חבילת הפרמיום: אאודיA3, מכונית יוקרה אמיתית

הדור השלישי של A3 הכניס את אאודי רשמית לשוק מכוניות היוקרה, בעיקר בזכות העיצוב הפנימי, מערכת השליטה המרכזית, המרכב הקל ושיכוך הרעשים הכמעט מושלם מרצדס, וולבו וב.מ.וו יציבו בפניה תחרות קשה בדרך לפסגה של קטגוריית הקומפקט-פרימיום

גיל מלמד | 19/6/2012 19:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: אאודי A3
מבחינות רבות, גם אם באופן אבסורדי, A3 היא המכונית החשובה ביותר של אאודי, זו שטבעה את חוחמת ההכשר הסופית על תעודת הכניסה שלה לשוק מכוניות היוקרה. כשהושק הדור הראשון של A3 בשנת 1996 רבים (ובכללם הח"מ) ראו בה לא הרבה יותר מפולקסווגן גולף משודרגת עם תג מחיר גבוה. הגם שמעולם לא היתה מחלוקת שפולקסווגן גולף היא מכונית טובה וראויה, אנשי המחנה שאני נמנה עמו טענו שלא די בהדבקת סמל על מנת לקחת מכונית עממית ולהכריז שהיא מכונית יוקרה.

כדי להכניס את הדברים לקונטקסט ההיסטורי הנכון, כדאי לזכור שבאותן שנים החלו גם ב.מ.וו ומרצדס לפזול מטה לפלחי שוק יקרים פחות עם סדרה 3 קומפקט (1993) ועם A קלאס (1997) בעוד שקבוצת פולקסווגן החלה למשוך כלפי מעלה את רוב מותגיה בניסיון להחדיר אותם לפלחי שוק יקרים ויוקרתיים (שיא התהליך היה פולקסווגן פייתון ב-2002).

הטענה המשמעותית ביותר נגד A3 המקורית היא שהמכונית לא הצליחה להציע את רמת ההנאה מנהיגה או את תחושת היוקרה של סדרה 3 קומפקט, ולכן ספק אם היא ראויה לתוספת המחיר שנדרשה עבורה. מנגד, לא רק שבראייה לאחור אי אפשר להתווכח עם ההצלחה של אאודי, גם את הרעיון שהוליד את המכונית הזאת מלכתחילה אסור לפסול על הסף.

אאודי נטלה מאפייני עיצוב של מכוניות יקרות יותר, למשל A4 ו-A6, ובשילוב רמות אבזור גבוהות, חומרים טובים יותר, איכות הרכבה משופרת, מנועים מתוחכמים וחזקים וגרסאות מחוזקות ומיוחדות היא ביססה רף כניסה חדש ונמ וך לקטגוריית הפרימיום. העובדה היא ש-A3 הפכה מהר מאוד לדגם הנמכר ביותר של אאודי, ומה שחשוב יותר - אפשר להניח שרוב לקוחותיה מרגישים שקיבלו תמורה טובה לכספם.

הדור השני של  A3 (2003) התבסס על פלטפורמה מודולרית חדשה (שוב, פלטפורמת גולף שמשמשת בסיס לכ-20 דגמים שונים בקבוצת פולקסווגן) והקפיץ את הדגם הזה מדרגה אחת קדימה בכל הקשור לאיכות, לביצועים ואפילו לעיצוב. עם ההצלחה בא התיאבון.

ב-2010 שכפלה אאודי את הקונספט שלה, מתחה עוד יותר את הגבולות וקבעה רף תחתון נמוך עוד יותר להגדרת קטגוריית הפרימיום: A1 שמבוססת על פלטפורמה של מכוניות סופרמיני (פולו).
בשני העשורים האחרונים השקיעה קבוצת פולקסווגן מאמצים אדירים כדי לבסס את אאודי כמותג יוקרה לגיטימי שלא נופל ממתחריו הגרמניים. ההשקעה כללה בין השאר פיתוח טכנולוגי מאומץ ושילוש מספר הדגמים, תוך כדי כניסה לקטגוריות חדשות עבורה. כעת, באופן אבסורדי, נראה שדווקא הצלחתה המסחררת של אותה גולף בתחפושת מוכיחה יותר מכל את חוסנו של המותג אאודי בשוק היוקרה.
יח''צ
אאודי A3. מאמצים לבסס אותה כמותג יוקרתי יח''צ
מועדון גולף

16 שנים לאחר השקת A3 המקורית ניכר באאודי שהפכה לחברה בטוחה בעצמה ובדרכה. ביטוי לכך נותנת A3 החדשה , שמבוססת על פלטפורמה חדשה לחלוטין, וזאת הפלטפורמה שעליה תתבסס גם הגולף החדשה שצפויה להיחשף בתערוכת פריז בספטמבר. פלטפורמה זו מודולרית וגמישה עוד יותר מבעבר והיא תשמש בסיס למכוניות סופר-מיני מחד ולמכוניות יוקרה גדולות מאידך.

שימוש נרחב באלומיניום ובפלדה חזקה במיוחד הפחית את משקל המכונית החדשה ב-80 ק "ג בממוצע לטובת התנהגות כביש משופרת וצמצום צריכת הדלק. אאודי דבקה בדרך שהתוותה פולקסווגן גולף בכל הקשור לעיצוב: במקום לעצב מכונית חדשה ומקורית, A3 היא אבולוציה קלה של הדגם היוצא. אמנם בדרך זו מובטחת תחושת ההמשכיות, אלא שהיא עלולה גם לגרום לפיהוק ולשעמום.

חלקה הקדמי של המכונית מוצלח מאוד ומחזק את התחושה הספורטיבית, בין השאר בזכות שימוש בפנסים קדמיים מעוצבים ואיזון טוב בין אגרסיביות לעידון, אך חלקה האחורי של A3 משעמם ומזכיר

את גרסת הספורט-בק, כלומר הוא ריבועי מדי, כמעט סטיישני.

העיצוב החיצוני נעים אבל סטרילי, ואילו העיצוב הפנימי מכניס אותנו ללא ספק לקטגוריית הפרימיום. מעצבי אאודי ומהנדסיה בחרו בחומרים נעימים למראה ולמגע שמשדרים טיב ואיכות, ועיצבו את המכונית בקווים נקיים מאוד, כמעט סקנדינביים, עם 4 פתחי אוורור עגולים ששולטים בקו העליון, המאוזן, של תא הנוסעים, ועם חלקים תחתוניים חלקים.

מערכת השליטה המרכזית של אאודי, MMI כפי שהיא מכונה אצלם, שודרגה ונוספו לה מתגים שמקלים את נוחות התפעול. מחלקו העליון של הדאש-בורד צץ מסך נאה שמעוצב כמו אייפד, לוח השעונים ברור ונעים לעין, וכדי להקטין את תחושת הגודש נמצא טריק מוצלח במיוחד: 9 כפתורים שממוקמים במרכז הדאש-בורד מוצבים כמעט במאוזן ותופסים פחות מקום. איכות ההרכבה טובה מאוד והגימור מעולה. חבל רק שמושב הנהג, שמצטיין בזכות שפע של אפשרויות כוונון, לא תומך דיו ואינו נוח מספיק מפני שהוא קשה מדי.

יח''צ
אאודי A3. מרכב קשיח וקל יח''צ
וזו רק ההתחלה

כזירת ההשקה הבינלאומית לעיתונות בחרה אאודי את הכבישים התיירותיים של פאלה דה מאיורקה בספרד, שאינם מתאימים לנסיעות מסוג זה. התוצאה השלילית של הבחירה היא חוסר היכולת לקבוע בבירור מהן יכולותיה הדינמיות של המכונית.

כהתרשמות ראשונית בלבד אפשר לומר שמהנדסי אאודי התמקדו מאוד, אולי יותר מדי, בנוחות, תוך הקרבת התנהגות הכביש בכל הנוגע לזוויות הגלגול ולהיגוי. ההיגוי עצמו נותר קל מדי וחסר תחושה, לפחות בדגמים הבסיסיים, אבל גם כך קל להרגיש שמדובר במכונית סלחנית ומדויקת, שתשמש בסיס לגרסאות חזקות ומשופרות רבות.

מהר מאוד מרגישים של-A3 יש מרכב קשיח וקל, שמסייע מאוד לתחושת הדיוק ומשפר את תחושת האיכות מפני שהוא מונע רחשים וקרקושים. הוסיפו לכך שיכוך רעשים מעולה באופן כללי ועבודה נעימה של המתלים, ותתקבל תחושה איכותית שלא מותירה עוד ספק שמדובר במכונית פרימיום.
ה-A3 הושקה עם שני מנועי בנזין מוגדשי טורבו (1.4 ליטר שמספק 140 כ"ס ו-1.8 ליטר שמספק 180 כ"ס) ושני מנועי דיזל שאינם רלוונטיים כל כך לישראל (1.6 ליטר שמספק 105 כ"ס ו-2 ליטר שמספק 150 כ"ס). למנועים אלה משודכות תיבות הילוכים ידניות (6 הילוכים) או רובוטיות בעלות מצמד כפול (7הילוכים)מאו הנעה כפולה (קוואטרו, שהופיעה בהשקה רק עם תיבות רגילות). אנשי אאודי טוענים שכל המנועים שודרגו והם קלים יותר בזכות שימוש בחומרים חדשים, ושתצרוכת הדלק הממוצעת של מנועי הבנזין צנחה בכ-17%.

חלק ממנועי הבנזין צוידו במערכת אלקטרונית שמנתקת את אספקת הדלק לשני צילינדרים כשהם לא עמוסים כדי לחסוך בדלק. ניתוק הצילינדרים עבד יפה ובאופן ממש לא מורגש, אם כי החשש (וממש לא מדובר בטכנופוביה) הוא שעודף תחכום במנועי פולקסווגןאאודי בא תמיד עם תג מחיר לאמינות ולאחזקה לאורך השנים.

בהמשך השנה תושק גם גרסת 5 הדלתות, שבאופן חריג עשויה להיות יפה מגרסת 3 הדלתות, ולאחריה תושק גם גרסה מעניינת מאוד עבור השוק הישראלי: סדאן 4 דלתות עם תא מטען נפרד. בשנה הבאה צפויה אאודי להשיק מנוע שיוזן בגז טבעי )עם גיבוי של מערכת דלק רגילה ( ובעוד שנתיים צפויה להשיק גרסה היברידיתנטענת של המכונית.

יבואני אאודי לישראל עדיין לא מגלים מה יהיה מחירה של A3 החדשה שתנחת בישראל בספטמבר, בין השאר מפני שבשלב הראשון תשווק כאמור רק גרסת 3 הדלתות, אך מבטיחים שהוא לא יהיה גבוה ממחירה של המכונית היוצאת ושיהיה תחרותי. אאודי מציעה את A3 עם מבחר מרתק של מערכות סיוע לנהג, מה שמדגיש עוד יותר את שיוכה לקטגוריית הפרימיום, אך לא ברור מי מהן תוצע גם בישראל.

חשוב לזכור ש-A3 מעולם לא התמודדה לבדה במשבצת הקומפקט-פרימיום וכעת היא ניצבת בפני תחרות קשה, במיוחד מצד ב.מ.וו סדרה 1 החדשה למדי ומרצדס A קלאס חדשה לגמרי, כמו גם וולבו V40 שתושק בתוך שבועות ספורים.

gil.melamed@maariv.co.il

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים