הפרטת עידן פלוס תרחיב את התחרות בענף הטלוויזיה
תכניתו של משרד התקשורת תוריד מהאוצר את נטל התפעול והפיתוח של מערך הפצת עידן פלוס. הזוכה במכרז יוכל לפתח את המערך ולהוסיף ערוצים בתשלום, וכך להחזיר לעצמו את ההשקעה ולהפיק רווחים. ההפרטה צפויה גם להרחיב את התחרות בענף הטלוויזיה הרב-ערוצית לראשונה מאז הוקמה יס לפני 13 שנים
- פיתוח ישראלי: האייפד הופך לטלויזיה ללא חיבור לרשת
הקצאת התדרים דרשה ממשרד התקשורת לערוך מכרז, שעורר עניין בקרב כמה משקיעים, וכך נסללה הדרך להרחבת התחרות. אם מוטורולה לא היתה מוכרת את מירס, קרוב לוודאי שהיינו נותרים עם 3 חברות סלולריות גם היום.
המסקנה המתבקשת ידועה: ככל גוף ממשלתי, משרד התקשורת מתקשה להוציא לפועל יוזמות מורכבות, אלא אם כן התפתחות חיצונית מכריחה אותו לעשות כן. הזדמנות כזו נקרית בימים אלה שוב בדרכה של הממשלה ומשמשת פוטנציאל לרפורמה של ממש ברגולציה על התקשורת, אולי הרפורמה האמיתית הראשונה שיבצע השר כחלון. בשבוע שעבר הודיע משרד התקשורת על הכוונה להפריט את מערך השידורים הדיגיטלי עידן פלוס. ההפרטה עשויה לאלץ את משרד התקשורת להוציא לפועל את התוכנית לארגון מחדש של הפיקוח על השידורים, המכונה "ברית המועצות".
היום המערך מספק ערוצי הטלוויזיה הנקלטים ללא דמי מינוי אצל בעלי ממירים דיגיטליים, שחלקם הגדול התנתק מהשירותים היקרים של הכבלים ושל הלוויין. את המערך התפעולי מממנת הרשות השנייה, ולמעשה מכספי המדינה. ההפרטה תוריד מהאוצר את נטל התפעול והפיתוח של מערך ההפצה. הזוכה במכרז יוכל לפתח את המערך ולהוסיף ערוצים בתשלום, וכך להחזיר לעצמו את ההשקעה ולהפיק רווחים. ההפרטה צפויה גם להרחיב את התחרות בענף הטלוויזיה הרב-ערוצית לראשונה מאז הוקמה יס לפני 13 שנים.
אבל כאן יצטרכו אנשי משרד התקשורת להתמודד עם בעיה מנהלית ורגולטורית לא קטנה: כפעילה בענף הטלוויזיה הרב ערוצית תצטרך החברה להיות נתונה לפיקוח המועצה לשידורי כבלים ולוויין. ואולם, בתוקף תפקידה כמפיצת שידורי ערוצים
הנתונים לפיקוח מועצת הרשות השנייה, היום עידן פלוס כפופה לפיקוחה של הרשות. תם היה תוהה מדוע יש צורך בשתי מועצות כדי לפקח על מערך קטן למדי של שידורי טלוויזיה, אבל התשובה ברורה לכל מי שמכיר את ריח הרקבובית של המינהל הציבורי: תפקידן העיקרי של המועצות המיותרות לשמש מסלקה לטובות הנאה נסתרות ולמינויי מקורבים ומקורבי מקורבים.
שרי תקשורת רבים כבר הודו בכפילות המיותרת והכריזו על כוונות למזג את המועצות ואף לבטל את משרד התקשורת עצמו, אולם גם שרים תקיפים ופופולריים יחסית כמו אהוד אולמרט וכחלון לא הצליחו לגבות את הצהרותיהם במעשים. נוכח בעיית הפיקוח על שירותי הטלוויזיה הדיגיטליים שבים במשרד התקשורת ומבטיחים שהמועצות יאוחדו כדי לפתור את הבעיה, אבל הדרך ארוכה: הפרטת השידורים דורשת שינויי חקיקה, והלחצים הפוליטיים על השרים המעורבים רק יגברו.
אחד מתפקידיהן העיקריים של מועצות השידורים הוא לוודא שבעלי הזיכיונות והרישיונות יעמדו בהתחייבויותיהם להשקיע מאות מיליוני שקלים בהפקות מקוריות ובתוכניות איכות. הרחבת התחרות, עם הכניסה הצפויה של חברות הסלולר ושל חברת הטלוויזיה הדיגיטלית, צפויה הפחית את רמת המחירים בענף ואת הכנסות החברות. במשרד התקשורת כבר נערכים להתגונן מול הדרישה שגם המשדרים החדשים ישקיעו בהפקות מקומיות, בנימוק שיש להעניק להם "הגנת ינוקא" לפרק זמן מסוים, אבל בהמשך ייאלצו המפקחים על השוק להסכין עם העובדות: התחזקות התחרות בענף תיאלץ את המדינה למצוא דרכים אחרות כדי לשמור על רמת העשייה המקומית בתחום הפקות הקולנוע והטלוויזיה.