הצבעת אי-אמון בחברות הדלק
דלק מהול או לא מותאם לכלי הרכב, הטעיות צרכניות ובעיות כיול במשאבות - מאות תלונות התקבלו בארגון אמון הציבור בנוגע לחברות הדלק. בארגון ממליצים לממשלה להפחית את הבלו ולהגביר את האכיפה של חוקי הגנת הצרכן
בעיה מרכזית ומבנית בענף היא המחיר הגבוה של בנזין וסולר ביחס למחירם באירופה ובארה"ב. מנתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי מחיר הבנזין בישראל גבוה ב-3.8% ממחירו הממוצע במדינות אירופה ומחיר הסולר גבוה בכ-17.1%. הסיבה המרכזית לפערי המחירים היא מס הבלו: המס על הבנזין בישראל גבוה ב-3.6% מהממוצע האירופי, וזה של הסולר גבוה ב-36.6%. במונחי כוח קנייה הוא הגבוה ביותר בהשוואה לכל מדינות אירופה למעט בריטניה.
הפער מקומם גם נוכח הייקור המשמעותי של הבלו בכל אירופה כמעט בשנה האחרונה, צעד שמטרתו התמודדות עם המשבר הכלכלי החמור. בארגון טוענים כי על הממשלה להפחית את המיסוי על הדלק ומתכוונים לפעול בחודשים הקרובים לקידום המטרה כדי להוזיל את הדלק.
אף שלתחנות הדלק מפקחים רבים, ובהם מכון התקנים ומשרדי האנרגיה והמים, התחבורה, האוצר, איכות הסביבה והפנים, וכן חל עליו חוק הגנת הצרכן - מאות תלונות צרכנים בנושא מופנות בכל שנה לארגון אמון הציבור.
אחד מדפוסי הליקוי המרכזיים שעולה הוא חשד למהילת דלק בתחנות השונות ברחבי הארץ, אשר גוררת הוצאות כספיות ותיקון של
הרכב. 13% מהתלונות שהתקבלו נגעו לכך וישנם אף שהגישו תביעות בגין הנזק נגד תחנות הדלק, זכו ופוצו. 12% מהתלונות בענף היו בנושא מילוי דלק שאינו תואם את כלי הרכב. צרכן שתבע את סונול בטענה כי רכבו תודלק בבנזין במקום בסולר זכה בתביעה לאחר שנקבע כי הרכב לא תודלק בעמדת תדלוק עצמי, ולכן האחריות מוטלת על התחנה, וזו התבקשה לשלם לו 5,500 שקל . 7% מהתלונות שהתקבלו עוסקות בחשד של צרכנים כי המשאבות אינן מכוילות. כך לדוגמה, צרכן הלין כי להפתעתו הבחין בעת התדלוק כי מילא כ-50 ליטר אף שהקיבולת המקסימלית של מכל הדלק שברכבו הינה 45 ליטר. בעקבות פניית הארגון טען העסק כי ישנם שינויים בשל לחצי אוויר, אך העניין הוכרע לזכות הלקוח. 24% מהתלונות הגיעו מלקוחות ששילמו באמצעות כרטיס מועדון, אך המחיר עבורם היה גבוה ממחיר תדלוק עצמי. אחרים טענו כי בבואם לקבל הטבה כמו שטיפת רכב או עיתון גילו פרטים המגבילים את המבצע, אשר לא הופיעו בשילוט. 7% מהתלונות שהתקבלו במוקד בנוגע לענף הדלק עסקו בגרימת נזק למכונית או לצרכן.
בארגון דורשים כי משרד הארגיה והמים יפרסם את הממצאים של בדיקות איכות הדלקים שהוא מבצע כדי לייצר הרתעה.
עוד מציע הארגון להציג באתר משרד האנרגיה את התנאים שמציעות החברות לדלקנים או לחברי מועדון תוך השוואה למחירי השירות העצמי, להגביר את הפיקוח על כיול המשאבות ואת האכיפה על חוקי הגנת הצרכן בנושא.

תחנות דלק. אי אמון.
צילום: רענן כהן