נכנסים לסדר: שגרה ככלי עזר להפרעות קשב וריכוז

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים יותר מהכל לשגרה. תיכנון נכון של שבוע הלימודים יעזור להם להתמודד עם הקשיים. כך תעשו סדר

שרה פיבלוביץ | 24/9/2012 8:43 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עברו מספר שבועות מתחילת השנה ורוב הילדים התרגלו כבר לשגרת הלימודים. ישנם ילדים עבורם שגרה היא דבר משעמם ומייגע, אך ישנם כאלו שעבורם היא ברכה - ילדים עם הפרעת קשב וריכוז.
מדוע? אחד הקשיים של אותם ילדים מתבטא בארגון, לכן ככל שהסביבה מובנת יותר, צפוייה יותר ובעלת גבולות מוגדרים, כך קל יותר לילד בעל הפרעת קשב לתפקד בסביבתו.

סיבה נוספת לחשיבות השגרה היא התמודדות עם הקושי בגמישות מחשבתית. הגמישות המחשבתית היא אחת המיומנויות המאפשרות לנו לקבל שינויים בלתי צפויים. מרביתנו, מתמודדים בהצלחה עם שינויים בלתי צפויים, אולם בעלי ADHD מתקשים לקבל שינוי, לעבור ממצב תודעתי אחד למצב שני. לדוגמה: ביטול של טיול, ביטול ביקור אצל חבר, מסיבת יום הולדת שאותה דמיין בדמיונו ושינויים שנעשו עקב אילוצים, הפסקה לשיעור, תרגיל במתמטיקה לתרגיל שני, מצב עירות לשינה ועוד.

מה אפשר לעשות כדי לצמצם את הקושי בארגון ובגמישות מחשבתית? שימו דגש על תיכנון וסייעו לילדכם לתכנן את יומו מראש. כך תעשו זאת:
שאטרסטוק
רשימת פעילויות שבועית תעזור לקושי בארגון. שאטרסטוק

1. תפריט שבועי -  צרו תפריט ארוחות שבועי בשיתוף הילד ותלו אותו על דלת המקרר. בבוקר, כחלק מההתארגנות  ניתן לגשת למקרר ולבדוק "מה נאכל היום". אם אתם אוספים את הילד מבית הספר, הזכירו לו מה בתפריט. זכרו, המטרה היא ליצור שגרה ברורה וצפויה.

2. לוח שבועי -  צרו לוח פעילויות שבועי בשיתוף הילד וציינו בו את כל הפעילויות הצפויות. לילדים שאינם קוראים, מומלץ להציב סמלים במקום מלל. את הלוח תלו במקום בולט בבית. בערב לפני השינה, שוחחו עם הילדים על מה צפוי למחרת ואולי אף לעשות זאת מול הלוח על מנת שיראה וישמע (פותח ערוץ חזותי ושמיעתי).

בשל הקושי להתארגן באופן עצמאי, יש צורך בגורמים מארגנים חיצוניים, עוגנים.

עוגן  הוא כל פעילות שנעשית בזמן מוגדר ואשר ידועה מראש, קבועה וחוזרת על עצמה. לצורך העניין, חוג מהווה עוגן.
ארוחה בשעה קבועה מהווה עוגן, קריאת סיפור לפני השינה בשעה קבועה מהווה עוגן.

חישבו על עוגנים נוספים שניתן ליצור, כאלו המתאימים לכם ולסדר היום האישי שלכם. עוגנים טובים הם אלו החוזרים כל יום בשעה קבועה. ציינו בלוח את כל אותם עוגנים.

3. התארגנות בבוקר - אף היא יכולה להופיע בצורת טבלה. יצירתה יכולה להיות חלק מפעילות עם הילד. ניתן ליצור אפשרות של סימון כל פעילות לאחר ביצועה. טבלה זו יכולה להוות בסיס למערכת חיזוקים, אם זו נדרשת, להתארגנות הבוקר.

4. ספרים מחברות וחוברות - בשל ההתארגנות הלא יעילה שלהם, נוטים ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לשכוח ספרים ומחברות ולהתקשות בהוצאתם במהלך השיעור. ניתן להתגבר על הקושי דרך ייחוד צבע עטיפה לכל מקצוע (ספר, מחברת חוברת), והכנסתם לשמר-דף. גם כאן חשוב לעזור לילד ולא לעשות במקומו. רק כך יוכל ללמוד ולתרגל מיומנויות חיוניות.

5. ארגון הילקוט - קבעו עם ילדיכם פעם בשבוע, עברו יחד על תכולת התיק ופנו ממנו "אוספים" מיותרים.

קושי בקשב וריכוז? ישנן דרכים להתמודד איתו, אבל לשם כך יש להבין היטב מה משמעותו והיכן הוא בא לידי ביטוי אצל ילדכם. היו יצירתיים, מה שמתאים לאחרים לא תמיד מתאים לכם או לילד שלכם. התאימו את אופני ההתארגנות לצרכים שלכם. זכרו: חשוב ביותר להיות עקביים, עקביות היא קביעות וקביעות מחזירה אותנו ל.....שיגרה.
  
שרה פיבלוביץ היא מאמנת אישית, מנחת הורים ומנחת קבוצות הורים, מתמחה בהפרעות קשב וריכוז

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מחשבון הריון

אנא הזיני את תאריך המחזור האחרון שלך:

פייסבוק

מדורים