוחנים כעת מה בדיוק השתבש בהנפקה ואת המידע שהועבר למשקיעים, אבל ברור כי מורגן סטנלי ובנקים אחרים העבירו ללקוחותיהם המועדפים את התחזיות העגומות של האנליסטים בנוגע ליכולת הצמיחה הבעייתית של הכנסות החברה, אך נמנעו מלהעביר את המידע ללקוחותיהם הקמעונאיים ולכלל הציבור.
מובן שמידע מעניק לסוחרים בבורסה יתרון מכריע, וכבר שנים שהרגולציה מנסה להפוך את כללי המשחק להוגנים יותר. לפני כעשור גילתה קבוצת רגולטורים בראשות התובע הכללי אליוט ספיצר מניפולציות רווחות בדוחות האנליסטים של וול סטריט. ספיצר זיהה נוהג מקובל בוול סטריט, ולפיו אנליסטים כותבים מחקרים מוטים על מנת להגדיל את מעגל הלקוחות של הבנקים. הרגולציה הגיעה להסדר כספי בסך 1.4 מיליארד דולר עם 10 מוסדות פיננסיים מרכזיים ב,2003- והציבה כללים נוקשים להפרדה בין מחלקות המחקר ובין מחלקות ההשקעות בבנקים.
אף שמשפטנים בוול סטריט מציינים כי עדיין לא ברור אם הבנקים החתמים בהנפקת פייסבוק הפרו את הכללים, ספיצר אומר שהפרסומים הסלקטיביים עלולים להיות הפרה של חוקי ההונאה בבנקאות. "ייתכן שהם הפרו את העיקרון הבסיסי ביותר, והוא שהחתם חייב להיות ישר והוגן כלפי הציבור," אומר ספיצר. "תאוריית השוק פשוטה מאוד: אסור לתת לאנשים מידע שגוי ומטעה, אם אתה יודע שהוא שגוי ואתה מתקן אותו בפני אחדים ולא בפני אחרים."
במורגן סטנלי העדיפו לא להגיב לדברים, אך הבהירו שנוהלי ההנפקה "עמדו בכל התקנות הרלוונטיות." מתן "מסלול מיוחד" ללקוחות מועדפים הוא אחד הכלים למשיכת המשקיעים הגדולים בוול סטריט. הם משמשים המנוע העיקרי של הרווחים והבנקים מעניקים להם את העיסקאות הטובות ביותר. "האנשים
באפריל הגיעה הבורסה לניירות ערך להסדר עם גולדמן זאקס בתיק דומה סביב מידע שהבנק העביר ללקוחות מועדפים. כדי לייצר הכנסות נוספות התכנסו האנליסטים של הבנק עם סוחרים על מנת לחלוק פרשנויות ורעיונות מסחריים. במהלך שיחות ועידה טלפוניות הועבר מידע לחבורה מובחרת של מנהלים בכ180- קרנות גידור והשקעות.
גולדמן זאקס, שהרוויחה 37 מיליארד דולר בשנת ,2011 שילמה קנס של 22 מיליון דולר כדי לסגור את התיק נגדה. כללי הבורסה מחייבים בנקים להעביר "מידע משמעותי" לכלל המשקיעים מרגע שהם חלקו אותו עם אנליסטים ועם שחקנים אחרים בשוק. אך ג'ון קופי, מומחה לתקנות שוק ההון, מציין שלכלל יש יוצא מן הכלל, המאפשר לבנקים להעביר מידע באופן פרטי בפני משקיעים נבחרים במהלך רואוד-שואו לקראת הנפקה ראשונית של חברה. "צריך לחוקק חוק שיאסור על העברת מידע במהלך רואוד-שואו, אלא אם כן אתה מוכן לחלוק אותו גם עם משקיעים קמעונאיים," אומר קופי.
החקירה הממשלתית רק בחיתוליה ואיש מבין המעורבים לא הואשם בדבר עד כה. רק הזמן יגיד אם ההנפקה תוביל לשינוי הכללים. אך לדעת ספיצר ואחרים, הפרשה מוכיחה שהחבר'ה הגדולים עדיין שולטים בוול סטריט - אם למישהו היה ספק. "האיש הקטן לא מקבל הזדמנות שווה בשוק," אומר ספיצר, "למרבה הצער, זה המצב כבר שנים רבות."
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
