זהירות

זהירות! ילדים ברכב: המדריך המלא לנסיעה בטוחה

כולם יודעים שנסיעה ברכב בטיחותי יכולה להציל חיים - אבל מה בעצם נכלל תחת ההגדרה של "רכב בטוח"? מה הדרך הנכונה להסיע ילדים ברכב, ועד איזה גיל? מה עושים אם הילד מסרב לשמור על כללי נסיעה ברכב? ואילו מכוניות זכו בדירוגים הגבוהים ביותר במדדי הבטיחות? המדריך המלא לנסיעה בטוחה

הורים
מנדי קוגוסובסקי | 29/11/2011 13:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"יש בעיית מודעות בארץ בכל הנוגע לבטיחות ברכב", פוסק ד"ר שי סופר, המדען הראשי בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ומומחה לטכנולוגיית רכב. "נהגים רבים לא ממש מכירים את מתקני הבטיחות שרכב צריך לכלול. כשזה מגיע לילדים, הרבה פעמים ההורים גם לא יודעים גם מה הצורה הנכונה להושיב אותם, שתסייע למנוע פגיעה במקרה של תאונה". 

הכנסו לפייסבוק של להיות הורים והשארו מעודכנים

הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה, ומוכיחה שלנהג הישראלי יש עוד הרבה מה ללמוד כשזה נוגע לבטיחות ילדיו על הכבישים: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועמותת "אור ירוק", בשנת 2010 נהרגו בתאונות דרכים בארץ 13 ילדים נוסעי רכב, מתינוקות רכים ועד גיל 14 וכ-60 ילדים נפצעו קשה. בשבע השנים האחרונות נהרגו בתאונות דרכים 116 ילדים נוסעי רכב, ומעל 600 נפצעו קשה.

אל מול נתונים כאלה, ברור שקניית רכב אינה עניין של מה בכך. אנחנו כמובן רוצים להגן על המטען האנושי היקר שאנחנו מסיעים ולרכוש את הרכב הטוב ביותר עבור משפחתנו, אך לא תמיד יודעים מהם שיקולי הבטיחות שיש להביא בחשבון בבואנו לסוכנות המכוניות. את התשובה ניתן לחלק לשלושה חלקים: בחירת רכב בעל מערכות בטיחות נכונות, הושבת הילדים ברכב בצורה הנכונה, וחינוך של ההורים וילדיהם כאחד – לנסיעה נכונה.


שאטרסטוק
להגן על המטען האנושי היקר. שאטרסטוק
חמישה כוכבי בטיחות

איך מדרגים מכונית בטוחה? על ידי תוצאות מבחני ריסוק שהרכב עובר. מאחר ורוב הרכבים הנמכרים בישראל הם בעלי תקינה אירופית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה על מדדי הבטיחות של ארגון Euro Ncap, ארגון בלתי-תלוי הזוכה לגיבוי של ממשלות אירופאיות ושל ארגוני צרכנים בתחום התחבורה באיחוד האירופי. "הדירוג מתבצע על ידי מתן כוכבי בטיחות לרכבים שנבדקו, מאפס עד חמש", מסביר ד"ר סופר, "אנחנו ממליצים לרכוש רכבים שקיבלו חמישה כוכבי בטיחות".

מה הדירוג הזה אומר לנו?

"במבחנים של Euro Ncap משתמשים בבובות ריסוק כדי לבחון את רמת ההגנה על נוסעי המכונית מפני פגיעה חזיתית וצידית, וכן את רמת ההגנה על ילדים המצויים ברכב. דירוג הכוכבים הסופי מורכב ממדדים אלה ונוספים, שכל אחד מהם מקבל ציון באחוזים".

ד"ר סופר מציין שלרוב הקורלציה גבוהה מאוד: "יש מעט מאוד רכבים שקיבלו חמישה כוכבי בטיחות ושאחוז ההגנה שלהם על ילדים הוא מתחת ל-75%, שזה המינימום שאנחנו ממליצים עליו. רכב בטוח, אגב, זה רכב בטוח עבור כלל הנוסעים".

מלבד חמשת הכוכבים, הרשות

הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה לרכוש רכבים הכוללים עוד כמה וכמה פרמטרים חשובים: שש כריות אויר לפחות, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית(ESP), חגורות בטיחות בעלות אפשרות כוונון גובה ושלוש נקודות עיגון (כתף, חזה ואגן), תזכורת קולית וויזואלית לחגירה, פנסי בלימה המהבהבים בעת בלימת חרום, מערכת דלק המתנתקת בעת חירום, ומשענות ראש קדמיות ואחוריות שיסייעו למנוע פגיעה בצוואר במקרה בלימה פתאומית. מרבית הרכבים כיום מצוידים בקורות חיזוק בצדדים, ואין לקנות רכב ללא קורות כאלה.

ההקפדה על חגירה נכונה של חגורות המושב היא מכרעת.

רכב המקבל ציון גבוה בהגנה על ילדים כולל עוד מספר מערכות בטיחות ספציפיות, כמו התקן האיזופיקס: (Isofix). ההתקן, המעגן ומקבע מושבי בטיחות לרכב, הוא חלק קבוע משלדת הרכב ומהווה אלטרנטיבה לשיטה המיושנת יותר, בה עוגנו מושבי הבטיחות בעזרת החגורות הרגילות.

לדברי ד"ר סופר, הרוב המוחלט של המכוניות החדשות מצויד בהתקן כזה, אבל לא בכולן סימוני העיגון ברורים – דבר שמשפיע על ציון הבטיחות. הוא מוסיף שיש גם יצרנים שמוכרים עם הרכב את כסא הבטיחות המתאים לו, ומדריכים את הלקוחות שלהם כיצד לעגן אותו ולחגור בו את הילדים.

כשהילדים גדולים יותר ואינם זקוקים עוד לכסא הבטיחות, ההקפדה על חגירה נכונה של חגורות המושב היא מכרעת: "מאחר ומרבית התאונות הן חזיתיות, רוב הסיכויים שעוצמת המכה שתגיע למושב האחורי תהיה פחותה", מסביר ד"ר סופר. "לכן החגורה תגן על הילד מפני מרבית התרחישים בחלל הפנימי של הרכב".

חשוב מאוד לבטל את כרית האוויר הקדמית אם מושיבים תינוק במושב הקדמי.
חשוב מאוד לבטל את כרית האוויר הקדמית אם מושיבים תינוק במושב הקדמי. שאטרסטוק

מערכת חשובה נוספת בהגנה על ילדים היא מנגנון נעילת דלתות אחוריות, המונע את האפשרות שהם יפתחו את דלת המכונית בזמן נסיעה תוך כדי משחק או הישענות, וכן כריות אוויר "וילון", המגנות על הנוסעים מלפנים ומאחור.

כריות אוויר לא מסוכנות לילדים ולתינוקות?

"כריות ה'וילון' יוצרות חיץ בין הנוסעים לחלונות הצידיים, וכך מגנות על הראש במקרה של פגיעת צד. כדי שהכרית תגן על הילד ולא תפגע בו צריך להקפיד שהוא יישב חגור וזקוף, כלומר מבלי להישען על החלון. לגבי כריות האוויר הקדמיות: עדיף בכל מקרה להימנע מלהושיב תינוק בכסא בטיחות במושב הקדמי של הרכב, אבל אם עושים זאת בכל זאת, חשוב מאוד לבטל את כרית האוויר הקדמית, שלא תיפתח במקרה תאונה. זה מסוכן".

מצוידים בידע הזה, אפשר לגשת לאתר האינטרנט של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בו מופיעות תוצאות מבחני הריסוק של ארגון Euro Ncap לרכבים הנמכרים בישראל. רכב אאודי 4A, למשל, זכה ב-93% בסעיף הגנה על נוסעים, 84% בהגנה על ילדים, ובסך הכול בחמישה כוכבי בטיחות. ההונדה אקורד, הנמצאת באותה קטגורית רכב מבחינת משקל ומבנה, זכתה אף היא בחמישה כוכבי בטיחות - אך רק ב-79% בהגנה על ילדים, זאת מאחר וסימון מצב כרית האוויר הקדמית (מופעלת או מנוטרלת) וכן סימון מיקום האיזופיקס אינם ברורים. לעומת זאת, במדדי בטיחות הולכי רגל ועזרי בטיחות המצויים במכונית, המשוקללים אף הם בדירוג הכוכבים, גוברת ההונדה על האאודי, כך שברור שמדובר בפאזל מסובך הדורש מחקר מעמיק לפני הקנייה.

נגד כיוון הנסיעה

לפי ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, (הפועל לקידום וניהול בטיחות  ילדים), האמצעי העיקרי למניעת היפגעות ילדים כנוסעים ברכב במקרה של תאונה הוא מושב בטיחות המותאם לגיל ולמשקל הילד. באתר הארגון מצוינות הערכות שבוצעו בארה"ב, לפיהן מושבי הבטיחות מתקשרים עם ירידה של 71% במקרי תמותת תינוקות נוסעי רכב, ועם ירידה של 54% במקרי תמותת פעוטות ברכב.

בועז סגל, מומחה לבטיחות ילדים ומדריך טכנאי בטיחות מטעם "בטרם", מסביר במה צריך להתחשב כדי להושיב נכון את הילד במכונית: "לפי החוק, חובה להושיב תינוק עד גיל שנה במושב הבטיחות כנגד כיוון הנסיעה: במקרה של בלימה פתאומית הגוף נע במהירות בכיוון נסיעת הרכב, וגוף התינוק, אם הוא פונה קדימה, יתקשה לספוג פגיעה כזו", מסביר סגל. "בעת הישיבה כנגד כיוון הנסיעה הגוף נבלם על ידי מושב הבטיחות, דבר שמעניק לו שטח פנים גבוה יותר לספיגת הפגיעה".

בהתאם להמלצות החדשות של האקדמיה האמריקנית לרופאי ילדים, ממליץ ארגון "בטרם" להושיב כנגד כיוון הנסיעה תינוקות ופעוטות עד למשקל מינימום של תשעה קילו, ועד גיל שנתיים לפחות. על זווית הישיבה להיות 45 מעלות (בין ישיבה לשכיבה).

ואולם, הורים רבים חוששים להושיב את ילדיהם נגד כיוון הנסיעה, מאחר והם לא יכולים ליצור עימם קשר עין ולתקשר איתם במהלך הנסיעה. סגל מסביר שכדי להתגבר על הבעיה ניתן לרכוש בחנויות למוצרי תינוקות מראות מיוחדות שמדביקים על החלון האחורי ומכוונים למראת הנהג, וכך אפשר להעיף מבט על התינוק.

אז אפשר לראות את התינוק, אבל איך אפשר לתקשר איתו, להרגיע אותו אם הוא בוכה?

"במהלך הנסיעה אמורים להתרכז בנהיגה בלבד. אנשים נוסעים עם תינוק שיושב עם כיוון הנסיעה במושב האחורי, ואז מסתובבים 'רק לרגע' להרים מוצץ שנפל או לעשות פרצוף מצחיק אם התינוק בוכה. זה מסוכן! אם התינוק ממש צריך משהו אז תמיד אפשר לעצור בצד, בבטחה כמובן".

"כשהילד נולד הושבנו אותו עם הפנים לכיוון הנסיעה, פשוט כי זה נראה לנו הגיוני יותר", מספר איתי, אב לתינוק בן עשרה חודשים מתל אביב, "כשהוא היה בן שלושה חודשים בערך הגיעו לבקר אותנו חברים מארה"ב והזדעזעו. הם הסבירו לנו למה יותר בטיחותי שייסע הפוך, והקשבנו להם". 

איתי אסיר תודה לחברים האלה: "אחרי שהפכנו את הכסא נסעתי עם הילד ברכב ופתאום הגיח מאיזו פינה קטנוע. בלמתי בחוזקה ובמהירות, ולמרות שלא נסעתי ממש מהר בכל זאת הראש שלי נזרק קדימה ואז הוטח אחורנית, וקיבלתי מכה בצוואר. הבן שלי נבהל מהעצירה הפתאומית והתחיל לבכות, אבל לא קרה לו כלום".

איתי ("אני אב חרדתי") החליט בכל זאת לקחת את התינוק לבדיקה אצל רופא הילדים: "הרופא אמר שאם התינוק היה פונה לכיוון הנסיעה הראש שלו היה נזרק קדימה, כמו שלי קרה, מה שהיה עלול להיגמר בפגיעה בצוואר או אפילו במוח, כי השרירים והגידים בצוואר שלו חלשים משל מבוגר. בגלל שהוא ישב הפוך, גב הכיסא ספג את הבלימה וזה נגמר בשלום".

שאטרסטוק
תפקיד הבוסטר הוא להתאים בין חגורות הרכב לבין גודל הילד. שאטרסטוק

ממשקל תשעה ועד 18 קילו, ולפחות עד גיל שלוש, אפשר להושיב ילדים במושב בטיחות עם כיוון הנהיגה. לדברי סגל, מומלץ להשאיר את הילד במושב הבטיחות כשהוא פונה אחורנית זמן רב ככל הניתן, עד שהדבר כבר לא מתאפשר. מומלץ מאוד לרכוש רק מושבים שמופיעה עליהם מדבקה המציינת כי אושרו על ידי מכון התקנים ומשרד התחבורה, וכוללת גם את פרטי היצרן והיבואן ואת משקל הילד לו מתאים המושב. כדאי גם לבקש מהמוכר שידגים את אופן השימוש, ולוודא שהמושב הנבחר מתאים לרכב ומעגן בו היטב, עוד לפני שרותמים בתוכו את הפעוט בדרך חזרה הביתה.

השלב הבא, לילדים ממשקל 18 קילו, שגובהם פחות מ- 145 ס"מ, הוא בוסטר – מושב מגביה עליו יושבים הילדים כשהם חגורים לחגורות הבטיחות של הרכב. "חגורות המושב מיועדות למבוגרים. הן לא מונחות כהלכה על ילדים מתחת לגובה מסוים, ועלולות לגרום לפגיעות בטן וצוואר", מסביר סגל. "תפקיד הבוסטר הוא להתאים בין חגורות הרכב לבין גודל הילד".

עד איזה גיל צריך את הבוסטר?

"לפי התקנות, לפחות עד גיל שמונה, אבל זה תלוי בגובה", אומר סגל. כשהורים שוקלים אם להוציא את ילדם מהבוסטר, הוא ממליץ לבצע את "מבחן חמשת השלבים": לוודא שגב הילד נצמד למושב הרכב, שהברכיים מתקפלות בצורה טבעית, שחגורת הכתף מונחת על הכתף ועוברת במרכז החזה, ושחגורת האגן מונחת על האגן ולא על הבטן. "השלב החמישי הוא ביצוע נסיעה קצרה עם הילד ללא הבוסטר. אם הוא נשאר ישוב בצורה הנכונה, ניתן להוציא אותו ממנו. כעיקרון, גם ילד בן 12 אמור לשבת בבוסטר, אם הוא קטן בגודלו".

בגיל 12? איזה ילד יסכים לזה?

"הכול תלוי בדרך בה מציגים את זה. הבת שלי בת עשר וחצי, במכונית אחת היא יצאה עכשיו מהבוסטר ובשנייה היא עדיין יושבת בו. אם ההורים מחנכים את הילדים ומסבירים להם שמצב כזה בטוח יותר עבורם, הילדים יאמינו בזה וגם ילמדו את החברים שלהם".

לשתף, אבל לא לוותר

אז מכונית מאובזרת בכל מנגנוני הבטיחות המשוכללים יש, וכיסא בטיחות או בוסטר המותאם במיוחד למידות גופו של ילדנו  גם יש. אנחנו מוכנים לצאת לדרך – אבל הילד פתאום לא מוכן להיכנס למושב שלו או לחגור את חגורת הבטיחות. הוא מוחה ומשתולל, ופעמים רבות ההורים נוטים "לוותר", מה שעלול להסתיים באסון.

"הורים רבים חושבים בטעות כי בנסיעות קצרות ליד הבית אין צורך להתעקש ולהושיב את הפעוט במושב בטיחות. חשוב להבין כי גם אם הילד בוכה ומסרב, ויתור בנושא הוא סכנת חיים ממשית", אומרים בעמותת "אור ירוק". 

"עיקר הבעיה היא בהורים", מוסיף סגל. "הם מתרצים לעצמם שלילד לא נוח, לא טוב, שהוא מסכן. הם מוותרים לו וזה חמור מאוד. צריך לחנך גם את הילדים וגם את הוריהם להתנהגות בטוחה במכונית". סגל מסביר שכל הורה יודע בסופו של דבר כיצד להרגיע את הילד שלו, למשל בעזרת מתן צעצוע אהוב, "אבל רך, כדי שלא יגרום לנזק אם יעוף במקרה תאונה".

מה קורה אם הילד ממש בעייתי? לרונית, אם לילדה בת שבע מאזור המרכז, יש טיפ: לשתף את הילד בהליך בחירת הכיסא. לדבריה, לפני כשנה החלה בתה פתאום להתנגד לישיבה בבוסטר, ורצתה לשבת בכיסא הרגיל, כמו אחיה הגדול. "כל יציאה מהבית הפכה לבלתי נסבלת, עם צרחות ובכי", נזכרת רונית. היא נכנסה לפורומים באינטרנט וקראה שם על חשיבות שיתוף הילד בתהליך, מה שיגביר את הסיכוי שהכיסא המיוחד יתחבב עליו.

"הסברנו לה שעומדת בפניה עכשיו אחריות גדולה, לשמור על הבטיחות של הרכב בעזרת ישיבה נכונה. לקחנו אותה לחנות ונתנו לה להתרוצץ בין הכיסאות. די מהר היא 'ננעלה' על בוסטר עם ריפוד אדום, הצבע האהוב עליה". רונית צוחקת כשהיא מספרת על המצב הנוכחי: "לא רק שהילדה אוהבת לנסוע בכיסא ויושבת יפה, היא גם משוויצה בו בפני כל החברות שלה. האימהות האחרות שכבר מרטו שערות מודות לי עכשיו".

ד"ר סופר, מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עומד על טעות נפוצה נוספת של מבוגרים: הנחת התינוק או הפעוט על הברכיים וחגירתו יחד עם המבוגר. "בעת בלימת חירום מופעלים כוחות פיזיקליים עצומים, ואפשר למעוך ככה תינוק למוות", מסביר סופר, ומוסיף כי "יש כאלה שרק מחזיקים את התינוק בידיים – אני לא מכיר אף אדם, חזק ככל שיהיה, שהתינוק יישאר לו בידיים במקרה תאונה. בדברים כאלה לא משחקים ולא חוסכים".

אי אפשר לסיים בלי מילה קטנה על הצד הכלכלי של כל העניין. טווח מחירי הסל-קלים ומושבי הבטיחות נע בין כ-400 שקל לכ-1500 שקל. מחיר הבוסטרים נע בין 500 ל-1000 שקל, כשבוסטרים נטולי משענת גב (זו המומלצת על ידי המומחים) זולים באופן משמעותי.

ופרט שולי- כמה יעלה הרכב?

 "אני מעריך שלרוב הרכבים באזור ה-120 אלף שקל ומעלה יש דירוג של חמישה כוכבי בטיחות", אומר סופר, "ההיצע קיים, אבל צריך ללמד את הציבור להכיר יותר מערכות כמו איזופיקס, את הדרך הנכונה לרתום ילדים למושב, את חשיבות כריות האויר. לטעמנו, חשוב הרבה יותר להשקיע את הכסף בעוד מנגנון בטיחות מאשר בגדג'ט כמו מערכת שמע משוכללת. בסופו של דבר, החינוך הזה לבטיחות מציל חיים". 

7 טיפים לבטיחות ילדיכם ברכב

1. לפני רכישת רכב חדש, מומלץ לקרוא על מבחני ריסוק באתר Euro Ncap ולהבין את שיטת הניקוד ואת דרכי ההשוואה בין מכוניות שונות. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה על רכבים עם חמישה כוכבי בטיחות, ולפחות 75% בהגנה על ילדים.

2. רכב בטוח לילדים הוא רכב בטוח לכלל הנוסעים. לכן, חשוב לרכוש רכב המאובזר בכמה שיותר מערכות בטיחות: כריות אויר, חגורות בטיחות בעל שלוש נקודות עיגון, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית, ומשענות ראש קדמיות ואחוריות.

3. ודאו שהרכב מאובזר במנגנוני בטיחות ילדים, כגון מתקן איזופיקס ומערכת נעילת דלתות אחוריות.
4. התייעצו עם יבואן הרכב לגבי מושב הבטיחות המתאים ביותר למכונית.

5. הקפידו לרתום את הילד למושב הבטיחות המתאים לו לפי גובהו ומשקלו, תוך הקפדה על חגירה נכונה.

6. זכרו שחשוב לא "להיכנע" לילדים: גם נסיעה קצרה ליד הבית דורשת ישיבה בכסא הבטיחות המתאים וחגירה נכונה של חגורות המושב.

7. עוד טיפ קטן: מומחים מסכימים המקום הבטוח ביותר ברכב, מבחינה סטטיסטית, הוא המושב האחורי האמצעי, בתנאי כמובן שמותקנת בו חגורה אלכסונית (המונחת על הכתף ובית החזה, כמו בשאר המושבים) בנוסף לחגורת האגן. 

הכנסו לפייסבוק של להיות הורים והשארו מעודכנים

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מחשבון הריון

אנא הזיני את תאריך המחזור האחרון שלך:

פייסבוק

טבורית

לקבלת מידע אודות שימור דם טבורי, מלאו פרטיכם
ונציג מקצועי של טבורית יחזור אליכם




/ /
שלח

פרטיך נשלחו בהצלחה
בזמן הקרוב נציג טבורית
יצור עימך קשר

מדורים