ברוכים הבאים לארץ גזירה
בתעשייה קוראים לשינויים בסדרי העדיפויות, בשוק הנדל"ן חוששים מהתייקרויות, ברשתות השיווק נכנסים לכוננות ספיגה, בשוק הרכב קוראים ללקוחות לקנות עכשיו ובעולם התעופה חוששים מבריחת תיירים. סערת העלאת המע"מ ב-1% נמשכת
נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין טען אתמול כי העלאת מסים אינה האלטרנטיבה ההכרחית והיחידה. לדבריו, "במקום להעלות מסים יש לבטל את הפטורים ממס, ובראשונה את הטבת המס המופלגת הניתנת על-פי חוק עידוד השקעות הון למפעלים העשירים והרווחיים. אלטרנטיבה נוספת היא התמודדות עם תקציב המדינה, כלומר עריכת שינויים בסדרי העדיפויות בתקציב והפסקת התמיכה באנשים שמסוגלים לעבוד אך לא עושים זאת. זהו האתגר האמיתי".
לדברי לין, מערכת המסים מאוזנת ואסור לפגוע בה: "הקיצוץ שיש לבצע הוא לא רוחבי, אלא סלקטיבי, ואין להעלות את הגירעון מעבר ל-2.5% מהתל "ג. אחת הסיבות
נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן היה מאופק יותר ואמר: "אני מבין את הצורך בסגירת פערי הכנסות, אבל מצפה שהחלטות כאלה יתקבלו בהידברות עם המגזר העסקי, תוך בדיקת ההשפעות על הצמיחה ועל התעסוקה. מי שמקבל החלטות כלכליות מחליט גם לגבי הסביבה העסקית שבה אנח נו פועלים ועל היכולת שלנו להתחרות". (נורית קדוש ומיכל תוסיה-כהן)

להעלאת המע"מ ב-1% יש השפעה משמעותית על דירות חדשות, שעליהן חל תשלום מע"מ, בניגוד לדירות יד שנייה. "היזמים מעגנים בהסכמים עם הרוכשים שכל תזוזה במע"מ, בין שמדובר בירידה ובין שבעלייה, תוריד או תעלה את מחיר הדירה", מסביר עו"ד יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל חברת אאורה ישראל, "התוספת מיועדת לא לכיסו של היזם, אלא לקופת משרד האוצר. עבור מי שכבר קנה דירה והעביר חלק מהתשלומים לקבלן יש השלכה לגבי יתרת התשלום, שתהיה מחויבת בתוספת של 1%. אם הרוכשים ימהרו לשלם את יתרת התשלום עד יום שלישי היא תחושב לפי שיעור המע"מ הנוכחי ולא החדש. משמעות המהלך היא בפירוש ששר האוצר יובל שטייניץ העלה את מחירי הדירות ב-1%".
קבלנים אחרים כבר הודיעו כי הם אלה שיספגו את העלייה. חברת אלמוג כ.ד.א.י שיגרה אתמול מכתב לרוכשי הדירות שלה והודיעה כי תספוג את התוספת למשך חודש.
אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין הנושאת את שמו, מסביר כי "בטווח הקצר הקבלנים שבונים באזורי הביקוש צפויים לגלגל את התוספת על הרוכשים באמצעות העלאת מחירי הדירות. בטווח הארוך העלאת המע"מ תעלה את תשומות הבנייה, דבר שייקר את הדירות". (שלומית צור)
שלום נעמן, מבעלי רשת מחסני השוק, אמר אתמול כי העלאת המע"מ לא תגולגל אל הצרכנים, והרשתות יספגו את ההפסדים: "מניסיון העבר, במקרה של שינויים של 1%-0.5% במע "מ הרשתות סופגות את הפגיעה. הצרכן לא אמור להרגיש את העלייה בסל הקניות שלו. יש מוצרים שלא הגיוני שמחירם יעלה במידה ניכרת".
גם רמי לוי, הבעלים של רשת שיווק השקמה, העריך כי אם תאושר העלאת המע"מ הצרכן לא יחוש בכך: "יש מוצרים שהרווח הגולמי שלהם גבוה יותר וניתן יהיה להוריד אותו מעט כדי שהמחיר הסופי לצרכן לא יושפע. הרשתות יבצעו קיזוז פנימי כזה כדי לא לפגוע בצרכנים. יתרה מכך, ירקות ופירות, המהווים כ-12% מסל הקניות של הצרכנים, פטורים ממע"מ, כך שבכל מקרה ההשפעה על החשבון הסופי תהיה קטנה מ-1%".
מ אסם נמסר כי החברה פועלת לפי מגמות ארוכות טווח ולא משנה מחירי מוצרים בהתאם לעלייה או לירידה מיידית בשער הדולר. "אם המע"מ אכן יעלה ב-1% נפעל בהתאם", נמסר , "באשר לעלייה בשער הדולר, אם תהיה מגמה ארוכת טווח ניתן להעריך שהדבר ישפיע על המחירים". (נורית קדוש)

בענף הרכב נערכו אתמול להעלאת המע"מ בעיקר במישור הלוגיסטי, במטרה לאפשר שחרור מהיר של מכוניות ללקוחות. על-פי החוק, המע"מ הנוכחי יחול רק על מכוניות שיימסרו פיזית ללקוחות לפני מועד ההעלאה, ולכן יש לשלם עבורן, להעבירן את כל תהליך ההכנה למסירה וכמובן למסור אותן.
קבוצת צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, אאודי, סקודה ו סיאט, הודיעה לכל מי שהזמין מכונית כי עליו להשלים את תהליך הרכישה לכל המאוחר עד מחר )יום שישי( כדי שיתאפשר לשחרר את מכוניתו עד ליום שלישי.
העלאת המע"מ מתבטאת בתוספת של 1,400-1,000 שקל במכוניות עממיות ושל 5,000 שקל ויותר במכוניות יקרות. אמנם במונחים של ענף הרכב לא מדובר בהפרשים עצומים - לשינויים השבועיים בשערי המטבעות יש השפעה משמעותית יותר - אך בניגוד לשערי המטבע, שהיבואניות מווסתות בדרך כלל, השפעת המע"מ היא מיידית. עם זאת, חלק מהיבואניות יספגו את העלאת המע"מ ולא ישנו את מחיר המחירון של רכביהם.
אילן טל, מנכ"ל משותף ב-UMI, יבואנית אופל, אמר אתמול ש"אין ועדה שתוריד את מחיר כלי הרכב כל עוד הממשלה מעלה שוב ושוב את שיעורי המס ומוסיפה מסים חדשים". טל התייחס לוועדת זליכה, שאמורה היתה לגבש דרכים להגברת התחרותיות בענף הרכב במטרה להוזיל את מחירי המכוניות לצרכן.
רן דנאי, מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה: "עוד לפני העלאת המע"מ אנחנו מפסידים כסף בחלק מהדגמים בגלל שער הין. אנחנו לא יכולים לספוג עוד הפסדים. אנו ערוכים לטפל במסירות מיידיות עד ליום שלישי". (גיל מלמד)
בחברות התעופה זועמים על הכוונה להטיל מס על הדלק הסילוני, שכן הדבר ייקר מאוד את כרטיסי הטיסה. גורם בכיר בענף אמר לעסקים: "אצלנו בישראל אוהבים להיות ראשונים בכל דבר, וכעת נהיה המדינה הראשונה בעולם שמטילה מס על דלק סילוני. נראה שבממשלה רוצים לגרום שלא יגיעו לכאן תיירים, כי בסופו של דבר המס יתגלגל אל הנוסעים. הממשלה פוגעת גם באזרחיה, שרוצים להתאוורר ממה שקורה פהויוצאים לחופשה במקום ללכת לפסיכיאטר. הפגיעה העיקרית תהיה כמובן בחברות התעופה הישראליות".
אבנר גורדון, מנכ"ל חברת התעופה סוויס בישראל: "הדבר ייאלץ את חברות התעופה לחשוב. ייתכן שישתלם לחברות להטיס לארץ מטוסים שמכלי הדלק שלהם יצוידו בדלק מספיק לטיסה בחזרה, ובכך לחסוך בעלויות. מדינת ישראל תפסיד כסף מכך שמטוסים לא יתדלקו כאן". (גידי ליפקין)

תעריפי המים צפויים לעלות בקרוב ב-2.7%, אך נדמה שהציבור אינו מתאמץ לחסוך במים. מנתוני מקורות עולה כי ביוני נרשמה עלייה של יותר מ-40 מיליון מ"ק של מים - גידול של 6.8% בהשוואה לצריכת המים ביוני 2011. ההתייקרות נגרמת בשל עדכון אוטומטי של המחירים, אך הפעם היא תיוחס גם לעלייה במע"מ.
תעריפי המים החדשים יהיו 8.84 שקלים לקוב מדרגה ראשונה )במקום 8.63 שקלים ( ו-14.247 שקל לקוב מדרגה שנייה (במקום 13.889 שקל).
מנתוני רשות החשמל מחיר קוט"ש לצרכן ביתי צפוי לעלות מ-58.96 אגורות ל-59.47 אגורות לאחר העלייה במע"מ. העלייה נגרמת בשל עדכון אוטומטי למחירים במשק האנרגיה, אך יש להביא בחשבון כי מתוכננת עלייה מדורגת בתעריפים בשנתיים הקרובות. ב-2012 יתייקר החשמל ב-8.9% וב-2013 תהיה עלייה נוספת של 4.4%. לכך יש להוסיף את העלייה הצפויה גם ב-3.7% - 2014. עם זאת, ברשות ציינו כי לפי שעה לא צפויה עליית מחירים נוספת מעבר למתווה שאושר.
בעקבות משבר הגז מתבסס כעת משק החשמל על פחם ועל דלקים יקרים כמו סולר ומזוט, ותוספת של 1% מעמיקה את המשבר. (יעל דראל)
הגזירות החדשות יעלו את האינפלציה בכ-1%, כך עולה מניתוח של אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בבית ההשקעות פסגות.
העלאת המע"מ תתרום כ-0.5% למדד המחירים השנתי, העלאת המסים על סיגריות ועל אלכוהול יגדילו את האינפלציה ב-0.15% וייקור הדלק יוסיף עוד כ-0.3% למדד . בשל כך עלול מדד 2012 להגיע לכ-3%.
יש לציין כי עליות המחירים החדות בשל הגזירות ימנעו הפחתות ריבית תכופות על אף ההאטה החריפה, וצפויות להשאיר את הריבית ברמה הנוכחית עוד זמן רב. (יוסי גרינשטיין)
