בקריאה נכונה: איך נגרום לילד לאהוב לקרוא?
כל הגאדג'טים הדיגיטליים בעולם לא יוכלו להתחרות בקריאת ספר. עכשיו רק צריך שילדינו יסכימו איתנו. הנה כמה רעיונות להקראת סיפור משכנעת
קריאה מאפשרת לנו לדמיין, מסייעת בפיתוח אוצר מילים, מאפשרת זמן איכות מיוחד עם ההורים ומהווה אפשרות מעבר טובה בין פעילות היום לזמן השינה בלילה.
מומלץ להתחיל להקריא ספרים לפעוטות כבר בגיל 6 חודשים. קריאת ספרים מגיל צעיר, תסייע לילד לפתח חיבה לספרים גם בגיל מאוחר יותר, תפתח ותעשיר את השפה שלו ותסייע לו בפיתוח מודעות לשפה הכתובה.
כשמקריאים סיפור מומלץ לגוון ולשלב קולות שונים וטון דיבור משתנה.

חשוב להקריא ספרים שמתאימים לעולמו ולהעדפותיו האישיות של הילד. ניתן להתאים גם ספרים לחוויות משמעותיות בחייו - גמילה מחיתולים, הליכה לגן ועוד.
0-2 - ספרים קשיחים, בעלי תמונות צבעוניות. על המלל להיות קצר יחסית, כזה שחוזר על עצמו או כולל בתוכו חריזה. החריזה נעימה לאוזן ומסייעת לפיתוח ההקשבה.
צורת הישיבה עם הפעוט חשובה אף היא: מומלץ לשבת
2-3- בגיל זה הילד כבר יכול להקשיב לרצף של עלילה. על העלילה להיות עדיין קצרה יחסית, ומלווה בתמונות גדולות וצבעוניות. האיורים הם חלק בלתי נפרד מהספר.
לרוב מתארים האיורים את הכתוב בספר בצורה מלאה, מעבירים תחושות ורגשות וחשוב לעצור ולהתבונן בהם. אפשר גם לספר את הסיפור לילד על פי התמונות בלבד. בצורה כזו הילד לומד לספר את סיפור בעצמו. בהמשך אפשר לשתף אותו בהקראת הסיפור.
4-5 - המלל יהיה ארוך, מורכב ומופשט יותר. הוא יכול לכלול הומור ויעסוק במצבים דמיוניים. ניתן גם להקריא ספרים בהמשכים - פרק מתוך ספר בכל יום.

· תמצתו: לפני הקראת הסיפור הסבירו בקצרה במה הוא עוסק ובסוף סכמו את הסיפור במספר מילים. בצורה זו יוכל הילד לתפוס ביתר קלות את רצף העלילה ובנוסף, ילמד כיצד מתמצתים סיפור.
· קחו הפסקות: קריאת ספר שאינו ארוך, כדאי שתעשה עם עצירות מדי פעם. עצירות אלו הן זמן לעודד את הילד לשאול שאלות על העלילה ולפתח דיאלוג על מהלך הסיפור והדמויות.
· הסבירו מילים לא מוכרות: במהלך הקראת סיפור שעשיר במילים לא שכיחות, הילד נחשף למילים ביטויים ומטאפורות זרות לו ושאינן שגורות בפיו. זו ההזדמנות להעשיר את אוצר המילים שלו, להסביר את המילים וכן להסביר את הקשר שלהן לחיי היום-יום.
· שתפו בבחירת הסיפור: הורים רבים מתלוננים על כך שהילד בוחר שוב ושוב באותו הספר. ילדים אוהבים את המוכר והידוע, אוהבים להשלים לבד את הסיפור, לספר בעצמם או להקשיב לאותה תבנית פעם אחר פעם. יחד עם זאת, אם רוצים לגוון, החליטו שערב אחד אתם תבחרו את הספר ובערב שאחריו תנו לו לבחור בעצמו. חשוב לנסות ולמצוא ספרים שיתאימו לתחומי העניין שלו.
· עודדו קריאה בגיל מתקדם: עם רכישת הקריאה, קורה שילדינו מפסיקים להתעניין בספרים. בכיתות א'-ב' הילד עסוק ברכישת הקריאה, דבר הגוזל ממנו אנרגיות רבות ומקשה עליו לקרוא למצוא את ההנאה שבכך. הילד, שקריאתו עדיין אינה רהוטה, עלול להתקל במילים שאינו מבין ולהתקשות בהבנת המשפטים הארוכים שבספר.
חשוב מאוד להמשיך ולהקריא ספרים גם בגילאי בית הספר המוקדמים. בנוסף, כדאי לעודד את הילד לבחור בספרים בהם השפה יחסית פשוטה ומחולקת למקטעים קצרים. ניתן להתחיל בהקראת סיפור וכאשר הילד מראה עניין, להשאיר בידיו את הספר. הדבר ידרבן אותו להמשיך ולקרוא לבד.
· תהיו יצירתיים: אפשר להמחיז את הספר כהצגה ולשתף את כל בני המשפחה. אפשרות נוספת היא להכין יחד ספר שיכלול תמונות משפחתיות מחופשות משותפות או חוויות אחרות, לצד סיפור שייכתב יחד עם הילד. כדאי להתאים את תוכן הסיפור לגילו הילד: בגילאים הצעירים (עד גיל 3) לכתוב משפטים קצרים ובגילאים מתקדמים יותר הילד יוכל לתאר ולספר בעצמו, ואף לכתוב בליווי ההורים את הסיפור. על הכריכה כדאי לכתוב, בדיוק כמו בספר מודפס, את שם הסופר (הילד, כמובן) ולבחור שם מתאים לסיפור.
באדיבות שבע שלמון, קלינאית תקשורת ומנהלת תחום שמיעה ודיבור מחוז השרון, 'מכבי שירותי בריאות'.
חפשו אותנו גם בפייסבוק.