סחיטה לאור יום: מדוע תינוק ישראלי עולה יותר?
"מיליון דולר בייבי", סרטה התיעודי של נגה ניר-נאמן שישודר הערב בערוץ 10, מוכיח סופית: תינוק ישראלי עולה הרבה יותר מתינוק אמריקאי או אירופי
קצת קשה להסביר מה זה בדיוק, מדוע זה טוב יותר עבור התינוק ממזרן רגיל ולמה כל כך כדאי להשקיע בו 1,500 שקל, אבל באחת הסצנות המרכזיות בסרט, שצולמה במצלמה נסתרת, המוכרת בחנות אומרת שהמזרן הנושם נועד, בין השאר, "למנוע מוות בעריסה". כן , מפחיד.
אם היא צודקת, אזי העובדה שלמשהו כמו 99.9 אחוזים מקרב האוכלוסייה הבוגרת בארץ לא היה מזרן כזה על מיטת ינקותם היא לא פחות מאשר נס אלוקי. בכלל, מסרטה המשעשע והביקורתי של ניר-נאמן עולה שתינוק ישראלי עולה הרבה. הרבה מאוד. הרבה יותר מתינוק אמריקאי או אירופי, לצורך העניין.
השורה התחתונה בסרט היא שתעשיית מוצרי התינוקות בארץ - או, ליתר דיוק, תעשיית המוצרים והשירותים שמוצעים עבור ההורים שבדרך, החל מהרגע שבו מופיעים שני קווים בבדיקת ההיריון - משגשגת באופן חסר פרופורציה. במילים אחרות, מוכרים כאן להורים הטריים הרבה יותר מדי בולשיט בהרבה יותר מדי כסף ובעזרת הרבה יותר מדי שטיפות מוח מבהילות - אבל ההורים, מצדם, קונים את זה.

ניר-נאמן מספרת שגם היא קנתה את זה פעם, לפני שבע שנים, כשהיתה בהיריון עם נעם, בנה הבכור. אבל בהיריון השני, עם בתה אלה (בת חודש וחצי) היא כבר לא היתה פראיירית. יותר מכך: כשהיתה בחודש התשיעי היא תיזזה בין בתי חולים, רשתות שיווק וחנויות בוטיק לתינוקות ותיעדה את האופן שבו המניפולציה עובדת, שלב אחר שלב, מכל הזוויות הרלוונטיות (פרסומאים, משווקים וצרכנים).
"הכל התחיל מזה שבפעם הקודמת נפלתי עם כל ההוצאות האלה והתלבטתי מה לקנות לחדר של אלה", היא אומרת, "בשלב כלשהו אמרתי לעצמי 'רגע, משהו פה לא מסתדר לי: אני כתבת צרכנות
"תוך כדי עשיית הסרט התוודעתי למכונה המשומנת שמופעלת עלינו פה, ומתחילה כבר בשלב הבדיקות הגנטיות. המסקנה הראשונה שהגעתי אליה היא שאנחנו ממש היסטריים במקום הזה. בארה"ב, לדוגמה, את ניגשת לגינקולוג במהלך השבועות הראשונים להיריון כדי לבדוק אם לתינוק יש דופק, אחר כך עושים סקירה, וזהו. כאן, ראיתי את הגינקולוג יותר מאת בעלי".
ומנצלים את האופי שלנו, כמובן.
"ברור. יוצרים אצלנו צרכים שלא קיימים. נראה לך הגיוני שצריך תיק לעגלה ב-550 שקל? זה טירוף. אילון זרמון, שמשתתף בסרט, אומר שם משהו מאוד נכון: למכור לאישה בהיריון זה כמו למכור לילד בן שמונה. היא תקנה הכל. מכניסים אותנו לאיזושהי סחרחורת וכולנו נסחפים לתוכה.
"סבתא שלי עברה לידה טבעית כי לא היה אז משהו אחר - היום זה עולה 5,000 שקל . בבית החולים אתה יושב על ספה באדיבות חברה של מזון לתינוקות והפתקית של התינוק היא בחסות מגבונים לחים. ברוב המקומות בעולם אסור בכלל לפרסם בבית חולים. בישראל החריגו מזה את העניין של מוצרי תינוקות, והמשווקים מנצלים את זה.
"הבעיה היא שיש בארץ שילוב בין נטייה למשפחתיות ובין התחרותיות המאוד קטנה בשוק של מוצרי התינוקות. הגיע הזמן לשנות את זה, כמו שקרה עם הקוטג'".