פולקסווגן ג'טה יורדת אל העם
זמן רב חלף מאז שפולקסווגן הציעה מכונית משפחתית במחיר דומה לזה של מתחרותיה. כעת ג'טה 1.2 טורבו, שביצועי המנוע שלה מקבילים לאלה של רוב דגמי 1.6 הליטר הרגילים, טורפת את הקלפים. האם נמצאה האלטרנטיבה לרנו, ליונדאי ולסקודה?
בימים אלה קשה לא להיזרק עשור לאחור ולהיזכר במלחמה שניטשה בין מאזדה לפולקסווגן בימים שבהם נטו המטבעות לטובת אירופה. אחרי שדלק מוטורס, יבואנית מאזדה, הפעילה את כל קסמיה, גברה מאזדה בפוטו פיניש. כיום, כשרבים שוגים לחשוב שמאזדה מוטלת על הקרשים וממהרים להספיד אותה, יש לשים לב לתופעה שעליה אי אפשר לקרוא בדוח זליכה, שמסכם את עבודת הוועדה שאמורה היתה להגביר את התחרות בשוק הרכב הישראלי.
אותו דוח ייחס יכולות וכוח מוחלט ליבואניות הרכב ונכשל בהצגת היצרניות כפונקציות המפתח בשיווק מכוניות בעולם, וגם בישראל. היצרניות נוהגות לדרג כל דגם שהן מייצרות על גרף התחרותיות מול הדגמים של המתחרות. לצורך הדוגמה, מר טויוטה הזקן רוצה שקורולה שלו תהיה יקרה ב7%- מיונדאי ,i30 האדון הונדה סבור שסיביק צריכה לעלות 10% יותר מקיה פורטה, ואילו לסניור סיאט אין בעיה שאיביזה תעלה 10% פחות מיאריס.
הדוגמאות והמספרים האלה אינם קשורים למציאות כמובן וניתנים רק לצורך המחשה, וחשוב לזכור שהם לא סוף פסוק. במידה רבה היבואנית יכולה לשכנע את היצרנית שהמיצוב הספציפי בשוק הישראלי יהיה שונה מהמקובל באירופה או בארה"ב.
למעט באותו פרק זמן לפני כעשור, כשפולקסווגן שלחה לכאן גולפים ופאסאטים במספרים מרשימים, הכתיבה פולקסווגן מיצוב אליטיסטי מעט למותג שנושא את הסמל של קבוצת הרכב הגדולה באירופה. בהתאם לכך הוגבלו המכירות למי שהסכים לשלם יותר. כדוגמה לאקסיומה שבפתיח נוחתת אצלנו גרסת 1.2 הליטר טורבו של ג'טה ומחוללת מהומה קטנה כשהיא מקרבת את פולקסווגן להישג ידם של הקונים.
ג'טה היא מכונית סדאן (4 דלתות עם תא מטען) שמיוצרת במקסיקו, כלומר בצד הנכון של המטבע (דולר ובסיס ייצור זול), והיא מגיעה בימים שבהם קבוצת פולקסווגן זוממת להיות יצרנית המכוניות הגדולה בעולם. מבחינות אלה נקודת המוצא של היבואנית ושל היצרנית עדיפה על המתחרות היפניות והאירופיות, אולי אפילו על הקוריאניות.

כשנהגנו לראשונה בג'טה החדשה בכבישי גרמניה וצרפת, כמה אלפי קילומטרים שבהם זכינו להיכרות אינטימית עם המכונית, לא היה ספק שפולקסווגן בראה סוף-סוף סדאן קומפקטית כדת וכדין ולא עוד גולף בעלת ישבן מודבק.
כחודש מאוחר יותר, לאחר נהיגת המבחן בכבישי ארץ הקודש, סיפרנו כאן שהיא יכולה להתאים מאוד לדרישותיו של מר ישראלי, משום שהיא מרווחת ושימושית. הבעיה היתה שכחלק מהאסטרטגיה השיווקית בחרו היצרנית והיבואנית להתחיל במכירת גרסת 1.4 הליטר טורבו ומיצבו אותה עם תג מחיר של 139 אלף שקל (כעת כבר 140 אלף) כלומר כ-25-15 אלף שקל יותר מרוב המכוניות הקומפקטיות האחרות.
לסיכום התרשמותנו הערכנו אז שתג מחיר של 125 אלף שקל לגרסת 1.2 הליטר טורבו הבסיסית יוכל למקם את ג'טה במרכז השוק ולהפוך אותה ללהיט. כעת מתחילה מכירתה בישראל של אותה הגרסה, והיא מוצעת ברמת אבזור ממוצעת לקבוצה תמורת 129 אלף שקל.
ג'טה לא מוצעת ב-125 אלף שקל אולי מפני שהיבואנית לא רוצה, אבל גם יכול להיות שאלה גבולות הגזרה שהיצרנית מכתיבה. עם זאת, בימינו מחיר המחירון נוקשה פחות מבעבר, ונוסף על הטבות שכל לקוח יכול להשיג באולם התצוגה הוא יכול לקבל גם טרייד-אין ומימון השווים כמה אלפי שקלים.
מבחינת ביצועי המנוע ג'טה 1.2 טורבו היא הגרסה המקבילה לרוב דגמי 1.6 הליטר הקונוונציונליים שמוצעים כאן. גרסת 1.4 טורבו מקבילה בביצועיה לדגמי שני הליטר. מנוע 1.2 מדורג בדרגת זיהום אוויר ,3 מה שמבטיח (בנהיגה אחראית) תצרוכת דלק טובה וחיסכון כספי ניכר. ה-1.2 טורבו מוצעת אצלנו עם אותה רמת אבזור כמו ה-1.4 הבסיסית, לכן מקור הפער ביניהן, 11 אלף שקל, הוא רובו ככולו במנוע.
ג'טה החדשה מיוצרת במקסיקו בעיקר עבור השוק האמריקאי, ולטובת השוק האירופי (ובכלל זה הישראלי) מורכב עליה מתלה אחורי מתוחכם יותר. המכונית מבוססת על הפלטפורמה הקודמת של גולף, זו שמוחלפת בימים אלה בפלטפורמה שפגשנו באאודי A3 החדשה ונפגוש בספטמבר בגולף החדשה. כלומר מדובר במכונית שנוצרה מראש עבור שווקים שבהם פולקסווגן נלחמת בשיניים וחייבת להציע מחיר אטרקטיבי.
מה שחשוב מבחינתנו הוא שבסיס הגלגלים (המרחק בין הסרן הקדמי לאחורי) של ג'טה 1.2 ארוך ב-7 ס"מ משמעותיים מאוד מזה של הגולף, ושגם עיצובה החיצוני נועד לשדר תחושה של מכונית גדולה, מפני שבאותם שווקים (וגם אצלנו) יש קשר פסיכולוגי מובהק בין גודל למחיר שלקוחות מוכנים לשלם.
התוצאה היא שג'טה החדשה היא אחת המשפחתיות הקטנות המרווחות ביותר שמוצעות בישראל. המושב האחורי נוח ומרווח לשני נוסעים, ואפילו מי שאתרע מזלו לשבת במושב האמצעי וייאלץ לפשק את רגליו ולקפל מעט את כתפיו יזכה בתמורה בזרם אוויר קר מפתחי המיזוג האחורי הממוקמים היטב. כיוון שתא המטען עמוק המכונית שימושית מאוד למי שמסיע 3-2 נוסעים מאחור או נושא מטען.

מנוע 1.2 הליטר של קבוצת פולקסווגן סבל ממחלות ילדות מורכבות, במיוחד כשהוא שולב עם תיבת ההילוכים הרובוטית בעלת המצמד הכפול. כעת, בהנחה ובתקווה שהימים האלה חלפו לבלי שוב, מדובר בתצורה חשובה ביותר לקבוצה כולה - מנוע מודרני ויעיל שמציע ביצועים טובים וחיסכון בתצרוכת הדלק. נהגים רגועים יזכו לתחושת כוח שלא נופלת מזו של מנועי 1.6 הליטר המקובלים בקטגוריה, ומי שיבחרו לאמץ את המכלולים ולהשתמש בהעברה הידנית של 7 ההילוכים יוכלו לסחוט מהמנוע ביצועים מרשימים עוד יותר.
ג'טה מציעה שילוב טוב מאוד של מתלים נוקשים אך בעלי כושר ספיגה טוב ושיכוך החזרה טוב, והתוצאה היא רמת נוחות גבוהה. התנהגות הכביש טובה, אם כי היגוי מנותק מעט דואג שהנוהגים לא ייהנו יותר מדי מהנהיגה ויתרכזו בהגעה ליעדם.
עיצוב סביבת הנהג נעים ומרשים יחסית לרוב הקומפקטיות המצויות במקומותינו, אם כי איכות ההרכבה בינונית פלוס. אין סיכוי שנמצא את עצמנו מחזיקים בפיסת פלסטיק שנשרה - ג'טה תשרוד היטב את מבחן הזמן - אבל בעידן שבו יונדאי וקיה מציעות סביבות נהג מרשימות שמורכבות היטב, לג'טה קשה לבלוט.
במרחב הפנימי ובנפח תא המטען ג'טה 1.2 טורבו מתחרה במכוניות המרווחות בקטגוריה, כמו רנו פלואנס, סקודה אוקטביה )שתוחלף בשנה הבאה ( ויונדאי .i35 מבחינת המחיר, ג'טה היא פולקסווגן שירדה סוף-סוף אל העם, וכשמובא בחשבון גם החיסכון המשוער בדלק יש מצב שהקנייה משתלמת למדי. בהנחה ובתקווה שבעיות האמינות מאחורינו ושעלויות התחזוקה יהיו קונוונציונליות.
gil.melamed@maariv.co.il
