
אחת שיודעת: הטיפים של המורות להצלחה בלימודים
לכבוד פתיחת שנת הלימודים, ביקשנו מ-10 מורות לתת 10 טיפים שיעזרו לילדים שלכם לעבור את השנה בשלום ואפילו להצליח. הרי מי יודע יותר טוב מהן? עכשיו שקט בבקשה, המורות מדברות
את נחיתתו הרכה של הילד במסגרת החינוכית אפשר לתלות בנוכחותם של מנהלת טובה וצוות חינוכי מקצועי ורגיש, אולם לא הכל תלוי בצוות. יש דברים שתוכלו לעשות בעצמכם כדי לקדם את הצלחתם של הילדים בלימודים.
ביקשנו מ-10מורות מנוסות לתת את הטיפים שלהן במטרה לסייע לילדים שלכם לעבור את שנה"ל הקרובה בקלות ובהצלחה. מסתבר שגם הורים עושים טעויות מבלי לשים לב ומודעות אליהן יכולה לפתור את הבעיה ברגע.
כך זה נראה מהצד השני. עכשיו המורות מדברות ואתם מקשיבים:
המורה: קרין אטלן, מורה להוראה מתקנת לכיתות ג׳-ה׳, בית הספר לאומנויות ע״ש א.ד. גורדון הרצליה.
"בתחילת שנת הלימודים הכינו עם ילדיכם את ״רשימת היעדים שלי״. תנו להם לחשוב לאלו יעדים היו רוצים להגיע השנה. חלקו את הרשימה ליעדים לימודיים ויעדים חברתיים. כתבו פרקי זמן להשגת היעד,
לדוגמה, ביעדים לימודיים רשמו: לימוד לוח הכפל, הכנת כרטיסים לזכירת התרגילים. חודש ספטמבר.
ביעדים חברתיים רשמו, למשל: הרשמה לחוג כדורסל.
את הרשימה כדאי לתלות על גבי לוח שעם בחדרו של הילד. הגדרת היעדים תהיה צעד ראשון בדרך להשגתם.

המורה: אלינור (פרלשטיין) ישראלי, מורה בבית-ספר בכפר הרא"ה, בעבר לכיתות א'-ב' וכיום בחטיבת ביניים.
"חשוב להקפיד על ציוד פשוט ונוח לילדים העולים לכיתה א'. ציוד לימודי מתוחכם רק מסרבל וגורם לאיבוד זמן יקר.

למשל, יש מורות שמבקשות מההורים לרכוש מחברות בצבע מסויים למקצוע מסויים. חשוב לעקוב אחרי ההוראות. כשהמורה מבקשת להוציא את מחברת עברית - המחברת הכתומה, הילד אמור לשלוף אותה במהירות ולא להתבלבל בין שלל המחברות המאויירות והפרחוניות. זה גורם נוסף לתסכול ומתח.
בנוסף, אל תקנו מחדד שהוא מנפח בלונים, מפריח טילים, משקה עציצים ומעמד לעטים. קנו מחדד שהוא מחדד ומחק שהוא מחק. ההתעסקות בציוד "מגניב" מסיחה את דעתם של התלמידים הצעירים.
טיפ נוסף: הכינו את התיק מדי ערב יחד עם הילד ולא עבורו. עליו לדעת היכן נמצא כל דבר. "אין לי מושג היכן אמא הניחה לי", לא בא בחשבון. עליו לקחת על עצמו אחריות לארגון הילקוט ולארגון החפצים האישיים שלו. לא לתת לו לזרוק על ההורים אחריות ("אמא, שכחת לשים לי בתיק צבעי עיפרון"), עליו להיות שותף פעיל ואחראי".

המורה: רחלי סלייטר, מורה בביה"ס יסודי "בכר" באבן-יהודה.
"כשהילדים חוזרים הביתה, לא צריך להיכנס איתם לפרטים הקטנים בנוגע לחומר הלימודי בכל מקצוע, זה מתיש ומעייף.

חשוב לתת לילד להתמודד עם מצבים לבד ולאפשר להם לקחת על עצמם אחריות. לדוגמה, החל מכיתה ד', אם הוא לא הכין שיעורי בית, אל תתנו לו פתק למורה. זאת אחריותו להסביר לה מדוע המשימה לא בוצעה, כך הוא ילמד להיות עצמאי ואסרטיבי.
טיפ נוסף: ייעצו לילד לעשות את שיעורי הבית באותו היום בו הוא למד את החומר, כך יהיה לו קל יותר להיזכר בחומר הנלמד ולסיים את שיעורי הבית במהירות.
כאשר הילד לא מצליח להתמודד עם שיעורי הבית חשוב ליידע את המורה ולא לעשות עבורו את השיעורים; לעיתים ההורים שוכחים שהמטרה של שיעורי הבית היא שהילד ילמד.
המורה: ערבה נוימן, מורה לאנגלית בכיתות ג'-ד' בביה"ס לאה גולדברג בנתניה.
"אל תנהלו שיחות הקשורות למצבו הלימודי או החברתי של הילד "על הדרך". ילד הוא היהלום של הוריו ותפקידנו ללטש אותו יחד.

כשאתם רואים מורה בכניסה לבית-ספר, בסופר, בגינה או בכל מקום אחר זהו אינו המקום ואינו הזמן המתאים לנהל שיחה על מצבו של הילד. אני, כמורה, רוצה לתת לכם את הכבוד הראוי לנהל שיחה על מצבו של הילד כאשר אני ממוקדת בכם לחלוטין. כאשר מנהלים שיחה "על הדרך", אני לא ב-100% אתכם.
כמו שלכם יש שעות עבודה מוגדרות, כך גם לי. כאשר אני בגינה עם הילדים זה לא בדיוק הזמן או המקום המתאים לשאול מדוע הילד קיבל ציון נמוך או מדוע נרשמה לו הפרעה. קבעו פגישה עם המורה והגיעו מוכנים עם הנושאים שברצונכם לדון בהם. ידעו את המורה מראש על מה אתם מעוניינים לדבר ותהיו מוכנים לשמוע דברים שאולי לא יהיה לכם נעים לשמוע.
אם הילד משתתף בפגישה אל תשברו את סמכות המורה בפניו. מה שיש לכם להגיד כביקורת, יש לומר בארבע עיניים. המורה היא זו שנמצאת עם הילד במשך היום ואם תראו לילד שאתם מכבדים אותה, גם הוא יכבד אותה. כך ימנעו בעיות עתידיות.

המורה: זיוה גון, מחנכת כיתות א'-ב' בבית-ספר אזורי בית-יצחק (כיום נמצאת בפנסיה).
"המתנה הטובה ביותר שאפשר לתת למורה היא פידבק חיובי. הרי המשכורת לא גבוהה וגם המעמד של המורה לא במצב טוב, ה"דלק" של המורים הוא המחמאות שהם מקבלים. לדוגמה אפשר לומר - "הילד התקדם מאד ואני יודעת שאת קשורה לכך".
המשולש מורה-הורה-ילד חשוב וככל שיהיה קשר יותר הדוק, כך הצלחת הילד מובטחת. ההורה צריך לשקף למורה דברים שקורים בבית והמורה צריך לשקף דברים שמתרחשים בכיתה.
בנוסף, מומלץ להוריד מתחים ולתת לילד הרגשה שאתם סומכים על המורה. לפעמים אנחנו מביאים איתנו מטענים מן העבר שלא קשורים בכלל ליחסים עם המורה ועלולים לפגוע. כדאי לנסות לבוא "נקיים" ולתת לילד הרגשה שהוא נמצא בידיים טובות".

המורה: הדר סיטון, מחנכת כיתות א'-ב' בבית ספר א.ד. גורדון שבתל אביב.
"מצאו זמן קבוע ביום להקדיש ללימודים. הימים בבית הספר ארוכים, הזמן בבית קצר, אך עם זאת חשוב למצוא זמן קבוע ביום בו הורים יושבים עם הילדים ומביעים עניין ביום שעבר עליהם דרך שיחה, הכנת שעורי בית, סידור מערכת ליום המחר, מעבר משותף על הספרים ועל החומר הנלמד, התעדכנות דרך היומן בהודעות ודברים שעל הפרק ועוד.
הילד מרגיש את מעורבות ההורים ומבין את הרצינות והחשיבות שבהשקעת זמן בלימודים בבית, לאחר שעות בית הספר. ככל שהילדים גדלים הם מפתחים עצמאות ועושים זאת לבד, אך בשנים הראשונות חשוב מאוד שההורה יהיה בתמונה ויספק את העזרה הנחוצה, הפידבק החיובי והחיזוקים המתאימים".
המורה: חני לידור, יו"ר הסתדרות המורים מרחב חיפה וסגנית בכירה למזכ"ל הסתדרות המורים.

"גורמים רבים יכולים להשפיע על הילדים ולבוא לידי ביטוי דרך ההתקדמות בכיתה, בהיבטים החברתיים ובתנודות הרגשיות שלהם. ערבו את המורה בנוגע לנושאים ריגשיים שהילד חווה בבית - אירועים משמחים שמובילים להתרגשות יתר, או חלילה משברים שחווה הילד.
במקרה בו נתקלתי אני, הבחנתי בשינוי התנהגותי קיצוני אצל אחד מתלמידי. כאשר פניתי לאימו כדי לשתף אותה, במטרה לעזור לילד, התברר לי שבהמלצה רפואית הפסיקו לתת לילד תרופה מסויימת, כך שהשינוי ההתנהגותי נבע ממצב רפואי.
חשוב מאוד לשתף ולא להסתיר מידע מהצוות החינוכי, כדי שנוכל יחד לתת לילדים את המענה המיטבי מתוך היכרות עם התמונה הכוללת".

המורה: מורה ותיקה במערכת החינוך שהעדיפה להישאר בעילום שם:
"על ההורים לגלות מעורבות בחיי ילדיהם, הן בצד הלימודי והן בצד החברתי - דרך שיחה נעימה ונינוחה (לא חקירה) ולפי רמת הילד וגילו. אחרי שאלות כגון "איך היה בבית-ספר?" בקשו מהילד להרחיב מעט. אל תסתפקו בתשובות סתמיות כמו "טוב" או "בסדר".
נסו לדלות בעדינות מידע נוסף כמו - אם יש לו חברים חדשים, כיצד ילדים מתייחסים אליו ואיך הוא מסתדר עם המורה. גלו רגישות רבה לאופן מתן התשובות, שפת הגוף, הבעות פנים, ניסיון להתחמק, גמגום, הבעת אי נוחות וכו'.
על ההורים להתמיד בהתעניינות בילדם גם כאשר לכאורה נראה להם שהכל תקין וילדם מאושר ולומד היטב, על מנת לתת עוגן נוסף של ביטחון ומעורבות".

המורה: מיכל חסון, מנהלת המרכז ללימודי אנגלית ברמלה של עמותת YRF (הזדמנות שווה לכל ילד):

כמו כן, כדאי לשיר לילד שירי ילדים באנגלית, ולא רק שירים בעברית (אפשר להיעזר באתרי אינטרנט שמנגישים שירים פשוטים באנגלית לגולשים), ניתן להשמיע מוזיקה באנגלית, ובכלל, כל חשיפה לשפה החדשה היא מבורכת.
אפשר גם לשיר יחד איתו - בבית ובנסיעות, כך יתנסה גם באופן אקטיבי בהגיה ובדיבור. לא חובה להיצמד לשירי ילדים, תוכלו לבחור בשירים אהובים ועדכניים באנגלית, בחירה שתהפוך את החוויה למהנה יותר גם עבורכם".
דוגמאות לאתרים שיסייעו לכם:
• מילים לשירים לועזיים.
• שירי ילדים באנגלית
המורה: אנית הדר, מנהלת פדגוגית במרכז המונטסורי בכפר הירוק.
"לילד יש באופן טבעי תשוקה לחקור וללמוד. הוא רוצה להיות עצמאי ולעשות דברים ללא עזרת המבוגרים. האחריות שלנו היא לאפשר לילד למידה אישית שמסעירה אותו ובונה אותו, לכן חשוב לאפשר לילד לעשות את הדברים בעצמו. "זרעי הסקרנות" נובטים אצל כל ילד בקצב אחר, לכן לא כדאי להאיץ בו.
מומלץ להימנע מעונשים וחיזוקים חיוביים על כל דבר. כשהילד מצליח בדבר מסויים, מספיק להסתכל עליו, או לומר לו מילה חיובית. התפעלותכם לא צריכה להיות הסיבה להצלחתו.
מריה מונטסורי, מורה ומייסדת שיטת מונטסורי אמרה - "אם אנו רוצים לעזור לילד לגדול צריך ללכת אחריו במקום לכפות את עצמנו עליו".
יש לכם טיפים נוספים? שתפו אותנו בעמוד הפייסבוק של להיות הורים