איך לקמבן את גוגל
מה זה Google Bombing, ואיך עושים את זה?
  עידו קינן
2/1/2005  9:09
את המונח "Google Bombing" טבע ב-2001 אדם מאת'ס מהאתר Uber, שרצה להקפיץ את האתר של חברו, אחד אנדי פרסמן, לראש תוצאות חיפוש המחרוזת ("שכיר עט חסר כשרון", בתרגום צולע). כדי לבצע זאת, ביקש מאת'ס מהגולשים להכניס לאתריהם את המחרוזת, כשעליה לינק לאתרו של פרסמן. וזה עבד.
 
זה עבד בזכות אחד האלגוריתמים הבסיסיים של גוגל. עד שגוגל הגיע, התרגלנו למצוא רק אתרים שהמחרוזת שחיפשנו הופיעה בהם. גוגל
הפך את האקסיומה הזאת על פיה, בכך שהוא מוצא אתרים שהמחרוזת הזאת שימשה להפנות אליהם. למשל, בתוצאות החיפוש של <ביבי> נמצא העמוד של בנימין נתניהו באתר כנסת, אף שהמילה "ביבי" אינה מופיעה בו. הסיבה: אתרים רבים מלנקקים לאתר הזה על גבי המילה "ביבי".

אדם מאת'ס, כפי שהוא מאויר באתר Uber
בליץ גוגל
הרבה חיפושים זרמו בגוגל מאז התנכל מאת'ס לפרסמן, אבל המטרה של מפציצי גוגל נותרה כשהיתה: להגיע לראש תוצאות החיפוש של מילים ומחרוזות מילים שונות. המטרות מגוונות: יש שרוצים להעביר מסרים פוליטיים; יש כאלה, כמו מאת'ס, שסתם רוצים להשתעשע; ויש שמנסים לפרסם כך שירות או מוצר.
 
ב
כתבה על התופעה בניו יורק טיימס כתב העיתונאי טום מקניקול: "חלק מהפצצות גוגל הושגו באמצעות עשרים לינקים בלבד. מה שחשוב הוא לא מספר הלינקים, אלא הפופולריות של האתרים שמלנקקים, והייחודיות היחסית של מחרוזת החיפוש". בגדול, השיטה של מאת'ס עדיין עובדת, אבל הגידול במספר האתרים מאז 2001 והשינויים התכופים באלגוריתם של גוגל, שבוצעו ומתבצעים בין השאר לשם הבסת המפציצים השונים, מחייבים מאמץ גדול יותר כדי להגיע לפסגה הנחשקת.
 
אם
תשאלו את אנת'וני קוקס, השיטה הכי טובה להגיע לפסגה היא להמציא בדיחה טובה. קוקס לקח הודעת שגיאה על אתר שאינו קיים והפך אותה למחאה פוליטית נגד המלחמה של ארה"ב נגד עירק. את הבדיחה שלו העלה לאינטרנט ושלח לכמה חברים באימייל, שהעבירו אותם הלאה באימיילים ובקבוצות דיון, ומפה לשם הוא הגיע למקום הראשון בחיפוש המחרוזת (נשק להשמדה המונית).
 
אתר חדשות הגיקים הבריטי The Register
סיפר על קבוצת בלוגרים שהצליחה להעיף מהמקום הראשון בתוצאות חיפוש הביטוי <"the second superpower"> את הפירוש שניתן לו על ידי הניו יורק טיימס, אחד מהחשובים והנקראים בעיתוני העולם, ולדחוף לשם את הפירוש שלהם. בלוגים טובים בהפצצות גוגל מכיוון שהם מקושרים זה לזה בקהילות ומרבים להעביר ביניהם לינקים, כך שלינק שמופיע באחד מהם יופיע עד מהרה גם באחרים. נוסף על כך, בלוגים נוטים להיות מלונקקים הרבה מאתרים ובלוגים אחרים, ועל כן הציון שגוגל נותן ללינק שמגיע מהם, גבוה יותר מזה של לינקים שמגיעים ממקומות אחרים.
 
בראיון לניו יורק טיימס בינואר השנה, ניסה מנהל הטכנולוגיה של גוגל, קרג סילברסטיין, להפחית מחשיבות התופעה: "זה מסוג הדברים שאנשים נהנים לעשות פעם אחת כי זה כיף להעלות עמוד שיכולה להיות לו השפעה חזקה. אבל זה לא דבר שאנשים ירצו לבזבז עליו את כל החיים שלהם".

זה אולי נכון, אבל בשני סייגים. הראשון הוא שגם אם רק אחוז אחד מהאנשים שמחוברים לאינטרנט יפציץ את גוגל רק פעם אחת, עדיין מדובר בתופעה שמקיפה מיליוני אנשים בעולם. השני הוא שוק הפרסום. מפרסמים רבים רוצים להגיע לפסגה של גוגל, כי תוצאה ראשונה בגוגל על המחרוזת , למשל, שווה הרבה יותר ממודעה למחשב זול. זאת משום שהתוצאות נתפסות אצל גולשים רבים כאובייקטיביות ונטולות שיקולים מסחריים. לכן, גם אם הפצצת גוגל לשם הקפצת התוצאה תעלה יותר מפרסום לגיטימי בגוגל, מפרסמים רבים יעדיפו את ההפצצה.
 
קומממממבינת החיפוש. צילום הדמיה: אלי דסה
אופטימיזציה
ואיפה שיש ביקוש, צצים גופים שישמחו לנסות לספק אותו. תעשיית הפצצת גוגל זכתה לשם המכובד SEO, ר"ת של Search Engine Optimization, "מיטוב מנועי חיפוש" בתרגום ישיר, אבל בעצם מדובר ב"תחמון מנועי חיפוש". בגוגל אף הקימו ועדת אתיקה שתדון בשינויים המבוצעים באלגוריתם החיפוש במסגרת המלחמה באנשי ה-SEO, שמכונים שם בפשטות "ספאמרים".
 
במאי
פתחה DarkBlue, חברת SEO, תחרות להקפצת הביטוי הסתום <Nigritude Ultramarine> לראש תוצאות החיפוש של גוגל. עד פתיחת התחרות, לא היתה לביטוי ולו תוצאה אחת בגוגל, וכחצי שנה אחרי, יש לו 238 אלף תוצאות, מפגן כוח מרשים של תעשיית ה-SEO. תחרות נוספת, הפעם על המחרוזת <Seraphim Proudleduck>, הסתיימה אתמול, ה-1 בינואר 2005. גיגול שתי המחרוזות הללו יוביל אתכם לאתרים שהשתתפו בתחרות, שם תוכלו לחפש טיפים להקפצת האתר שלכם לראש תוצאות החיפוש.
 
הפצצה מסחרית. צילום הדמיה: רויטרס
הבלש הפרטי שלכם
ואיך עוקבים אחרי הפצצות גוגל? אם בעבר נדרשתם להיכנס לגוגל כל יום (ואפילו מספר פעמים ביום) כדי לראות איך התקדמתם בתוצאות החיפוש, עכשיו אפשר להשתמש בכלי שגוגל עצמה יצרה, Google Alerts.
 
השימוש פשוט: מזינים את המחרוזת אחריה אתם מעוניינים לעקוב, בשדה Type בוחרים ב-Web, בשדה How often בוחרים את תדירות העדכון (שבועית, יומית, או ברגע שהשינוי קורה), מזינים את כתובת האימייל ומאשרים את האימייל שהתקבל. מאותו רגע, תקבלו הודעה על כל אתר שיחדור ל-20 תוצאות החיפוש הראשונות של המחרוזת שלכם.

Web Alert לתחרות הגוגלמאניה
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה    עבור לפורום כתוב לעורך


ראשי > הרשת > מיוחד > גוגלמאניה

  
  
  
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה  עבור לפורום כתוב לעורך
מנהל הטכנולוגיה של גוגל, קרג סילברסטיין, על הפצצת גוגל: "זה מסוג הדברים שאנשים נהנים לעשות פעם אחת כי זה כיף להעלות עמוד שיכולה להיות לו השפעה חזקה. אבל זה לא דבר שאנשים ירצו לבזבז עליו את כל החיים שלהם"
כתבות פרוייקט
מנצחים את גוגל וטסים לאירופה
חוקי התחרות
013 ברק מטיסה אתכם לאירופה!
איך לקמבן את גוגל
הימים הראשונים
לתור מצחך זהב מוטור