בין שמיים וארץ: 7 הצעות לבילוי ברכבל ברחבי הארץ
איך תבלו עם הילדים בחג? אספנו עבורכם כמה אתרים בארץ שמציעים לכם בנוסף לשלל אטרקציות גם טיפוס ברכבל לנופים משכרים. חוויה משפחתית בגבהים

הרכבל בצוק מנרה נע במסלול שאורכו 1,940 מטרים והוא נחשב הרכבל הארוך במדינה. הרעיון להקמתו נהגה בקיבוץ מנרה כבר בשנת 1946 כאמצעי המחבר בין העיר קריית שמונה לקיבוץ, אך האתר למבקרים נפתח רק בשנת 1998.
הרכבל מטפס ממבואותיה הדרומיים של קריית שמונה ועד לקיבוץ מנרה, הנמצא במרומי רכס נפתלי. הפרש הגובה בין התחנות הוא 750 מטרים.
הרכבל עוצר בשלושה טרמינלים, כשבכל אחד מהם יש פעילות ייחודית, למשל גלישה במגלשת הרים במסלול שאורכו 1,200 מטרים, טרמפולינת באנג‘י דום, ג‘ימבורי, הפעלות לילדים ורכבת הצוק. בזמן הטיפוס ברכבל נפרשים במלוא הדרם נופי עמק החולה, החרמון והגולן.
איך מגיעים: צוק מנרה נמצא בכניסה לקריית שמונה על כביש 90. טלפון: .04-6905830. עלות כניסה רכבל דו - כיווני: 69-59 שקלים.
הרכבל העגלגל של חיפה ידוע גם בכינוי "הביצים של גוראל“, על שמו של ראש העיר לשעבר של חיפה, שאחראי להקמת האטרקציה, ובשל הצורה הכדורית של קרוניותיו.
הרכבל הוקם בשנת 1986 והוא מחבר את חוף הים בטיילת בת-גלים עם רחבת סטלה מאריס (כוכב הים) שבפסגת הכרמל, שם נמצאים מנזר וכנסיית סטלה מאריס, המהווים מרכז עולמי של הכרמליתים.
הפרש הגובה בין התחנות הינו 130 מטרים. הנסיעה במסלול שאורכו 355 מטרים נמשכת 15 דקות. לרכבל שלוש קרוניות שקופות, שהייחוד שלהן הוא במבנה הפנורמי המאפשר תצפית מרהיבה של 360 מעלות למפרץ חיפה וצפונה, עד הרכבל של ראש הנקרה.
אגב, חיפה ההררית היא כר פורה לרכבלים, ולמעשה גם הכרמלית, אחד הסמלים הוותיקים שלה, נחשבת סוג של רכבל תת-קרקעי, הנע במעלה ובמורד ההר
איך מגיעים: טיילת בת - גלים (רכבל תחתון) או סטלה מאריס (רכבל עליון). טלפון: 04-8335970.
הרכבל הוותיק ביותר בארץ הוקם למטרות צבאיות. הוא פעל בירושלים במלחמת השחרור וקישר בין הר ציון הנצור, שם נמצאו עשרות לוחמים מחטיבת ירושלים, ובין העמדה הישראלית בבית החולים סנט ג’והן שבצדו המערבי של גיא בן הינום.
מטרתו של הרכבל הסודי, שנהגה ופותח על ידי אריאל חפץ, מי שהיה מפקד חיל ההנדסה של האצ“ל ועוזר קצין הנדסה בחטיבת עציוני בצה“ל, הייתה להעביר ציוד, תחמושת ופצועים, והוא כונה בקוד צבאי - "דרך אבשלום“.
הרכבל הורכב מכבל פלדה באורך של כ-200 מטרים, שנמתח מעל גיא בן הינום בגובה מקסימלי של 50 מטרים, ואליו התחברה קרונית בעלת כושר משא של כ-250 קילוגרמים.
הנסיעות לכל כיוון נמשכו שתי דקות והתבצעו בלילות כדי להסוות את קיום הרכבל מחיילי הלגיון. ביום הורד הכבל והוסתר בקרקע. הרכבל היה בשימוש סדיר כחצי שנה, אבל נשאר מוכן לפעולה עד מלחמת ששת הימים מחשש שהר ציון ינותק בשנית. בבניין בית החולים שבו פעל הרכבל (הצמוד למלון הר ציון) שוכן כיום מוזיאון המשחזר את סיפורו המרתק.
איך מגיעים: רחוב דרך חברון ,17 ירושלים. טלפון: .02-6277550 עלות: חינם.

בשנת 2001 הוגדרה מצדה אתר מורשת עולמית של אונסקו. שנים לפני המצור המפורסם של הרומאים על הקנאים הייתה מצדה, שנבנתה בידי המלך הורדוס, מצודה מלכותית ובה ארמונות גדולים, בית מרחץ משוכלל וארמונות קטנים יותר ששימשו את בני משפחתו של הורדוס.
בביקור במקום אפשר ללמוד על אורח החיים המלכותי ועל המרד נגד הרומאים. הרכבל הראשון באתר הוקם בשנת 1971 והפך את הביקור בגן הלאומי לנגיש עבור מבקרים מהארץ והעולם, שלא התלהבו מהטיפוס המפרך בשביל הנחש. כמעט 30 שנים לאחר הקמתו הוחלף הרכבל הישן ברכבל גדול ומודרני, שהגיע משוויץ ונחשב אחד המשוכללים בעולם.
הרכבל, שיכול להכיל 80 נוסעים, מסיע את המבקרים מהמבואה המזרחית דרך הסוללה הרומאית עד למבצר המפואר של הורדוס בראש ההר. הפרש הגובה בין התחנה התחתונה לעליונה של הרכבל הוא 290 מטרים, ואורך המסלול הוא 900 מטרים. מהתחנה העליונה ישנו גשר נגיש להולכי רגל, המתחבר לאתר הארכיאולוגי.
מי שמעדיף לטפס לראש ההר ברגל יכול לעשות זאת בשתי דרכים:
1.שביל הסוללה - שביל תלול, אך קצר ונוח, העולה מרחבת החנייה המערבית של מצדה (גישה מכיוון העיר ערד). שביל זה, הקיים עוד מתקופה קדומה ונפרץ בידי נזירים בתקופה הביזנטית, מתגבר על הפרש גובה של 100 מטרים. משך ההליכה בו הוא כ-20 דקות.
2. שביל הנחש - שביל ארוך, המתגבר על הפרש גובה של 350 מטרים. השביל נוח ורחב, והוא עולה מרחבת החנייה המזרחית של מצדה. משך ההליכה הוא כ-45 דקות. עוד במקום: חיזיון אורקולי, מוזיאון מצדה על שם יגאל ידין, מרכז מבקרים ובו סרט, תצוגה ומודל.
איך מגיעים: הרכבל נמצא במבואה המזרחית, מכיוון ים המלח. טלפון: .08-6584207/8. עלות כניסה רכבל דו - כיווני: מבוגר- 72 שקלים, ילד 41 - שקלים. נגישות לנכים ועגלות ילדים: כל האתר נגיש.

הרכבל הוותיק ביותר בארץ המשמש לצורכי נופש נמצא באתר ראש הנקרה, הממוקם בקצה הצפון מערבי של "רכס הסולם“, בנקודת הגבול הבינלאומי בין ישראל ללבנון.
הרכבל, שהוקם בשנת 1968, יורד אל הנקרות מגובה 70 מטרים מעל פני הים בזווית של 60 מעלות, ונחשב הרכבל התלול והקצר ביותר בעולם. יש בו שתי קרוניות, ובכל אחת יכולים להיכנס 15 נוסעים.
יעד הנסיעה הוא הנקרות, פלא טבע שנוצר עקב תהליך גיאולוגי שנמשך אלפי שנים, אבל הנסיעה כשלעצמה היא חוויה מענגת, בשל הנוף הכחול של הים הנפרש על רקע הצוק הלבן הבוהק.
אטרקציות נוספות באתר: מיצג אורקולי, "הים והסלע“, המספר את סיפור הנקרות, טיול רגלי, טיולי אופניים ורכב חשמלי בטיילת הים שנסללה במסלול של דרך הים העתיקה.
הטיילת עוברת בתוך שמורת הטבע של ראש הנקרה, ממשיכה דרך חוף בצת עד לפסל ההעפלה. בדרך אפשר להתרשם ממפרצונים, בריכות קטנות ושפני סלע.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 4 עד הנקודה הצפון מערבית של ישראל. טלפון: 073-2710100. עלות: ילד - 35שקלים, מבוגר - 43 שקלים. נגישות לנכים ועגלות ילדים: הרכבל והגישה אליו מותאמים לנכים. הנקרות אינן מתאימות לעגלת ילדים רחבות ועדיף להשתמש במנשא.

רגע לפני שנפתחת עונת הסקי של חורף 2013 ולפני שכל עם ישראל מצפין לחרמון, אתם מוזמנים להגיע למקום וליהנות ממה שהוא מציע למבקרים בסתיו.
באתר יש חמישה רכבלים שנועדו לחובבי הסקי, אולם ישנו גם רכבל מבקרים. זהו רכבל כיסאות שעולה עד לפסגה, בה מתקיימים סיורים מודרכים. לצד הרכבל פעילה בעונה זו גם מזחלת ההרים (בתשלום נוסף). לאחרונה נפתח באתר גם פארק אופניים אתגרי, המציע מגוון מסלולים ברמות שונות ובסגנונות רכיבה שונים.
עלות: כניסה לאתר בעונה זו הינה בחינם. עלות הרכבל: מבוגר 49 - שקלים. ילד 44 - שקלים. האתר פתוח כעת רק בסופי שבוע. לפרטים: 1-599-590-560.
בארצות הרריות רבות הרכבלים משמשים הן אמצעי להעלאת נוסעים לפעילויות במעלה ההר (מסלולי הליכה, תצפית, מגלשות הרים, פארקים אתגריים, וכמובן סקי) והן אטרקציה תיירותית כשלעצמה.
הרכבל הוא כלי תחבורה נפוץ בשוויץ. אחד הרכבלים המפורסמים במדינה הוא הרכבל (למעשה רשת רכבלים) שעולה להר הטיטליס - רכס מושלג בהרי האלפים, השוכן ליד העיירה אנגלברג ומתנשא לגובה של 3,238 מטרים.
העלייה ל“קליין טיטליס“, בגובה של 3,028 מטרים, נעשית בשלושה רכבלים, כאשר הרכבל האחרון שמוביל לפסגה, הטיטליס רוטאייר (Titlis Rotair) מסתובב סביב עצמו ומאפשר תצפית של 360 מעלות בנוף המרהיב. זהו הרכבל המסתובב הראשון בעולם. בפסגה עצמה יש מסלולי סקי, פארק שעשועי שלג (אליו מגיעים ברכבל נוסף בשם "מעופף הקרח") וקרחון ובו מערת קרח החצובה לעומק של 150 מטרים.