"סטארקיסט רושמת רווח של עשרות אחוזים, הקמעונאים רווח של אפס"
מנכ"ל רשת מחסני השוק טוען כי יצרנית הטונה מתנהלת בדורסנות: "הרגולטור מגן על סטארקיסט מבלי להביא בחשבון שהיא מנצלת את כוחה"

טונה סטארקיסט. מנהלת מלחמה נגד הגברת התחרות בענף צילום: טונה סטארקיסט
על רקע התחרותיות הדלה בשוק הטונה הממותגת הוא אומר כי לקמעונאים אין ברירה: "ספקים יודעים לנצל את הכוח שלהם. הצרכן הוא שצריך לעשות את השינוי, לא הקמעונאי. אם תהיה מודעות רבה יותר לבעיה, מחירי המוצרים יירדו. היום הרגולטור מגן על סטארקיסט, מבלי להביא בחשבון שהיא מנצלת את הכוח שלה".
מחירי המזון בישראל, הגבוהים ב-30% מהממוצע ב-OECD, הובילו להקמת ועדת קדמי, ובפתרונות המוצעים נכללת הפחתת מכסים עבור שורה של מוצרים. עם המוצרים הללו נמנית הטונה - שוק המגלגל כיום כ-800 מיליון שקל ו-40% ממנו נשלטים בידי סטארקיסט, שמנהלת כיום מלחמת חורמה נגד פתיחתו לתחרות.
נציגי סטארקיסט טוענים כי הפחתת המכסים תוביל לפיטוריהם של מאות עובדים, אך לגורמים במגזר הקמעונאי יש כאמור טענות אחרות. "הציבור רוצה לקנות סטארקיסט, שהוא המותג החזק בתחום, ו דיפלומט (החברה המשווקת - ר"ס) מנצלת את המצב וגובה ממני מחירים שגורמים לי להפסיד", אומר אלי טל, המנכ"ל והבעלים של רשת סופר ברקת המונה 4 סניפים באזור לוד ויהוד.
לדבריו, ב-8 החודשים האחרונים העלתה החברה את מחיר קופסת טונה 160 גרם מ-4.10 שקלים ל-5.10 שקלים - עלייה של כ-24%. על טונה של חברת פילטונה הוא משלם לטענתו 3.80 שקלים , אך אף ש"מדובר באותו חומר גלם, ההעדפות של הציבור מתגלגלות אליי. אחרי שסטארקיסט מעלה את המחיר כולן מיישרות קו".
מחברת סטארקיסט נמסר בתגובה: "סטרארקיסט הוא מותג הטונה המוביל בישראל. מדובר במוצר המיוצר בהקפדה יתרה על איכות חומרי הגלם ועל תהליך ייצור מודרני ואיכותי. עליית מחיר המוצר ב-10% בתוך כשנה היא תוצאה ישירה של עליית מחירי הטונה בעולם ביותר מ-30%. הטונה בישראל נמכרת במחירים נמוכים מאלה המקובלים במערב, וזו אחת הסיבות המרכזיות שטונה סטארקיסט מהווה רכיב מרכזי בסל הקניות של כל משפחה בישראל".
בתגובה לדרישת סטארקיסט ו-ויליגר להעלות מחירים אמר סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אריה זייף כי הבקשה משקפת את הצורך בהפחתת המכסים, והוסיף שזו "אחת הדרכים העיקריות לירידת מחירים כללית בענף המזון". לנוכח מחסור במוצרי טונה בסניפיה בשל סירובה לאשר העלאת מחירים שדרשו היצרנים קוראת רשת שופרסל לספקים לשוב ולספק את המוצרים ולהימנע מהעלאת מחירים בתקופה זו.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
