דוקטור בגן הילדים: מומחים לחינוך ילוו גננות

פרויקט חדש של מכללת אפרתה בירושלים מחבר בין המרצים באקדמיה לגיל הרך. מומחים לחינוך ילוו גננות, ישלבו שיטות חדשות שמבוססות על מחקרים עכשוויים ויוסיפו ציוד לעידוד היצירתיות

עמרי מניב | 5/11/2012 7:42 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מחברים את האקדמיה לגיל הרך: במסגרת פיילוט חדש הוקמו כבר השנה גנים אקדמיים בעלי שיטת חינוך חדשה. הילדים מפתחים יכולות מדעיות וחשיבה יצירתית, אך גולת הכותרת של הפרויקט היא צירופו של ד"ר, בדרך כלל בתחום החינוך, לגנים הללו וליוויו את הגננת והילדים.
   
אם בעבר לוח הזמנים בגני הילדים כלל בעיקר משחקים והקראת סיפורים, היום מערכת השעות כוללת לימודי חשבון, שפה ומדעים. במכללה האקדמית אפרתה שבירושלים לקחו את העניין שלב נוסף קדימה ויצרו קשר ישיר בין שלב הגן לבין האקדמיה.

במסגרת פיילוט שהחל השנה ביוזמת החוג לגיל הרך במכללה האקדמית לחינוך אפרתה ובשיתוף עיריית ירושלים, הוקמו כמה גנים אקדמיים שמתבססים על מחקרים עדכניים בתחום ההוראה והחינוך. כך למשל, בנוסף לציוד הקיים בגני הילדים, מוצבים בכל גן אקדמי קוביות עץ בכמות גדולה, בהסתמך על מחקרים שקובעים שלמידה דרך משחק קוביות מפתחת את דרכי החשיבה ואת היצירתיות.

בגנים הללו מתבססים על בחירה חופשית של הילדים. "למידה משמעותית ביותר בגיל הרך מתרחשת כאשר מתאפשרת בחירה חופשית", מסביר ד"ר דוד ברודי, המשמש כמלווה אקדמי. "המשמעות המעשית היא שברוב שעות היום הבחירות מה לעשות ובמה לשחק הן של הילדים בתיווך הגננות. זאת לעומת גנים רגילים, שבהם זמן הבחירה מוגבל. על פי המחקרים, ילדים בגיל הרך לומדים דרך משחק, כך שככל שזמן המשחק רב יותר, תוכנית הלימודים תהיה אפקטיבית יותר.

"אנחנו דוגלים בלמידת חקר של לומדים עצמאיים במקום שהגננת תכתיב את התהליך, תאכיל את הילדים בכפית ותכוון מה לשאול ואיזה נושא ללמוד. הילדים הם אלו ששואלים ומציעים מה ואיך ללמוד, והגננת מתווכת בתהליך הלמידה באופן מובהק".
אורי לנץ
ד''ר ברודי עם ילדים בגן אקדמי ברחוב יששכר בירושלים. אורי לנץ
הגנים ישמשו שדה מחקר

ד"ר ברודי עצמו הוא אחד המאפיינים הייחודיים של שיטת הגן האקדמי. הוא שימש גנן בגן ילדים במשך 17 שנים, וכיום הוא עומד בראש החוג לגיל הרך במכללת אפרתה. על פי המחקר בעולם, בחמש השנים הראשונות נושרות יותר מרבע מהגננות.

המכללה תהווה פלטפורמה אחת של סיוע ותמיכה, והד"ר המלווה יהווה גורם מסייע נוסף לילדים ולגננת. תמיכה אנושית נוספת תתקבל מהסטודנטיות בחוג לגיל הרך, שכולן ישמשו סייעות משנה לגננות כחלק מתקופת הכשרתן. הסטודנטיות יקבלו הכשרה מעשית, ואילו הילדים ייהנו ממשאבי המכללה.

על פי התוכנית, בסגל המכללה יארגנו לילדי הגנים סדנאות, שאותן ינחו הסטודנטיות במכללה. הגנים עצמם ישמשו שדה

מחקר לחוג לגיל הרך כדי לבדוק באופן שיטתי את המרכיבים של המודל החינוכי. בעתיד הגנים גם ישמשו כמקומות אימון של הסטודנטיות במסלול.

בנוסף, מדי חודש ייערך מפגש צוות שבו ישתתפו צוותי הגנים וחברי הסגל האקדמי של המכללה, וייפתחו תוכניות חדשות. "המפגשים הללו יהוו קבוצת תמיכה וקהילה לומדת עבור הגננות שרוב הזמן פועלות לבד בגן", אומרת רונית בן חמו, אחת ממובילות התוכנית.

פרופ' ישראל רוזנסון, ראש מכללת אפרתה, מסביר: "החיבור בין המכללה לגנים הוא נכון, ויש בו כדי לתרום לקהילה ולחבר את אוצרות הדעת אל הציבור. האקדמיה אינה צריכה להיות במגדל השן. כדאי שהעושר המחקרי והמדעי יהיה נחלת הכלל".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מחשבון הריון

אנא הזיני את תאריך המחזור האחרון שלך:

פייסבוק

מדורים