ד"ר הצילו: האם פיגור שכלי ניתן לשינוי?
אני אמא לילד בן שבע עם פיגור שכלי. אבקש לדעת האם זה תורשתי? ואם מדובר בדבר שניתן לשנות בעתיד?

פיגור שכלי הוא תפקוד כללי שמתחת לתפקוד גבולי צילום המחשה: SXC
כיום הוא לומד בבית ספר רגיל, יודע לדבר ולכתוב. הוא מאוד מופנם ולא מתקשר עם הסביבה, אלא רק עם המשפחה. כמובן שגם הכנת שיעורי הבית אורכת זמן רב. אבקש לדעת מה אומרת העובדה שהוא עם איי.קיו של 63? האם זה תורשתי? מדובר במשהו שניתן לשנות אותו, או שיהיה תלוי בנו ובאחרים לעד?
מוטי אלנבוגן, פסיכולוג חינוכי - מעון עלה גדרה מוריה:
"פיגור שכלי הוא תפקוד כללי שמתחת לתפקוד גבולי (על הגבול שבין נורמה לפיגור). כמו שאנחנו מודדים מרחק בק"מ ומשקל בק"ג, כך אנחנו מודדים את התפקוד השכלי בנקודות איי.קיו. הממוצע לתפקוד שכלי תקין נורמטיבי הוא 100 נקודות.
"במקרה של בנך, הוא מוגדר עם פיגור שכלי. חשוב לציין שאנחנו רואים רמות ודרגות תפקודיות שונות: פיגור קל, בינוני, קשה ופיגור עמוק. דרגות הפיגור שונות מאחד לאחר, וההבדלים יוצאי דופן בצורה שבה הם באים לידי ביטוי אצל כל אדם.
"על פי הבנתי, בנך מתפקד, מדבר ואף לומד במסגרת חינוכית רגילה. לכן, יש מקום להגדירו כבעל פיגור קל. ישנן לא מעט סיבות לפיגור, כמו: גנטיקה - תורשה, מחלות קשות של האם בתקופת ההריון הגורמות להתפתחות לא נורמטיבית בעובר, חומרים כימיים המזיקים להתפתחות העובר, סיבות מכניות הגורמות לנזק
מוחי במהלך ההיריון או הלידה, מחלות ילדים בגיל הרך וגורמים סביבתיים-תרבותיים וסיבות נפשיות.
"חשוב להבין כי צרכיו של ילד או אדם שהוגדר עם פיגור, דומים מאוד לצרכים של כל אחדם אחר ולמעלה מכך. הוא זקוק לטיפול מסור וחום, להרגיש אהבה (למרות פיגורו הוא רגיש, וחש את יחס הסביבה אליו), הוא זקוק למנה גדושה של אמון ותרגול (חשוב שילמד לעשות דברים בשביל עצמו).
"הוא זקוק גם לתחושת שייכות והשתתפות, הוא רוצה להיות מקובל על הסביבה למרות מגבלותיו (וצריך וכדאי שימלא תפקידים בחברה במידת האפשר), הוא צריך חיי חברה, תרבות ופנאי. גם מפגרים בעלי פיגור קשה מגיבים על פעולות הדרכה ואימון המותאמים ליכולתם.
"קשה לי לענות על שאלתך מאחר שכל מקרה לגופו. הייתי ממליץ לך לפנות לאיש מקצוע לקבלת תשובה מתאימה לילדך. לפי מה שאת מתארת, הוא בהחלט יכול להיות עצמאי, אולם זה דורש המון סבלנות".