צרות בשוק הבירה: "עבורנו זה להיות או לחדול"

העלאת המס על הבירה מאיימת למחוק את מבשלות הבוטיק הקטנות. דוד כהן במכתב לראש הממשלה: "לא ביקשתי ולא קיבלתי שום מענק מהממשלה". אורי שגיב: "בעקבות עליית המס רובנו או כולנו לא נשרוד"

רותם סלע | 12/8/2012 12:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
העלאת המס על הבירה מ-2.18 שקלים לליטר ל-4.19 שקלים לליטר היא בשורה כואבת לכיס של רבים. אך יש כאלה שעבורם הגזירה של האוצר היא הרבה יותר מכאב כיס, אלא איום אמיתי על מטה לחמם. היזמים והעובדים של תעשיית מבשלות בירות הבוטיק הישראליות, שנולדה רק לפני שנים ספורות, חוששים לגורלם.

שוק הבירה הישראלי מתבסס בעיקר על שתי המבשלות התעשייתיות הגדולות, האחראיות לייצור ולשיווק של מיליוני ליטרים של בירה בשנה: טמפו, המחזיקה במותגים גולדסטאר, מכבי ו שנדי; ומבשלות בירה בינלאומיות, המזוהה עם המותגים קרלסברג, טובורג ו סקול. לצדן צמחו בשנים האחרונות מבשלות בירה קטנות, המייצרות כמה עשרות אלפי ליטרים בשנה כל אחת ומגלגלות עשרות עד מאות אלפי שקלים בחודש באמצעות מותגים כמו אלכסנדר, הגמל המרקד, נגב ובזלת. מדובר בכ-20 מבשלות קטנות המייצרות כ-5,000 ליטרים בחודש ובכ-30 מבשלות זעירות המייצרות אלפי ליטרים בודדים. כל אלו מצויות בסכנה.
דוד כהן. ''הבירוקרטיה חונקת''.
דוד כהן. ''הבירוקרטיה חונקת''. צילום: יחצ.


"אנחנו מבשלת בירת הבוטיק התעשייתית הראשונה בארץ ששיווקה בירה גם לפאבים", אומר דוד כהן, הבעלים של מותג הבירה הגמל המרקד, שהקים את מבשלת הבירה והמסעדה שלו לפני 6 שנים.

כהן עלה לישראל מארה"ב לפני 10 שנים והשאיר מאחוריו קריירה של רואה חשבון מוסמך בניו-יורק. לפי חישוביו, העלאת המס עלולה לגרום לסגירת העסק שלו. "אנחנו מוכרחים לגלגל את העלאת המחיר לצרכנים", הוא אומר, "ההתייקרות
של בירות הבוטיק, שכבר היום יקרות יותר מהבירות הבסיסיות, תוביל אנשים להגיד'אז תביא לי גולדסטאר'. כך יתחזק הדואופול ואנחנו ניחלש".

במכתב ששלח כהן לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא ביקש לא להעלות את המס על בירה המיוצרת במבשלות הקטנות. "לא ביקשתי שום סובסידיה ממשלתית ולא קיבלתי שום מענק מהממשלה", הוא כתב, "השקעתי את הכסף הפרטי שלי, כל מה שחסכתי ב-20 שנה . גייסתי משקיעים מרוסיה ומארה"ב וזה לא היה קל. היו אלה קשיי השפה, התרבות העסקית והבירוקרטיה החונקת".

כהן חושש מפני הזינוק במחיר הבירה בעקבות העלאת המס. הבירות של מבשלות הבוטיק הקטנות יקרות בכ-50% מהבירות המסחריות - הן נמכרות ב-28-26 שקל לשליש ליטר לפאבים, ואלה מוכרים אותה במחיר גבוה פי שלושה ויותר ממחיר הקנייה מהמבשלה. עלייה של שני שקלים במס שהיצרן משלם תסתיים בעלייה של 6 שקלים במחיר לצרכן.

אורי שגיב הוא המנכ"ל והבעלים של מבשלת אלכסנדר, שנחשבת לגדולה מבין המבשלות הקטנות. כל חודש מוכר שגיב 10,000 ליטר של בירה, והעלאת המס צפויה לגלגל אליו עלויות נוספות של כ-20 אלף שקל בחודש. "יש כאן ניצנים של תעשייה חדשה ואיכותית, שמייצרת תחרות בשוק הבירה ונותנת לצרכן אפשרות בחירה", הוא אומר, "בעקבות עליית המס רובנו או כולנו לא נשרוד. מכיוון שלמס אין קשר לרווחים או למכירות, מדובר למעשה בקנס חודשי של עשרות אלפי שקלים. עבורנו זה להיות או לחדול ".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים