
מקום לדאגה: כיצד להפחית את רמת החרדה של הילדים?
במצבי חירום ומשבר חשוב לאפשר לילדים לבטא את רגשותיהם כדי להתמודד עם הקושי והפחדים. הפסיכולוגית אדווה בר-יהודה עם כמה שיטות יצירתיות להפחתת רמת החרדה
חשוב לדעת את זה, כי רגש אף פעם לא מתאדה. הרגש נשאר, ואם לא יבוא לידי ביטוי מילולי או יצירתי, יש סיכוי שהוא ימצא ביטוי בצורה פחות נעימה, כמו: אלימות, הסתגרות או התעלמות מהמצב, כאילו דבר לא קרה מעולם.
אז מה ביכולתנו לעשות כדי לעזור לילדים שלנו להתמודד עם הקושי?
1. תנו להם לבטא את רגשותיהם בדרכים המתאימות להם - יש ילדים שמתאים להם לצייר, אחרים יעדיפו משחק גופני או פעילות אחרת (ראו פעילות "סיפור התמודדות" בהמשך). בכל מקרה, חשוב מאוד לזכור שאם אנחנו רוצים שהילדים שלנו יביעו רגשות, עלינו לתת להם דוגמה אישית של הבעת רגשות חיוביים ו"שליליים", ורצוי ברמה היומיומית.
2. תנו מקום ואישור לרגשות שהם מעלים - דרך אחת לעשות את זה היא לשקף את הרגש שלהם ולהראות הזדהות עימו. למשל: "אני מבינה שאת מפחדת בכל פעם שנשמעת אזעקה, זה באמת מצב לא נעים גם לי".

3. אם הילד מביע רגש של פחד, כדאי שתסבירו לו עד כמה הפחד בעצם שומר עלינו ומאפשר לנו לפעול טוב יותר במצבי חירום. לשם כך ניתן להיעזר בשיר: "הפחד הוא חשוב".

הַפַּחַד הוּא חָשׁוּב / סיון וייצפלד
הַפַּחַד הוּא חָשׁוּב
הַפַּחַד הוּא מָגֵן
וְתָמִיד עָלַיי שׁוֹמֵר,
בַּמֶּה הוּא לִי עוֹזֵר?
הַפַּחַד עוֹזֵר לְהִיזָּהֵר
מִדְּבָרִים מְסֻכָּנִים,
הַפַּחַד עָלַיי שׁוֹמֵר
מִמַּצָּבִים לא נְעִימִים
הַפַּחַד מְכַווֵּן וְעוֹזֵר
לְבַקֵּשׁ עֶזְרָה מֵחָבֵר
לְהַגִּיעַ לְמָקוֹם שֶׁבּוֹ נָעִים יוֹתֵר.
לאחר שנקריא את השיר, נבדוק עם הילד: במה הפחד עוזר לנו? מאילו מצבים למשל הוא עוזר לנו להיזהר? מה היה קורה אם לא היינו מפחדים בכלל? האם היינו יודעים להיזהר מאש חמה או ממכוניות בכביש? ולבסוף נסכם את הדברים שהופכים את הפחד לחיוני.
4. הבהירו לו שאנחנו נמצאים במצב הזה יחד, ושאנחנו דואגים זה לזה – שיתופיות, דאגה ואכפתיות מהסובבים תפחית את רמת החרדה. אפשר בקלות לבטא אכפתיות באמצעות משחקים משותפים, שבהם הדגש הוא על החוויה המשותפת.
5. בדקו עם הילד מה יכול לעזור לו להתמודד עם הרגש שעלה - למשל: "אמרת שאתה מפחד. איך לדעתך תוכל להתמודד עם הפחד הזה? אולי יש משהו שאני יכולה לעשות כדי לעזור לך?". בשלב הזה חשוב מאוד להראות הקשבה ולעזור לו להגיע למצב שהוא מרגיש שיש לו רעיונות ממשיים להתמודדות, אחרת הוא עשוי לחוש מידה גדולה יותר של חוסר אונים מול הרגש הזה. לשם כך אני מציעה
הרעיון הוא לספר סיפור שנרקם תוך כדי כך שהילד נותן תשובות לשאלות מנחות. במהלך הסיפור הגיבור (מלשון מתגבר) מתמודד עם קשיים שונים, ובהמשך מוצא דרכים לפתרון. חשוב שהילד יבחר את האמצעי המועדף עליו להמחזה (ציור, בובות, פלסטלינה) ויענה בעצמו על השאלות.
דוגמה לשאלות:
1. מיהו הגיבור של הסיפור? איך הוא נראה? האם הוא בן או בת? אילו תכונות בולטות יש לו?
2. מהי הבעיה שבפניה עומד הגיבור?
3. מה יכול לעזור לו להתמודד עם המצב הלא נעים?
4. האם שיתוף פעולה עם אחרים יעזור לו להתמודד טוב יותר עם המצב? כיצד?
5. מה יוכל לעשות בהמשך כשהוא ייתקל בסיטואציה שלא יהיה בטוח כיצד לפתור אותה לבד? מי יכול לעזור לו במציאת פתרון?

עשו
1. תנו לילד אפשרות לבטא את הרגשות שלו, למשל באמצעות פעילויות משותפות שונות.
2. התייחסו לרגשות שהילד מעלה, ותנו לו להרגיש שהן לגיטימיות ושיש להן מקום.
3. זכרו כי התנהגויות חריגות של הילד מביעות מצוקה, ובדקו מה הוא באמת מרגיש כלפי מצב החירום.
4. הציעו משחקים שגורמים לכולם להרגיש שייכים, מוערכים ותורמים. כך תעבירו תחושה של לכידות המפחיתה חרדה.
5. עזרו לילד להגיע למצב שבו הוא מרגיש שיש לו רעיונות ממשיים להתמודדות עם הפחד.
אל תעשו
1. אל תצפו שהילד יבוא וישתף אתכם במה שהוא מרגיש, כי זה לא בהכרח יקרה.
2. אל תגידו לילד שאין סיבה לפחד, כי הרי כל רגש הוא לגיטימי.
3. אל תתעלמו מהתנהגויות חריגות של הילד, כי הן עלולות להעיד על מצוקה.
4. אל תעודדו פעילות תחרותית, זה רק מגביר את המתח ואת תחושת הריחוק והמצוקה.
5. אל תתעלמו מהצורך של הילד לקבל מידע. חוסר ידע עלול להגביר חרדה. שימו לב שהמידע ניתן בהתאם לגילו של הילד.
אדוה בר יהודה - עו"ס, מדריכת הורים ואנשי חינוך, מטפלת בפסיכותרפיה ופעילה ב"תנועת הערבות"