השקעה סולידית: בית כלא

הסרט התיעודי "אסירי קבלן" של ערוץ 1 מתייחס לתופעת ההפרטה של מדינת ישראל עד לתחתוניה. יוני בינרט רצה לצאת חוצץ נגד לב לבייב, אבל נאלץ להפנות את האש גם לכיוונו של הבמאי נסים מוסק

יוני בינרט | 21/1/2008 9:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
Get Microsoft Silverlight
וידאו תרבות:אסירים
אתמול, תחת מטרייתו של ערוץ טלוויזיה המתהדר בחסויות של "מכון אברהמסון - מעל 30 שנה של טיפול בהתמכרות לסיגריות, מתוקים ומאפים" לפני תחזית מזג האוויר, שודרה תוכנית תיעודית מרתקת באמת. אני מוכן אפילו להרחיק לכת ולומר שמדובר בתוכנית מייקל-מורית משהו, אבל כמו אצל אותו אמריקני עצבני ורעבתן, יש ב"אסירי קבלן" מספיק מינוסים מעצבנים בשביל לעמעם במעט את תחושת השליחות והנושא הבוער. אבל קודם, ובגלל שגודל ההפתעה מחייב, בואו נדבר מעט על ערוץ 1.

כן, ערוץ 1. הדינוזאור המחרחר הרים אמש להנחתה ב"אסירי קבלן" וייצר כתבת עומק בה יכלו להתגאות גם אילנה דיין וחבורתה. לא זאת בלבד, אלא שגם זכינו לחלופת מניפולציות - במקום ה"בואו נשים פילטר בשביל האילוסטרציה ונקריין הכי דרמטי שאפשר, למקרה שמישהו לא הבין", של "עובדה" - קיבלנו את אסכולת "בואו נשים הכול בעריכה צולבת, שוטים עוקבים של פטיש בית-משפט, הדופק בעוז, וקטעים מ-"The Wall" של פינק פלויד. שיהיה אינטנסיבי, חברים" של הערוץ הראשון.

אבל אל תטעו. אפקטי העריכה שאבד עליהם הכלח (מי הגרפיקאי שלכם?), פשטות היתר של מנגנון "בנאדם מדבר ואז בנאדם אחר סותר אותו", והחד-צדדיות המופגנת בקריינות הם סימנים של בריאות. כן, בריאות, בריאות של ערוץ ציבורי, המייצג אותה תפיסה סוציאליסטית נאיבית, שהופכת כה נדירה במדיה ובמוסדות הממשלה של היום: אנחנו משלמים (או לפחות אמורים לשלם) אגרה לערוץ הזה, וחובה עליו, כחלק מהגדרתו כ"ערוץ ציבורי", לדאוג לאינטרסים הציבוריים שלנו. ב"עובדה", למשל, אתם עלולים להיתקל בכתבה על אמן שבא לארץ (לא שכחנו לך את שון לנון, רוני קובן!) שמטרתה בידור. מהערוץ הראשון אנו אמורים לצפות לסרט כמו "אסירי קבלן".

למטה: קטע מהמשדר, באדיבות ערוץ 1
טוב, אבל ממש חד-צדדי

וכן. קורה מסביבנו משהו עליו אנחנו אמורים לדעת עליו, משהו שאנחנו אמורים להתווכח עליו. המדינה שלנו מפריטה את עצמה לדעת, ועל אף שאת התוצאות המיידיות קשה לראות, הדברים הולכים במהירות ונעשים חמורים. הפרטת בתי כלא, תעשייה שמגלגלת 5 מיליארד דולר בשנה בארה"ב, עברה כמעט את כל המחסומים האפשריים בדרך להתממשות כאן, אצלנו. לב לבייב ("אפריקה ישראל") ואברהם קוזניצקי (מנכ"ל חברת הבניה "מנרב"), הזכיינים של הקמת בית הכלא, כבר עסוקים בהשלמתו אי שם באזור הדרום. לבד מכמה מתנגדים עקשנים ורעשניים שעותרים לבג"ץ ללא הצלחה, דומה שאין לעצור את התהליך.

המנגנון הוא פשוט: לבייב וקוזניצקי מקימים את בית הכלא ומשכנים בהם אסירים. המדינה, בתמורה, משלמת להם 50 דולר לראש, למיטה. הרווחים הצפויים מפלצתיים, והמדינה בתמורה מפנה לכאורה מקום נוסף בבתי הכלא של השב"ס, יוצרת מצב של יותר סוהרים פר אסיר ומשדרגת כך את תנאי הכליאה של האסירים שברשותה. אבל מה בדבר מתן כוח ענישה ליזמים פרטיים, לאנשי הון? מה בדבר השאלות המוסריות והחוקתיות של אחריות המדינה כלפי אזרחיה? "אסור להתאהב בסחורה שלך", אומר לב לבייב בקטע ראיון ישן שלו, "הכול למכירה, חוץ מהאישה והילדים". תגידו, נפלתם על המוח?

אבל נסים מוסק, הבמאי של "אסירי הקבלן", חוטא בחטא דוקומנטרי קדמון: בלהט

הטיעון הצודק והחשוב שלו הוא יוצר סרט דוקומנטרי בעייתי ביותר, כזה שאיננו עושה עבודה מאוזנת מספיק. מוסק מתענג על צילומים מבית הסוהר "חרמון" הפסטורלי, בו עובדים האסירים למחייתם, משוטטים בטבע היפה ומכריזים בקול גדול על השינוי המבורך בחייהם הודות לכלא. "תראו את השב"ס" הוא בעצם אומר, "מה רע בו? הנה תוכניות שיקום, הוסטלים להטמעה בחברה, דשא". אבל מה עם כלא באר-שבע, נסים? מה עם כלא אשקלון? למה לא ללחוץ את הנקודה באופן מאוזן יותר? השאלה חשובה מכדי לגשת אליה רק מזווית ה"מה לעזאזל אתם חושבים לעצמכם?". אסירים כן חיים בתנאים מחפירים במתקני כליאה מסוימים בארץ, וכן דרושה רפורמה מסוג כלשהו. "כלא חרמון" לא יכול, בדיון חשוב שכזה, לשמש כדוגמה היחידה (או הכמעט יחידה).

המפלצתיות של הסכנות הטמונות בשירות בתי סוהר בבעלות פרטית בוטה מספיק כדי שהאזרח המצוי - אני, לדוגמה - ייחרד מעצם הרעיון. החוק להקמתו, שעבר בכנסת ברוב של 52 (!) קולות, אכן הוגנב אל מתחת לאפינו, או כמו שהח"כ לשעבר חמי דורון אומר: "לפני שישימו לב". הסוגייה המסובכת הזו יכלה לזכות בסרט תיעודי מאוזן יותר וחדור רוח קרב פחות, מקיף ומקצועי ככל שיהיה. כך יכול האזרח המצוי - שוב אני, לדוגמה - להתעסק בשאלות החשובות באמת ולא בחד-צדדיותו של המסמך התיעודי שעוסק בהם.    

יהודה לחיאני,רפי דלויה,עיבוד מחשב
לב לבייב על רקע בית כלא יהודה לחיאני,רפי דלויה,עיבוד מחשב

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''יוני בינרט''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים