עוף גוזל, אייל גולן מחכה לך
שימו לב, ילדים: אם אבא ואמא מנסים לשכנע אתכם שלהיות סלב זה הדבר הכי שווה בעולם, אל תמהרו להאמין להם. סביר להניח שהם סתם מנסים להגשים את הפנטזיות של עצמם
הסיבה העיקרית לשינוי החד הזה באופן שבו הורים מנווטים את חיי ילדיהם היא, כמובן, הטלוויזיה, בעיקר המסחרית, הגורמת לכך שתוכניות ריאליטי לגילוי כישרונות, כמו "כוכב נולד", "דה וויס", "אייל גולן קורא לך" ו"בית הספר למוזיקה", מהוות בשנים האחרונות יעד של ממש, מעין מטרת חיים, עבור ילדים ובני נוער רבים.
ההורים, מצדם, בדרך כלל מיישרים קו עם הדרמה שהתוכניות הללו מנסות להעביר: לקראת הישמע החלטת השופטים, בתום מקבץ הפרסומות המייגע, הם מרותקים למסך, מתוחים, דומעים והיסטריים, כאילו ממתינים לבשורה מהרופא המנתח את בנם או בתם. אביה של תמר יהלומי מ"כוכב נולד", למשל , שרכש כמה טלפונים סלולריים והפציץ את המערכת באלפי מסרונים כדי שבתו תעלה לשלב הבא בתחרות, הוא דוגמה מצוינת להורה מהסוג הזה, החדש יחסית. גם אביו הנרגש יתר על המידה של המתמודד נוי דנן (גם הוא מ"כוכב נולד") הוא ללא ספק אחד כזה. ולא, השניים האלה ממש לא לבד.

בעידן שאנחנו חיים בו כל אחד רוצה להיות זמר, רקדן או דוגמן. הבעיה היא שלא לכולם, כמובן, יש מקום בנבחרות של "דה וויס" וכדומה, כך שלנוכח הנסיבות תמיד יהיה מי שיסכים להתפשר על תפקיד של ניצב בפרסומת נידחת, ותמיד תהיה מי שתרצה לדגמן באיזו תצוגת אופנה בקניון רמת-גני.
במסגרת "שבוע אופנה", שמתקיים בימים אלה בקניון איילון ברמת גן, ייערכו גם שתי תצוגות אופנה לילדים, במסגרתן יהדסו 40 ילדים וילדות בני חמש עד 12 משל היו אסתי גינזבורג. במקום לפנות לסוכנויות המייצגות ילדים לדוגמנות, מארגני התחרות פרסמו בפייסבוק הזמנה הקוראת להורים להעלות תמונות של ילדיהם, אם הם מעוניינים להשתתף בתצוגה. בתוך שעות אחדות הוצף עמוד הפייסבוק באלפי תמונות של ילדים מגונדרים.

רונית טוכמן מצהלה, לדוגמה, העלתה לשם את תמונתה של בתה היקרה בר. לטענתה, היא רק רצתה לתת לבר-בר מתנה ליום ההולדת העשירי שלה. "ראיתי את המודעה בפייסבוק, ומאחר שזה קרוב לבית, בשעות אחר הצהריים, חשבתי שזו תהיה מתנה נחמדה לבר", היא מספרת. "כמו כל ילדה, גם היא חולמת להיות דוגמנית. התנאי שלי היה שהיא תקבל תשלום על כך ואכן, אמרו שהילדים שמשתתפים בזה יקבלו תלושי קנייה בקניון. לא הייתי מסכימה שהיא תדגמן בהתנדבות. גם ילדים צריכים ליהנות מהעבודה שלהם, בידיעה שלא מנצלים אותם".
את חושבת שבר שלך היא הבר רפאלי הבאה שלנו?
"אה... תראי, אני חושבת שהבת שלי הכי יפה בעולם, ואין לי ספק שמראה חיצוני זה דבר מאד חשוב. את יכולה להיות הכי חכמה והכי מוכשרת בעולם, אבל קודם כול בודקים איך את נראית. מצד שני, אני לא כמו האמהות הסתומות האלה שדוחפות את הילדים בלי הכרה, אני הגיונית. אני מכירה את העולם הזה. אחותי, איריס שר, הייתה דוגמנית בשנות ה-80, ושתינו עשינו קולות רקע לצביקה פיק בקדם אירוויזיון 1987".
תאוות הפרסום, מתברר, לא פוסחת גם על המגזר הדתי-חרדי. שרית הלוי הייתה האישה
איך מגיבים לזה אצלכם, בחברה החרדית?
"אמרתי לטוהר שלא תספר בגן, כי לא נראה לי שיאהבו את זה שם, אבל ראיתי שהורים חרדים רבים מעלים תמונות של ילדיהם לקראת תחרויות יופי כאלה ואחרות. לנו אין את השריטה הזאת של הדרת בנות ונשים. אנחנו מאוד גאים בבת שלנו, ואם זה יצליח - נמשיך. מה לא עושים בשביל הילדים".

גם דנה, בתה בת התשע של נעמי מוסרי, קיבלה השבוע את הבשורה המשמחת, שהיא תהיה אחת מ-40 הילדים-דוגמנים בתצוגה הקניון. לטענת האם המאושרת, את חיידק הבמה קיבלה דנה מאביה, שהוא קרוב-רחוק של טל ועידו מוסרי. "אני מוכנה לעשות כל מה שהיא תבקש", אומרת נעמי. "אני דוחפת אותה ומעודדת אותה כי אני חושבת שיש לה את זה. יש לי ציפיות ממנה, ואני מקווה שיראו את הכישרונות שלה".
איך זה שעד היום לא גילו אותה? בכל זאת, היא כבר בת תשע.
"היא הייתה באודישנים לפרסומת לקופת חולים מאוחדת, אבל ילדה אחרת התקבלה. כשדברים כאלה קורים היא לא מרגישה טוב עם זה. היא נלחצת ושואלת 'נו, אימא, התקשרו?' התקבלתי?' אני, מצדי, לא דואגת. אני בטוחה שהיא תצליח בגדול כי יש לה את זה. היא שחקנית מלידה והיא גם רזה, אז היא יכולה להיות גם דוגמנית".
טוב, היא בטח כבר רשומה באחת הסוכנויות, לא?
"ניסיתי לרשום אותה לכמה סוכנויות לילדים, אבל הם דורשים כסף - 350 שקל לחודש, למשך שמונה חודשים - ואני חושבת שזה סתם בלבול מוח כי הם אפילו לא מזמינים את הילד לאודישנים. מי שרוצה את הבת שלי - שישקיע. סליחה, אבל למה ההורים צריכים לשלם? אנחנו נקדם אותה, נמצא את הקשרים הנכונים, ואולי, מי יודע, בתצוגת האופנה בקניון איזה מפיק יגלה אותה והיא תהיה מפורסמת".
באופן כללי, אמה של דנה צודקת. יש בארץ המון סוכנויות המייצגות ילדים שחולמים, עם הוריהם, להיות בשואו ביז, כולם מבטיחים ייצוג הולם ושמירה על נפשו הרכה של הילד - אבל רק מעטים מקיימים. במקרים רבים הפרסום היחיד שהילד זוכה לו הוא תמונתו באתר הסוכנות, בעוד שבעל הסוכנות עושה עליו כסף.
"הרבה שרלטנים משרתים את הפנטזיה של ההורים להפוך את ילדיהם למפורסמים", אומר דודי שמיר, מנכ"ל סוכנות הליהוק הוותיקה TAKE 2. "הם משכנעים אותם שהילד שלהם מדהים ומוכשר ושהוא יכול להרוויח אלפי שקלים ביום - וזה בדיוק מה שהורים רוצים לשמוע, אז הם ממהרים לפתוח את הארנק. הדחיפה הבלתי מתפשרת של הורים היא תופעה עצובה. לי נדרש מבט אחד בעיניו של הילד כדי להגיד אם זה החלום שלו או של הוריו. מצד שני, לך תסביר לאבא שגם אם כל העולם יתהפך הבן שלו לא יהיה דוגמן או שחקן כי אין לו את זה".
"הבעיה היותר קשה היא שבאתרי הצילום מחזיקים לפעמים ילדים במשך עשר שעות ברציפות", מוסיפה מ', מלהקת לשעבר. "כבר ראיתי אמהות שממש מתחרפנות על הילד שלא מספק את הסחורה באודישן או בצילומים. מסכן הילד. הוא מצדו עייף, בוכה, מסרב לשתף פעולה ולא מבין מה כל האנשים הזרים עם המצלמות רוצים ממנו. פגשתי אמהות ואבות מכל הסוגים ומכל שכבות האוכלוסייה - מהכי פרחות עד הסטייל הכי מרומם - ואני אומרת לך, זה ממש פסיכי מה שהולך שם".

סוכנויות לייצוג ילדים בארץ מחויבות באישור העסקת ילדים ממשרד התמ"ת. ילד מעל גיל שש צריך לחתום על הסכמתו להשתתף בצילומים. כמו כן נדרשים לכך אישור מרופא, חתימה של מנהל בית הספר של הילד וחתימת ההורים.
דודי שמיר מעיד כי הסוכנות שלו גובה עד 300 שקל לצירוף הילד במקרה שהוא נמצא מתאים. ההורה מצדו מתחייב לשלוח תמונות עדכניות ("ילדים משתנים בגיל הזה"), אבל גם אם לילד אין "בוק", זה בסדר: במקרה יש גם סטודיו לצילום בסוכנות, אלא ששימוש בו יעלה את הסכום לייצוג ל-600 שקל. בהמשך, אם הילד ישולב בהפקות ויקבל תפקידים, הסוכנות תגבה עמלה של 20 אחוז משכרו.
"פעם שילבו ילדים בפרסומות למזון בלבד", אומרת ד"ר דליה למדן אלפר, מרצה בבית הספר לתקשורת במכללה למינהל. "היום ילדים מוכרים הכול. הם משתתפים בפרסומות לבנקים, לביטוח, ומחליטים איזו מכונית משפחתית לרכוש - אבל זה עוד מילא. הבעיה המרכזית היא שכיום המטרה היא קודם כול להיות מפורסם, לא משנה במה. יש ציפייה שהחברה תכיר אותך - ולא, אתה לא שווה. זה מסוכן, במיוחד בגיל הצעיר. כידוע, בתוכניות ריאליטי גם יש מפסידים, ואז לא רק ילדי הכיתה יודעים שנכשלת - כל העם צופה בכישלונך. ואז, מי ידאג לילד הזה? קופרמן? קשת? ערוץ 2? פשוט משתמשים בילדים וזורקים".
"הורים שדוחפים את הילד במטרה להגשים פנטזיה שלהם דרכו עלולים לגרום לו נזק של ממש", אומרת ענת בן סלומון, הבעלים של מכון "כלים שלובים", המתמחה בטיפול בילדים ובנוער. "הילד לא לומד לקבל ככה החלטות לגבי עצמו, ובעצם רק מרצה את ההורה. במקרה של חוסר הצלחה בפרסום הילד חווה אכזבה ואשמה - גם על זה שהוא אכזב את הוריו. כל תחביב או מקצוע שהילד עוסק בו צריך להיות כזה שהילד רוצה בו יותר מההורה שלו, אחרת לא תתפתח מוטיבציה אמיתית לאורך זמן".
"הורים שדוחפים את הילד לעולם הזוהר חייבים לדעת שההשלכות על הילד עלולות להיות קשות מבחינה רגשית", מסכמת נעמה סבג-שמש, מנהלת מכללת "עידן ההורות" ומנחת הורים. "עולם הזוהר הוא עולם מאוד תחרותי. הילד עלול לחוות בו אכזבות רבות ולהרגיש לא יוצלח - ולו בשל העובדה שהגיע למקום שאינו מתאים לו מראש.
"בחתירה הבלתי נלאית של ההורים להפוך את הילד למפורסם הם בעצם הופכים אותו למבוגר טרם זמנו. אצל בנות המצב מורכב יותר: הפיכתה של ילדה לסמל סקס או צילומה בצורה חושנית עלולים לבלבל אותה. הדבר יבוא לידי ביטוי, בין השאר, בהתנהגותה המינית - עד כדי הגעה למצבים של פגיעה בעצמה. בקיצור, על ההורה למתן את הילד, לשמור עליו, לשקף את מצבו האמיתי, ולהכניס אותו לפרופורציות".