מגע הקסם נעלם

מנכ"ל פלאפון ייצא קרח מכאן ומכאן משביתת העובדים: גם אם ינצח ויסכל הקמת ועד, התדמית נפגעה והעובדים יוותרו ממורמרים ועוינים

איתמר ברתור | 16/12/2012 18:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
את השבוע האחרון שעבר על פלאפון, מנכ"ל החברה גיל שרון ירצה לשכוח במהרה. המאבק הממושך בין העובדים להנהלה על הזכות לייצוג כוועד הגיע לשיאים חדשים עת העובדים הכריזו על סכסוך עבודה ושביתה חלקית – לראשונה בחברת סלולר.

פלאפון הפגינו מול סניפי הרשת - עובדי פלאפון הפגינו מול סניפי הרשת
- הנהלת פלאפון החרימה את רכבי חברי הוועד והשובתים

הנהלת פלאפון, שמתנגדת נחרצות למהלך, לא בחלה במהלכים כדי למנוע את ההתאגדות. דיווחים מהחברה העידו על לחץ גדול על עובדים לחזור בהם מהצטרפותם לוועד, על אתרי אינטרנט ופרופילי פייסבוק מתחזים שמנסים לחבל בהתאגדות, על קביעת ישיבות בזמן אסיפות עובדים ושאר תכסיסים. "חציית קווים אדומים והטלת מורא'', הגדירה השופט אגסי את מעשי הנהלת החברה.

שביתת העובדים השבוע גרמה להחרפה במאבק. "שרון חוצה שיא של שפלות", אמר חבר הוועד איתמר אביטן לאחר שההנהלה גררה באישון לילה את רכבי העובדים השובתים. חלקם דיווחו כי עם הרכבים נלקח גם ציוד אישי כמו עגלות ומושבי ילדים לרכב.

לשרון, שהתמנה למנכ"ל לפני ב-7 שנים, היו ימים יפים בהרבה. פלאפון הייתה במשבר עמוק בעת כניסתו לתפקיד. גם בשוק הסלולר המאוד לא תחרותי של אותם ימים, החברה הלכה ואיבדה גובה מול מתחרותיה. בעוד פרטנר נתפסה כחדשנית ובינלאומית וסלקום כעממית, פלאפון לא הצליחה לייצר לעצמה זהות ומיתוג ברורים וייחודיים ונראתה כמאבדת כיוון.
הקרחת שלא עזרה

ההתחלה של שרון לא הייתה פשוטה, מספר נסיונות מיתוג מחדש ומהלכי שיווק לא נשאו פרי. הקרחת של נינט הייתה גימיק נחמד אך נטול השפעה ממשית ועל הקמפיין ההזוי בהובלת גאידמק אין צורך להכביר מילים.

ואז הגיעה 2007-2008 עם ההחלטה והמעבר מטכנולוגית CDMA לרשת GSM מהירה. המהלך לא היה קל. החברה התמודדה בהצלחה רבה עם אתגר טכנולוגי ותפעולי מורכב.

לצד השיפור הטכנולוגי השיקה פלאפון (באמצעות אדלר-חומסקי) קמפיין שיווק ומיתוג מחדש אגרסיבי. פלאפון כיוונה לנישה של החדשני, האחר, הגדול.

לאחר שנים של חוסר כיוון הפעם זה עבד נכון. תוצאות 2009 הפכו את שרון למנצח הגדול של הענף. הכנסות החברה צמחו ב-14%, והרווח התפעולי והנקי זינקו בכ-28%. כל זאת בזמן שמתחרותיה סבלו מירידה או דשדוש.

ניצחון פירוס

אך הפעם נראה שמגע הקסם של שרון הועם והוא נכנס לסיטואציה בה אין לו דרך שלא להפסיד. גם אם שרון ינצח וועד לא יוקם יהיה זה ניצחון פירוס. פלאפון שגם כך נמצאת בקושי תדמיתי תתקשה להמשיך ולספוג את התקשורת השלילית. על המציאה התקשורתית עטה שלי יחימוביץ' כשדרשה משאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, לפטר את שרון. אלוביץ' אמנם דחה את הדרישה אך לפלאפון יש סיבה להיות מוטרדת. כמו כל פופוליסט טוב יחימוביץ' יודעת לזהות לאן נושבת הרוח.

ההתאגדות בענף לא החלה במקרה. הגברות התחרות והרגולציה הועילה לכיסנו אך פגעה בתוצאות החברות וגררה פיטורי אלפי עובדים. דווקא בשל כך המהלכים של שרון בעייתים לחברה. האם בעידן בו נשאר לפלאפון הייחודיות של איכות השירות אל מול המתחרות החדשות היא יכולה להרשות לעצמה מרמור ותחושות קשות בקרב המשאב החשוב ביותר בחברה – העובדים?

הדוגמה של ועדי עובדים מיליטנטים שמקשים על ההנהלה לתפקד, כמו במקרה של הרכבת והנמלים, ללא ספק מדירה שינה מעיני החברה. דווקא בגלל זה ההתאגדות בפלאפון היא הזדמנות ליצירת שיח חדש בין ועדים שמבינים את צורך החברה לנהל, להתקדם ולעיתים להתייעל לבין מעסיק שמבין שחופש ההתאגדות אינו מתמצה רק בדמויות כמו גילה אדרעי.

מוטב לשרון ואלוביץ' להפנים במהרה את קיומו של הוועד, לצמצם את הנזק התדמיתי והפגיעה במורל העובדים ולמצוא דרכים לעבוד איתם במשותף. בסלקום ובפרטנר כבר מביטים בסקרנות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

איתמר ברתור

צילום: ראובן קסטרו

עיתונאי, חובב טבע, מוזיקת עולם ו-NBA. מאמין שאין חומר בלי רוח. וגם ההיפך

לכל הטורים של איתמר ברתור
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

עוד ב''איתמר ברתור''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים