יומולדת 40 לאטארי; "אם היינו הולכים עם זה קדימה, זה היה יכול להיות בעצם אינטרנט"
ממציא משחק האטארי, נולאן בושנל, שבנה ומכר את המחשב הראשון שהכרנו אשר לימד את העולם מהם משחקי מחשב, מספר למה מכר את החברה לוורנר תקשורת, מספר איך היה לעבוד עם סטיב ג'ובס וכיצד כמעט היה זה ששינה את העולם הטכנולוגי כפי שהוא היום; "רצינו לאפשר לאנשים לשחק דרך רשת של קווי הטלפון, אבל וורנר לא הצליחו להבין למה שאנשים ירצו לשחק משחקים עם אנשים שהם לא יכולים לראות"

אחד הסטודנטים הללו היה תלמיד להנדסה באוניברסיטת יוטה בשם נולאן בושנל. הוא חשב שמשחקי וידיאו יכולים להיות עסק רווחי. "השאלה היחידה שעמדה על הפרק", הוא נזכר בראיון למגזין טיים, "היתה כיצד להביא אותם לכולם ולא רק לאלה מאיתנו שיכלו להסתנן בלילה למעבדת המחשבים של האוניברסיטה".
בשנת 1971, הצליחו בושנל והשותף שלו טד דבני להפוך את מלחמת הכוכבים למשחק הוידיאו הראשון שהופץ באופן מסחרי. הוא לא היה מוצלח במיוחד. בלי להירתע הם המשיכו את השותפות שלהם על ידי הקמת חברת אטארי. הם הגישו את מסמכי הרישום ב-27 ביוני 1972, שכרו משרדים בשטח של 1,700 מ"ר בסנטה קלרה, קליפורניה בליבו של עמק הסיליקון והתכוננו להפיץ את המשחק שהעניקו לו את השם פונג. מכאן ואילך השאר הוא כבר היסטוריה של עולם משחקי הוידיאו.
רבים מילידי שנות ה-70 וה-80 שיחקו במשחקי החברה ובהם; פונג, הפולשים מהחלל, הנסיך הפרסי, ברייקאאוט, אסטרואידים, מרבה רגליים, שטח מלחמה, טירות הקריסטל והסערה. המחשב הראשון ששיווקה החברה היה אטארי 400. אבל בושנל לא המציא את כל אלה; משחקים רבים למעשה שווקו לאחר שבושנל עזב את אטארי בשנת 1978 וגם כל המחשבים הביתיים של החברה שווקו לאחר עזיבתו.

למעשה פונג עוצב גם הוא על ידי אגדה טכנולוגית אחרת בשם אל אלקורן ואטארי לא היו אלה שהביאו את משחקי הוידיאו לבתים. קונסולת המשחק הראשונה הייתה אודיסיאה של מגנהווקס, שנוצרה על ידי ראלף בר שחוגגת גם היא 40 שנה לקיומה.
אבל נולאן בושנל, יותר מכל אחד אחר, היה האיש שהפך את משחקי הוידיאו ממדגם מרשים מאוד של טכנולוגיה יקרה מאוד לתופעה של תרבות הפופ הנצחית. הודות לאטארי, לא צריך היום מיינפריים כדי לשחק את המשחקים המגניבים בעולם.
בהתחלה, כשבושנל ודבני ניסו להפוך את מלחמת הכוכבים למוצר מסחרי, תכניותיהם כללו שימוש במחשב מיני שמחירו היה 3,995 דולר. "רגע ההתגלות היה כשגיליתי שאני יכול להשתמש במשחקים הללו ללא מחשב המיני", אומר בושנל לטיים.
"אני בטוח שאפשר לשחק את המשחק הזה
משחקי הוידיאו השתכללו אמנם רבות מאז ימי אטארי, אבל לא לגמרי ברור אם הם יותר משעשעים. עשרות שנים מאוחר יותר, תעשיית משחקי המחשב עדיין חולבת את אותם רעיונות עם גרפיקה מהודרת יותר ומספר שלבים גדול יותר. אטארי המציאה משחקי ירי כגון המשמיד, סימולציות ספורט של כדורגל וכדורעף והיא חלוצה במשחקים צבאיים עם כותרות כגון 'צוללות' ו'טנקים'. "משחקי הנהיגה שלנו היו ממש, ממש טובים", אומר בושנל.
במהלך שנות השיא של אטארי, היא לא הייתה רק שם נרדף למשחקי מחשב. היא גם הייתה סיפור ארכיטיפי על הצלחה בעמק הסיליקון. קטגוריה שלמה של מומחי טכנולוגיה ופוליטיקאים כגון סגן הנשיא לעתיד אל גור, נחשבו למעריצים של אטארי.
בנוסף, לולא אטארי ככל הנראה שגם אפל לא הייתה קיימת, לפחות לא באופן שבו אנו מכירים אותה. העבודה האמיתית הראשונה של סטיב ג'ובס לאחר שנשר מלימודיו הייתה באטארי. הוא עבד שם לסירוגין מ-1974 עד שהקים את אפל עם סטיב ווזניאק ב-1976. עבודתו שם הייתה הדבר הקרוב ביותר ללימודי מנהל עסקים ובושנל - איש רעיונות כריזמטי להפליא, היה המודל לחיקוי.
סיפורים על ימיו של סטיב ג'ובס באטארי הפכו לאגדה. הסיפורים אומרים שהיה קשה מאוד לעבוד מולו והוא הריח רע כל כך שהוא הועבר למשמרת הלילה. הוא אף מונה להנדס את המשחק ברייקאאוט והעביר אותו במיקור חוץ לשותפו לאפל לימים סטיב ווזניאק, אך שכח לשלם לו (הגרסה שהפכה ללהיט לא הייתה מבוססת על זו שווזניאק עיצב).
"צריך לזכור, היו לנו הרבה חקיינים", אומר בושנל, "היצירתיות והחדשנות היו כלי הנשק היחיד שהיה לנו." כתוצאה מכך, הוא היה מוכן להמר על אנשים מוזרים ומיוחדים כגון ג'ובס, מי שהוא מכנה "הבחור הנלהב האולטימטיבי." הוא אומר כי ג'ובס הביא עימו גישה דומה איתו כשהוא ווזניאק ייסדו את אפל ולדבריו אפל משקפת את זה עד היום.
אטארי גם הייתה אבטיפוס לאפל וסטארטאפים אחרים בעמק הסיליקון באופן אחר; היא הצליחה למרות חוסר הניסיון של בושנל וחוסר המשאבים. הוא היה בן 29 כשהוא ודבני פתחו את החברה והרקע שלו התבסס על הידע שלו כמהנדס וכמתלמד בחברת אמפקס הכושלת. האגדה האורבנית אף מספרת שההשקעה הראשונית בחברה עמדה על 500 דולר.
בשנת 1975 הציגה אטארי את משחק הבית הראשון של פונג. הוא נמכר ב-98.95 דולר. שנתיים לאחר מכן, היא השיקה את מערכת הוידיאו הממוחשבת שהופעלה באמצעות מחסניות. הגרסה המוכרת והמאוחרת יותר היא האטארי 2600, שהפכה לקלאסיקה אדירה.
"היא הייתה אדירה כל כך אבל עדיין תחום המשחקים לא נתפס כמשהו שאפשר להרוויח ממנו", נזכר בושנל, "כך שגיוס כספים היה כמעט בלתי אפשרי". ב-1976 כאשר מערכת הוידיאו עדיין הייתה בבנייה, בושנל מכר את החברה לוורנר תקשורת עבור 28 מיליון דולר (מאוחר יותר לאחר שעזב את אטארי, וורנר התמזגה עם טיים והפכה לטיים וורנר, מבעלי המגזין טיים).
בנובמבר 1978 בושנל נאלץ לעזוב את את החברה אותה ייסד. כשנשאל אם המכירה לוורנר הייתה טעות הוא נשמע מהורהר ואמר שכן, ככל הנראה זו הייתה.
"וורנר עשו סדרה שלמה של טעויות שלא היו טובות לאטארי", הוא אומר. דוגמה אחת היא שרצינו לאפשר לאנשים לשחק דרך רשת של קווי הטלפון. אבל וורנר לא הצליחו להבין למה שאנשים ירצו לשחק משחקים עם אנשים שהם לא יכולים לראות. אם היינו הולכים עם זה קדימה, זה היה יכול להיות בעצם אינטרנט".
אטארי אמנם לא הפכה להיות ממציאת האינטרנט, אבל לזמן מה היא פרחה ללא בושנל. ב-1982 היא מכרה 12 מיליון יחידות וידיאו, הרוויחה 2 מיליארד דולר בהכנסות ועשתה את מחצית הרווח התפעולי של וורנר.