חברות הסלולר הוותיקות ייאלצו להמציא עצמן מחדש

מדוחות הרבעון השלישי עולה כי הרווח הנקי של חברות הסלולר הוותיקות נחתך ב-40% עקב התחרות בענף. כיצד הן יכולות לתפוס שוב את הבכורה?

איתמר ברתור | 25/11/2012 11:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ענף הסלולר בישראל נחשב, ובצדק, להצלחה הגדולה של הממשלה בפתיחת השוק לתחרות ובהוזלה משמעותית של השירותים האלה. כצפוי, עוצמת התחרות ניכרה היטב וההכנסה המצרפית של החברות, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ירדה בכ-20%.
משוחחות בסלולר. התייעלות תפעולית לא תביא לצמיחה
משוחחות בסלולר. התייעלות תפעולית לא תביא לצמיחה שאטרסטוק


בשורה התחתונה הרווח הנקי של החברות נחתך בכ-40%. חברת פרטנר דיווחה השבוע על תוצאותיה לרבעון השלישי ובכך הושלמו דיווחי חברות הסלולר הוותיקות.

האם הצרכן הישראלי נוטש בהמוניו את החברות הוותיקות שגזרו עליו קופון והתעללו בו במשך שנים? עדיין לא. הוט מובייל, המובילה בשיעורי הגיוס, הוסיפה 174 אלף לקוחות ברבעון ו-316 אלף מאז השקתה במאי. גולן טלקום, לעומתה, גייסה 48 אלף מנויים מנויידים ברבעון, ופעילות הסלולר של רמי לוי נותרה זניחה עם תוספת של 1,000 מנויים בלבד, בהשוואה לשנה שעברה.

עם זאת, מאז אוקטובר התחדשה התחרות בסלולר; הוט מובייל ו-youphone יצאו במבצעים אטרקטיביים שאת תוצאותיהן ככל הנראה נראה בדוחות הרבעון הרביעי. ניתן רק להניח שככל שהצרכן הישראלי יקבל ביטחון רב יותר בחברות החדשות, שחלקן סבלו מחבלי לידה, קצב המעבר אליהן יגבר.

גם בין חברות הסלולר יש שוני באסטרטגיה בין סלקום, שמעדיפה בסיס לקוחות רחב יותר במחיר של הורדה משמעותית יותר בתעריפים, לבין פרטנר שמתאמצת לשמור על רמת המחירים במחיר של אובדן לקוחות. לכן פרטנר הייתה הננטשת הגדולה ברבעון 56 אלף לקוחות, אך הצליחה לשמור על הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי של 97 שקלים, לעומת 87 שקלים בסלקום.
איבדו את הבכורה

האמת היא שכבר בשנה שעברה החברות סבלו מירידה משמעותית בהכנסות משיחות, אך הן חיפו עליה ב-3  סעיפים רווחים במיוחד, שאותם הרגשנו עמוק בכיס: הכנסות משירותי נתונים (data), שירותי ערך מוסף, ומכירת מכשירים. השנה ספגו החברות ירידה משמעותית בסעיפים אלו. בפלאפון למשל צנחו ההכנסות בתחום בכ-55%.

בעוד הירידה מההכנסות בתחום הנתונים מוסברת בעיקר בתכניות החדשות, הקיטון בתחום שירותי ערך מוסף מורכב יותר. חלקו נובע מתקנות רגולציה שמקשות יותר לדחוף לנו שירותי תוכן לא רצויים, וחלקו ממהפכת הטלפונים החכמים.

בעבר ביצענו את רוב הגלישה דרך הפורטלים של החברות, שיכלו כך למכור לנו שירותים ותכנים. בעידן הסמארטפונים המתקדמים תופעה זו חולפת מהעולם. יתירה מכך, כיוון שרוב הגישה מתבצעת כיום

דרך אפליקציות חינמיות, גם מנועי החיפוש כמו גוגל ויאהו נפגעים מהשינוי.

חברות הסלולר בכל העולם טרם הצליחו לפצח את האתגר החדש. הן הופכות לספקיות פלטפורמה לשיחות וגלישה, שגם היא הפכה לסחירה, ובהתאם התעריפים צונחים. החברות מתמקדות ביעילות תפעולית (מספר העובדים בפרטנר ירד השנה בשליש), אך מהיכן תבוא הצמיחה?

תשובה אפשרית לכך נמצאת בחברות עצמן. חברות הסלולר מחזיקות במאגרי נתונים אדירים על הלקוחות הכוללים גם מיקומים, העדפות, הרגלים ועוד. בשנים האחרונות צמחו משמעותית היכולות לעבד, לנתח ולקבל תובנות עסקיות משלל נתונים במאגרי ענק - תחת הבאז החדש העונה לשם Big Data (מאגרי ענק). חברות שישכילו, במגבלת חוקי הפרטיות, להבין את האוצר הטמון במאגריהן יצליחו להמציא עצמן מחדש.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים