המבקר: נהלי העבודה ברשות החברות הממשלתיות פגומים
בגוף המפקח על פעולתן של למעלה מ-90 חברות אין אכיפה של נהלים וההחלטות בו מתקבלות כלאחר יד

כך, למשל, התרחש ברשות שינוי מבני ב-2010, לו קדם דיון יחיד ואשר לא כלל מסמכים המתעדים תוכניות עבודה כלשהן. בעקבות השינוי רוכז כוח אותו הגדיר המבקר כרב מדי בידיה של סגנית מנהל הרשות.
גם באופן הגיוס של סגן הממונה הבכיר לראש הרשות נפלו לדברי המבקר פגמים, לאחר שדורון כהן, כיום מנכ"ל האוצר ובתפקידו הקודם מנהל רשות החברות קיבל אישור להוסיף שורה של אפיונים לדרישות התפקיד שעמדו בפני ועדת האיתור, אשר המועמדים לא עודכנו בהם.
מהדוח עולה, כאמור, כי סדרי העבודה של רשות החברות האחראית בסופו של דבר על ההתנהלות, היעילות והשקיפות של למעלה מ-90 חברות ממשלתיות רחוקים מאלו של חברה ציבורית מתוקנת. על פי דו"ח המבקר לא נעשתה ברשות ביקורת פנימית כלשהי, לא נעשה בה סקר ניהול סיכונים, אין בא קוד אתי אשר קיים ב-14% מהחברות הממשלתיות, והחלטות שהוצגו לשר האוצר התגלגלו לפתחו ללא דיון מקדים כלשהו.
ההתנהלות ללא נהלים חלחלה גם לחברות הכפופות לרשות ו-80% מהן לא הגישו את דוחותיהן הכספיים בזמן או בכלל בשנת 2010. נכון לסוף 2011 כחמישית מהם עדיין לא הגישו את הדוחות הכספיים לאותה שנה.
בנוסף לכך, נראה כי העבודה הבלתי תלויה אותה היו אמורים רואי החשבון של החברות לעשות, נפגעה וזאת משום שהאחרונים קיבלו את מלוא שכר העבודה לפני הגשת הדוחות הכספיים בניגוד לנוהל הדורש תשלום של 80% משכר העבודה בלבד.
"פיקוח חשבונאי וסטנדרטים חשבונאיים הם א' וב' של בקרה על פעילותם של גופים כחברות ציבוריות, אך אפילו בהנחלת הנהלים החברות כשלו. הרשות לא פעלה בכדי לקדם הליכים חשבונאיים שמשפרים את השקיפות של החברות, ואף בוחנים כי הדירקטורים פיקחו באמת על הדוחות בחברות עליהם הם היו מופקדים. בכדי להוסיף חטא על פשע הרשות לא עצרה, העירה, נזפה או פיטרה את נושאי המשרה שמעלו
כמו כן, ולמרות דרישת מבקר המדינה, הרשות לא יישמה קבלת נהלים שיבטיחו בחינה של עבר משמעתי או פלילי של מועמדים למשרות בחירות. רק בעקבות פנייה של מבקר המדינה למשרד המשפטים החל תהליך חקיקה שכזה.
אפילו היועצים המשפטיים האמורים לשמור על השמנת "אכלו אותה" ושיתפו פעולה עם ההתנהלות הקלוקלת - כאשר בניגוד לנהלים אשר קוצבים את תקופת כהונתם בלא יותר מ-3 שנים, הם המשיכו וכיהנו פעמים רבות בחברות זמן רב יותר ללא קבלת אישור.
המלצות המבקר במקרה זה הן בעיקר לעבור לעבודה על פי הנהלים, לאכוף את קבלת הדוחות הכספיים ולהחיל קוד אתי ברשות. מדובר אמנם ב"לחם והחמאה" של התנהלות תקינה, אך במצבה הנוכחי דרישות אלו יספקו לרשות הרבה מאוד עבודה.
תגובת האוצר על דו"ח המבקר בנוגע לרשות החברות: "רשות החברות תלמד את המלצות מבקר המדינה ותפעל ליישמן".