ראיון: רולי אליעזרוב, נשיא וממייסדי Gigya
רולי אליעזרוב, ממקימי חברת Gigya מסביר מה הערך המוסף שהחברה שלו מציעה לעומת האחרים, כיצד האינטרנט יתפתח בזכות רשתות חברתיות וכיצד הרעיון עבור החברה שלו התחיל
החברה למעשה מאפשרת לאתרים להפוך לחברתיים על ידי הטמעת שירותים כגון פייסבוק, טוויטר, לינקדאין וכדומה. החברה תומכת בלמעלה מ-280 מיליון משתמשים מידי חודש המתפרסים על גבי יותר מ-500 אלף אתרים.
אליעזרוב עצמו הוא בעל תואר ראשון באדריכלות ממכון Pratt בניו יורק ועם נסיון של למעלה מ-9 שנים בשיווק ופרסום באינטרנט, עם התמקדות בפיתוח מוצר. ב-Gigya הוא אחראי על פעילות החטיבה האמריקאית של החברה ומפקח על אסטרטגיות ופיתוח המוצרים השונים, ביחד עם מנכ"ל החברה. לפני שהצטרף ל-Gigya, עבד בחברת MetaCafe, היה מנהל כללי בחברת SmartShopper ועבד כסגן הנשיא של מחלקת השיווק בחברת Hotbar.
כיצד הגעת לעולם הסטארטאפים? מה גרם לך להחליט לצאת לדרך עצמאית ולא להיות שכיר?
"למעשה התחלתי את דרכי כארכיטקט, אך בשלב מסויים החלטתי שיצירה בתוך סביבת האינטרנט היא דינמית ופתוחה יותר ופשוט עברתי לתחום הזה. פילסתי את דרכי למעלה בכך שהתחלתי לעבוד בחברת סטארטאפ כמעצב ולבסוף כשנמכרה החברה, אייל ערן ואני שעבדנו ביחד החלטנו לנצל את ההזדמנות שראינו בשוק ולפתוח עסק משלנו. בקצרה, אני חושב שהסיבה העיקרית שבעקבותה
"עבדנו יחדיו במשך 7 שנים ובנינו ביחד עסק מוצלח. הכרנו אחד את השני ובעקבות כך נהננו מהעבודה ביחד. העשייה ביחד עם אנשים שאתה מכיר, בניגוד לעבודה לבד או עם אנשים שאינם חבריך, הפכה את ההחלטה לצאת לדרך עצמאית להרבה יותר קלה".

כיצד עלה הרעיון עבור Gigya?
"ב-2006, מייספייס ורשתות חברתיות אחרות נוספות התחילו לגדול בצורה מטורפת – את הנתון הזה כבר הבנו. אך בניגוד לאחרים, הבנו עוד משהו שהיה קצת פחות ברור – הגדילה של המערכת האקולוגית סביב אותן רשתות חברתיות. היו מאות אתרים קטנים שנוהלו על ידי אדם אחד או שניים, שנבנו לקהל יעד מסויים בתוך הרשתות החברתיות והם הצליחו בצורה משמעותית. ראינו את שני הטרנדים הללו ואמרנו – אנחנו יכולים לבנות עסק המתבסס על זה.
"במהלך השנים, העסק שבנינו השתנה והתפתח, אך האמונה המקורית שהייתה לנו סביב הפלטפורמות הללו היא עדיין האור שמוביל את הדרך שלנו. כיום, רשתות חברתיות הן ענקיות והמערכת האקולוגית סביבן נהפכו – פחות או יותר, לכל שאר האינטרנט".
-מאמינים שיש לכם את מה שצריך בשביל להיות יזם? בואו לשתף!
-nrg מעריב בפרויקט המוקדש כולו ליזם שבכם. בואו להינות משורה של כלים ועצות ליזם המתחיל
כיצד לדעתך תראה השפעת הרשתות החברתיות על השימוש באינטרנט בעתיד?
"ני חושב שרשתות חברתיות הן לא רק עוד סוג של אתרים, אלא דור חדש בהתפתחות האינטרנט. הדור הראשון היה הדפים הסטטים שהציגו תוכן סטטי – הם תפקדו כמו עלוני פרסומת שאנו נוהגים לקבל כיום בדואר. הדור השני הציג תוכן דינמי כמו גם תוכן שנוצר על ידי המשתמשים עצמם. הדור השלישי הקיים כיום, שהגיע עם הוספה של כלים כמו API ועליית קרנן של הרשתות חברתיות, הופך את הגלישה באתרים לחוויה חברתית. כמו בארכיטקטורה אמיתית – האתר הוא מקום עבור אנשים והאנשים לא אוהבים להיות שם לבד".
האם לדעתך המשתמשים כיום מסוגלים להתמודד עם המספר הרב של רשתות חברתיות הקיימות בשוק?
"פייסבוק הוא לא מספיק עבור אנשים שיש להם מספר זהויות אינטרנטיות. הם משתמשים בפייסבוק לצרכי תקשורת עם חברים ומשפחה, עוברים ללינקדאין ליצירת קשרי עבודה ומסיימים בטוויטר עבור פרסום תכנים לכל מי שמעוניין – גם לאנשים שאינם נמצאים במעגל החברים שלהם. כשזה מגיע לזיהוי משתמשים על ידי רשתות חברתיות, המשתמשים בוחרים בין היתר גם בגוגל או יאהו לצרכי אימות במטרה לקבל מעט יותר פרטיות ולא לחשוף עם מעגל זה או אחר את העובדה שנרשמו לאתר מסויים.
"מעבר לכך, ניתן לראות שימוש ברשתות חברתיות על פי איזור מגורים, כגון Vkontakte ברוסיה או Mixi ביפן. בסופו של דבר, המשתמשים צריכים את המספר הגבוה של הרשתות החברתיות והם לומדים לתמרן ביניהם ככל שעובר הזמן".
על פי נתוני Gigya, האם יש גידול במספר הנרשמים לאתר או שירות מסויים, לאחר שמתווספת האפשרות להרשם אליו עם רשת חברתית קיימת?
"בהחלט כן. לאחרונה שחררנו מחקר המציג כיצד אחד מלקוחותינו הצליח להגדיל את ההרשמה לאתרו ב-40 אחוזים, לאחר שהטמיע את האפשרות להרשם עם אחת הרשתות החברתיות שאליהן כבר רשומים הגולשים".
לדעתך, מה היתרון שלכם למשתמש הקצה, מול המתחרים הקיימים בשוק?
"כשעסק רוצה לשלב את החוויה החברתית אל תוך אתר האינטרנט שלו הוא בדרך כלל מחפש מספר דברים - הרשמה חברתית, אפשרות לשיתוף תכנים על גבי פלטפורמות שונות, כתיבת ביקורות ומנגנון משחקיות המעניק לגולשים פרסים עבור אלמנטים שונים בתוך האתר. מדובר בתכונות המחברות את המשתמשים לרשתות החברתיות אליהן הם רשומים ו-Gigya היא הפתרון היחיד המספק את כל האלמנטים הללו באמצעות מספר רכיבי Plug & Play מהן יכול בעל האתר לבחור מה ברצונו להטמיע בקלות ובמהירות. חברות אחרות מציעות רכיב אחד ספציפי הדורש מהלקוח לעבוד עם מספר ספקים שונים – מה שהופך את כלל תהליך ההטעמה והתחזוקה למסובך ויקר".
האם העובדה כי ישנם משרדים בארץ ובארצות הברית מקלה או מקשה על העבודה המשותפת? האם היית ממליץ לחברות ישראליות אחרות לעבוד בצורה דומה?
"ייתי בדירקטוריון של חברת Metacafe וכשעזבתי, אחד הלקחים הגדולים ביותר שהפקתי היה העובדה כי החברה חייבת לפתוח משרדים בארצות הברית וכמה שיותר מהר. Metacafe עשו עבודה נהדרת, אבל אף אחד לא שמע עליהם או ידע מה הם עושים מעבר לים. ב-Gigya, עברתי לפאלו אלטו במטרה לבנות את משרדי החברה 12 חודשים לאחר סבב הגיוס הראשון. אני חושב שכל סטארטאפ ישראלי חייב להקים משרד גם בארצות הברית. אמנם זה יהפוך את העבודה לקשה יותר, אבל בסופו של דבר אין דרך אחרת – חוץ ממעבר של כל החברה אל מעבר לים".
מהי דעתך אודות סצנת הסטארטאפים בארץ?
"ני מאוד שמח לראות כמה התקדמה סצנת הסטארטאפים הישראלית. לא רק שהיא פעילה, אלא יש מספר רב של חברות מצליחות והנתונים הללו מצליחים לחמם את ליבי. קיבלתי את ההזדמנות לפגוש כ-10 סטארטאפים מצליחים בתחום האינטרנט ומדובר בהישג משמעותי עבורנו כמדינה. יש אמרה ישנה הטוענת כי הישראלים טובים בטכנולוגיה אבל לא בשיווק ובעסקים - אני חושב שכיום האמרה הזאת אינה נכונה. יש הרבה מאוד חברות חכמות המסוגלות לשווק את עצמן בצורה חכמה ואני חושב שמדובר במגמת שיפור הנמצאת בעלייה מתמדת והחברות רק ימשיכו להשתפר לאורך הזמן"
מהן התוכניות העתידיות של החברה?
"Gigya נהפכה לעסק אמיתי כיום. אנחנו עדיין בחזית הטכנולוגיה האינטרנטית, אך מכיוון שאנחנו משרתים עסקים גדולים מאוד ומכיוון שיותר ויותר אנשים מגיעים לעבוד בחברה – אנחנו צריכים להיות יותר אחראיים ולקחת פחות סיכונים. החברה משתפת פעולה עם מותגים מובילים בכל רחבי העולם ומטרתנו להתפתח גם לתחומים אחרים תוך כדי הגדלת העסקים עם לקוחותינו הנוכחים.
"במונחים של פיתוח המוצרים הקיימים, אנחנו מאמינים גדולים בקונספט של זהות מקוונת והיכולת לקחת את הזהות שלך איתך בזמן שאתה מטייל בין האתרים השונים באינטרנט – כך שנמשיך להציג שירותים חדשים המתקשרים לנושא זה".
אם היו נותנים לך את האפשרות לתת טיפ אחד ליזם הישראלי שבדרך, מה היית אומר?
"פעם או פעמיים במהלך הפרוייקט שלך, אתה תהיה בטוח שהגיע הסוף ושזהו זה – העסק עומד למות. בשלב זה עלייך להפוך לחזק ולזכור שכמעט כל יזם בעולם, ביניהם גם סטיב ג'ובס, סרגיי ברין מארק צוקרברג – הגיע לסיטואציה דומה, כך שאתה נמצא בחברה טובה. יזמות סובבת סביב כוח סיבלות ואופטימיות – עלייך להשתמש באנרגיה הפנימית שלך כדי להמשיך לדחוף קדימה ולמעלה".
הכתבה פורסמה באתר newsgeek.