הכל ביואן
דוד דקל וסמיר זערור החליטו לייבא לישראל הצלחה סינית - אתר אינטרנט שיביא משם גאדג'טים במחירים מגוחכים. האתר מצליח ומתרחב, המפעילים גוזרים קופון מינימלי ואנחנו קונים בזול. השאלה היא איך הם ישרדו מול המתחרים מחו"ל
בעבר הלא רחוק בילו השניים כמה שנים במכללת אורט, וכשסיימו את הלימודים וקיבלו את הדיפלומה הלכו איש לדרכו: סמיר מתפרנס מהקמה ותחזוקה של אתרי אינטרנט ודוד עובד כמהנדס מערכות רפואיות.
- nrgמעריב מחפש את היזם שבכם: חדש - ערוץ המוקדש כולו ליזמות!
הפגישה המחודשת הציתה שיחה על הקושי לממן דירה ולצבור חסכונות למרות העבודה מסביב לשעון. דקל סיפר לחברו על פתרון צרכני שמצא בכמה אתרי מסחר אינטרנטיים שמקורם במזרח אסיה. אתרים אלה מציעים מוצרים למכירה במחיר מצחיק של שקלים בודדים הכולל את דמי המשלוח. מכאן הדרך ליוזמה ישראלית חדשה היתה קצרה.
"קניתי מוצרים מאתרים רבים במחיר נמוך משמעותית מזה המוצע בישראל", מספר דקל. "פעם אחת הזמנתי ראש למדפסת דיו מחברה בחולון וגאדג'ט מחברה בחו"ל בהפרש של כמה דקות. להפתעתי המוצר שקניתי מהחברה מחו"ל נחת בתיבת הדואר שלי יום לפני שהגיע המוצר הישראלי. כך היה עם מרבית האתרים שבדקתי, כמעט כולם לא אכזבו ושלחו לי את המוצרים עד הבית או לסניף הדואר הסמוך.
משום שדובר בסכומים נמוכים לא היו לי בעיות עם המכס או עם המע"מ והבנתי שיש כאן נישה של רכישות זולות ובטוחות מהספקים, שניתן לגזור ממנה קופון". כך התגבש הרעיון של אתר למכירת מוצרים זולים, www.102030.co.il, ששמו מורה על מחיר המוצרים בשקלים.
מי שגלש לאחרונה באתרי הרכישות האסייתיים באינטרנט גילה שתווית המחיר של מוצרים רבים היא דולר או שניים. חבילה של מעצורים לדלת חדר הילדים, שנמכרת בסניפי רשת שילב ובדומותיה ב-20-30 שקל, מוצעת שם בדולר אחד. מגן מסך לאייפד 2 שעולה 30-40 שקל בארץ נמכר באתר בחו"ל בשני דולרים, כולל דמי משלוח. ממחזיק מפתחות שדוחה יתושים ועד מברשת שיניים חשמלית - עבור אלפי מוצרים שמופיעים בקטלוגים נקוב תג מחיר של 7 שקלים לכל היותר.
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של פרויקט היזמות. אתם יכולים להיות הסיפור הבא!
הרעיון שהוביל את צמד היזמים היה תמחור נוח שלא מכביד על ההוצאות השוטפות. "החלטתי לבחור 20 מוצרים עבור כל קטגוריית תמחור: כאלה שיש להם פוטנציאל להימכר ב-10 שקל, ב-20 שקל וב-30 שקל", מספר דקל איך הכל החל להתגלגל. "סמיר עיצב את האתר בתכליתיות ובפשטות ובנה ממשק המתאים לכולם, גם למי שלא מורגל לרכישות ברשת. כל מוצר מלווה בתמונה, בהסבר ובפירוש לכל האותיות הקטנות".
דקל מודה כי עדיין קיימות אלטרנטיבות בחו"ל של משלוחים לישראל, אבל מדגיש כי היתרון בקנייה באתר ישראלי הוא המענה המהיר במקרה של בעיות בהזמנה או במשלוח. "נכון שכל אחד יכול להתחבר לאתרי מכירות בחו"ל כמו Deal Extreme או Ali Baba ולהזמין דרכם מוצרים שעולים קצת פחות, אך לקונה באתרים אלה אין למי לפנות במקרה שהמוצר לא מגיע לכתובתו, ואין שירות לקוחות מסודר בעברית או באנגלית".
את ההחלטה להישען על הספקים הסינים הוא מסביר: "מיום שהתחלנו את הפעילות באתר קיבלנו מעט תלונות על אי הגעת המוצרים במועד. לספקים הסינים אמינות גבוהה מאוד, ואם הם סוגרים עם
משאלת השאלות - כמה רווחי יכול להיות עסק שמוכר במחירי רצפה - ניסו דקל וזערור להתחמק. "האתר מרוויח, לא כל כך הרבה כפי שחשבנו בהתחלה אבל אנחנו לא מתלוננים. המחזור הולך וגדל משבוע לשבוע והסכום שאנחנו מגלגלים מאפשר רווח ומספיק להמשך העבודה של האתר. בתחילה הבחנו שגולשים מזמינים מוצר אחד ובודקים את הביצוע ואת האמינות שלנו, והיו רבים שהיססו אם לקנות או לא כי המחיר נראה להם נמוך מהרגיל. אחרי שהוכחנו את עצמנו הם חזרו לאתר והזמינו כמה מוצרים בקנייה אחת. זה מוכיח שהצלחנו לצבור אמון בקרב הגולש הישראלי בזמן קצר יחסית", מסביר זערור.
יתרון נוסף שהשניים מדגישים הוא היציבות היחסית שניתן להשיג בעסק מסוג זה: "משום שמדובר באתר שמציע מוצרים קטנים בסכומים מגוחכים, מיתון או שינוי בהלך הרוח של הציבור לא אמורים להשפיע עליו מאוד".

היקף הפעילות של האתר אינו מכסה את כל ההוצאות, וכדי להגדיל קצת את הרווחים הוסיפו המפעילים כמה מוצרים שמחיריהם נעים בין 40 ל-150 שקל, ובהם מנורת לילה עם חיישנים שנדלקת בתגובה לתנועה בחדר (40 שקל למוצר שמתאים לחדר הילדים), מאוורר סולארי לרכב (50 שקל) ומסוק חשמלי עם שלט רחוק (150 שקל) שמחירו אצל המתחרים כפול ומכופל.
מתח הרווחים בנישה הזאת גדול יותר ונובע מההפרש בין מחיר הפריט שנקנה מהיצרן במרוכז לבין המחיר המוצע לצרכן. על המוצרים הללו מוטל מכס לפעמים, והאתר יכול לפטור את הלקוחות מהבירוקטיה הזאת, שעלולה להפוך את חוויית הקנייה לסיוט. צמד המפעילים מייבא את המוצרים היקרים אל ביתם ומשם משגר אותם בדואר רשום אל הלקוחות בארץ.
כדי שאתר הקניות יתפקד עצמאית, כמעט ללא מגע יד אדם, נוצרה תוכנה יעילה שמקבלת את ההזמנות ומחייבת בעיקר חשבונות PayPal. אם ללקוח אין חשבון כזה יחויב כרטיס האשראי שלו כחבר אורח במנגנון. כך מוודאים המוכרים שיקבלו את כספם, ולקונים יש ביטחון שהם עובדים עם גוף שמספק את הסחורה או מחזיר להם את הכסף במקרה של אי-ביצוע העיסקה.
כמה זמן אתם מקדישים לעבודה על האתר? האם זו לא טרחה גדולה מדי ביחס לתמורה?
"במהלך היום שנינו עובדים בעבודות קבועות שמכניסות לנו משכורת חודשית כי האתר עדיין לא מאפשר רווחה כלכלית לטווח הארוך".
חלוקת העבודה בין השניים מוגדרת: זערור מתפעל את האתר בשעות היום ומקבל פניות שדורשות טיפול מול הלקוחות, ואילו דקל אחראי לתחזוקת האתר ולהחלפת המוצרים, מתכתב עם הספקים וסוגר פינות בשעות שלאחר יום העבודה הרגיל שלו.
לשימוש באינטרנט גם כצינור שיווק וגם כזרוע מבצעת יש יתרונות רבים. מפעיל אתר כזה לא צריך להקדיש לו זמן רב (אלא אם כן קרתה תקלה חמורה שאינה בשליטת המערכות האוטומטיות); לא נדרשת עבודה פיזית רבה כמו סחיבת קופסאות ועיסוק במלאי ובמחסן - יתרון גדול לאנשים שזו עבודתם המשנית.
תפעול של אופרציה כזאת לא מצריך הרבה עבודה, אבל חשוב להצטייד בשרת מחשבים טוב, מגובה ומאובטח שמתאים לכניסות רבות של גולשים. דקל מוסיף כי "צריך להיות עם יד על הדופק, לדחוף גימיקים חדשים ולסלק מוצרים שלא נמכרים היטב. חשוב להיות בקשר מסביב לשעון עם הלקוחות ולתת להם תחושה שיש מי שדואג להם".
עתידם של אתרים מהסוג של 102030 אינו בטוח. לכאורה אתר כזה יחפש משקיע או חברה בעלת אתרים שתבלע אותו אל קרבה ותשלם סכום גדול למתכננים ולמקימי האתר המקורי כדי לפצותם על ההשקעה. אוהד רשף, מנכ"ל משותף בחברת באליגם שרכשה כמה אתרים קטנים באחרונה, לא ממש אופטימי. "לדעתי אין לאתר הזה ולדומיו עתיד גדול", הוא מתבטא בזהירות.
"המקימים מסתנוורים מהעלות הנמוכה שהקמת האתר והתחזוקה שלו כרוכות בה, אבל לא מביאים בחשבון עלויות הפעלה לטווח ארוך. אתר מכירות צריך לדאוג לשירות לקוחות, ללכת עם הזרם ולהכין אפליקציה לאייפון ולאנדרואיד, אם הוא רוצה להמשיך ולהתקיים. כל ההוצאות הללו יקטינו את הרווח עד למצב שבו יירשמו הפסדים, ואלה ידרדרו את האתר עד להפסקת פעילותו".
למקימי האתר יש סיכוי לאקזיט שבו יימכרו לחברה דוגמת באליגם?
"לנו יש עניין בכל אתר ייחודי שיש לו קבוצת לקוחות טובה, כי אנחנו רוכשים את הקהל הזה עם האתר. מפעילי האתר, דרך הפעולה שלהם והתוכנית העסקית שלהם לטווח הארוך חשובים לא פחות. כמובן שאנחנו בודקים איזה ערך מוסף נוכל להביא לאתר".
רשף לא מאמין שלאתרי מכירות קטנים יש עתיד ומציין כי רבים מבין כ-70 שפועלים היום נסגרו לאחרונה, בין שבגלל המצב הכלכלי ובין שבגלל הציבור שהתעייף מהם ומחפש גימיק חדש. לא ברור אם 102030 ילך בדרכי האתרים הללו, אך מפעיליו נחושים להמשיך. בינתיים נוכל לקנות גאדג'טים בזול, עד שהסינים יתעייפו מהמשלוחים לארץ או יעלו מחירים.