אינדיאנה ג'ונס חוזר
אחרי 20 שנה עומד לשוב לחיינו בסערה הארכיאולוג ההרפתקן אינדיאנה ג'ונס וכאילו כלום לא השתנה. כלומר, הריסון פורד כבר בן 66, ולמעריצים הצעירים יש נכדים, אבל הבמאי הנצחי שפילברג מבטיח: "יהיה לוהט".רגע לפני שהסרט מצליף דרכו אלינו-הצצה מקיפה אל הסרט החדש

הסרט החדש, "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח", הוא ההרפתקה הרביעית שאליה יוצא החוקר הנלהב. בעלילתו אנו חוזרים כרונולוגית אל סיומו של הסרט הקודם "מסע הצלב האחרון" ואל אמצע המאה הב 20.
הפעם אינדי יוצא למאבק ברשויות החוק בברית המועצות בחיפושיו אחר גולגלות הבדולח. מדובר בפריטי אספנים ארכיאולוגיים נדירים שתועדו בעבר על ידי כמה חוקרים כבעלי יכולות על טבעיות, אך קיומן לא הוכח במציאות החוץ הקולנועית עד היום. זה כמובן לא מפריע לבמאי המיתולוגי להביא אותן אל מרכז ההתרחשות, ולהחזיר את יציר כפיו למשימה חדשה על אף שהוא כבר איננו צעיר כבעבר - נושא שמשחק תפקיד בסרט החדש.
ב"מסע הצלב האחרון" נפרדנו מג'ונס לאחר שחיפש את הגביע שממנו שתה ישו בסעודה האחרונה. בעזרת אביו הזקן בגילומו של שון קונרי, מורה דרכו וההשראה הגדולה למסעותיו, מוצא ג'ונס את הגביע ומציל את אביו לאחר שנותן לו ללגום ממנו. קונרי בן ה-77 לא ישוב לסרט הרביעי, לאחר שהכריז על פרישה מקריירת המשחק, והשמועות אומרות כי הוא יוצג בסרט החדש כמי שעבר לעולם שכולו טוב.
הרעיון להפקת "גולגולת הבדולח" רשום למעשה על שמו של מפיק הסרט ושותפו ליצירה של שפילברג, ג'ורג' לוקאס, שהגה אותו כבר לפני 16 שנה בעת צילומי סדרת ההמשך לסרטים "אינדיאנה ג'ונס הצעיר", ששודרה בטלוויזיה בשנות ה-90. כמו ארון הברית, הגביע של ישו ואחרים, גם גולגלות הבדולח הקסימו את לוקאס, והוא סימן אותן כפריטים שישמשו בסיס להמשך הסדרה, ויוכלו להציב אתגר לחוקר הבדיוני. וכך, כבר ב-1992 החלו בחברת "לוקאס פילם" לעבוד על התסריט לחלק הרביעי בסדרת הסרטים, שלוש שנים בלבד לאחר צאת "מסע הצלב האחרון". התסריט עבר תהפוכות רבות ולא מעט ידיים, והושלם רק בשנת 2005, לקראת הדיונים על צילומי הסרט בפועל ולאחר ששפילברג חזר לתמונה וערך בו כמה שינויים.
הצילומים עצמם נמשכו ארבעה חודשים, בין יוני לאוקטובר 2007, והתקיימו בין היתר בניו מקסיקו (לחלקי הסרט שמדמים דווקא את מרוקו), בהוואי (הג'ונגלים בפרו) ובאוניברסיטת ייל. כמו כן שולבו בסרט החדש לא מעט אפקטים חדשניים שלא היו קיימים בזמן צילומי החלקים הקודמים, אך אלה נערכו באופן מיוחד כדי שייראו דומים לאלו שבוצעו בסרטים הקודמים. למרות גילו של כוכב הסרט, 66, ביצע פורד את כל הפעלולים בעצמו, מה שגרם לשפילברג לומר במהלך הצילומים שאינו יכול להבחין בין הריסון פורד של שנות ה-80 לבין זה של ימינו.
"לאחר הסרט השלישי היתה לי תחושה שהמסך יורד על אינדיאנה ג'ונס", אמר לאחרונה שפילברג בראיון לשבועון סקוטי, "אבל מאז, השאלה שנשאלתי הכי הרבה פעמים היא 'מתי אתה מחזיר אותו לקולנוע'. אני חושב שלא היתה לי ברירה". לדבריו , הסרט השלישי הסתיים ברכיבתם של הגיבורים אל השקיעה, כדי לסמל את אותו סיום צפוי של הסדרה.
בראיון סירב שפילברג, כפי שעשו גם פורד ולוקאס, לחשוף פרטים על העלילה המתחדשת, אך הסכים לומר שהצילומים היו מהנים. "זה היה כמו לחזור ולרכוב על אופניים שלא רכבת עליהם 18 שנה, והצלחתי לנסוע ללא גלגלי העזר", הוא סיפר. "כבר בימי הצילומים הראשונים חזרנו, כל מי שהיה מעורב בהפקת הסרטים הקודמים, לעמוד על'רגלי האינדיאנה' שלנו, וזה משהו שחששתי שלא יקרה. זה היה איחוד אמיתי עם כל הזיכרונות הגדולים משנות ה- 80. לעבוד שוב עם הריסון
גם פורד התקשה להסתיר את התרגשותו לחזור אל הכובע ואל השוט המזוהים כל כך עם דמותו של ג'ונס. "הוא לא השתנה כל כך מאז הסרט הקודם", אמר בראיון ל"יו.אס.איי טודיי" לקראת צאת הסרט. כמו במאי הסרט, גם השחקן הראשי לא היה מוכן למסור פרטים על העלילה, והסתפק בהצהרה כי אנו צפויים לגלות פרטים חדשים שלא נודעו על עברו העשיר של אינדיאנה.
בסוף השבוע האחרון התייחס לראשונה לתפקידו בסרט גם התוספת החדשה והרעננה לצוות השחקנים, הכוכב ההוליוודי העולה שייה לבוף, שמגלם את החוקר הצעיר מאט ויליאמס. הוא סיפר כי שפילברג נתן לו את סרטי אינדיאנה ג'ונס הקודמים כדי שיצפה בהם וייכנס לדמות, ונוסף על כך את "הפרא" של מרלון ברנדו משנת 1953, שבו גילם הכוכב האגדי דמות שאמורה להזכיר את זו של החוקר ויליאמס בסרט החדש. "אלה היו שיעורי הבית המהנים ביותר שעשיתי בחיים שלי", התלוצץ לבוף.
מי שהעכיר במעט את שמחתם של הכוכבים והבמאי הוא האיש והכסף, המפיק ג' ורג' לוקאס, שהקדים לענות לביקורות לא מחמיאות שנשמעו בארצות הברית לקראת צאת הסרט החדש. "אי אפשר לרצות את כולם", הוא בלם מראש את המבקרים, לפני שאפילו אחד מהם צפה בסרט החדש. "עברתי את אותו דבר בסרטים החדשים בסדרת 'מלחמת הכוכבים'. קשה מאוד לנצח בסרט כזה, וקל מאוד להיכשל בו, אבל אני חושב שנעמוד במשימה בהצלחה".
דגנית בורובסקי, מרצה בתחומים קולנוע והיסטוריה מהמחלקה לקולנוע באוניברסיטה הפתוחה, סבורה שדמותו של אינדיאנה ג'ונס דווקא שייכת לעבר. "הדמות הזו שקועה בגיבורי העבר של הוליווד", היא טוענת, "במשך השנים עשה שפילברג בסרטים הללו מחווה להרפתקאות הלקוחות מהוליווד הקלאסית, וגם הגיבור הוא קלאסי מאוד. זה מתבטא בכך שהרע והטוב, למשל, ברורים מאוד, והגבורה של הגיבור מובהקת מאוד".
לדבריה של בורובסקי, אפיון הדמות של ג'ונס מקביל לזה של הוליווד משנות ה-70. " זה ההפך מטראביס ביקל ב'נהג מונית'", היא מדגימה, "אין כל פקפוק, הטוב הוא מוחלט, והמוחלטות הזו יוצרת עולם שהכל בו ברור ומובן, זה הקסם של הוליווד הקלאסית".
נכון להמשיך ולהחיות דמות כזו אחרי 20 שנה?
"הכל קשור לפולחן הזקנים של הממסד ההוליוודי. תעשיית הקולנוע האמריקנית מורכבת בעיקר מגברים זקנים, שחושבים שהם מלכי העולם, ולכן נדמה להם שהם ממשיכים לנהל אותו. הם מלהקים מכוערים וזקנים כמו מל גיבסון, שמצוותים לבחורות צעירות שמזמן לא בגיל של הבנות שלהם אלא בגיל של הנכדות שלהם, והתוצאה היא פולחן מתמשך של הגבר הלבן הזקן והעשיר. ממש כמו הריסון פורד, כך גם ג'ורג' לוקאס וסטיבן שפילברג הם זקנים ועשירים שמנציחים את הגריאטריה. אבל יש קהל שמוכן להמשיך ולקנות את ההגמוניה הזאת, את האתוס הזה ואת הפולחן המתמשך של אינדיאנה ג' ונס".
כמו בכל סרט קיץ, גם במקרה של אינדיאנה ג'ונס ההפקה לא פוסחת על מקסום הרווחים באמצעים שונים ומגוונים, בדמותם של שלל מוצרי לוואי, תחרויות ופרסים סביב הסרט. רשימת המרצ'נדייז והפעילויות סביב יציאת הסרט כוללת משחק חדש בסדרת משחקי הלגו הווירטואליים של ג'ונס למחשב האישי ולמכשירי האקס-בוקס, תוכניות טלוויזיה מיוחדות, הקרנות של הסרטים הקודמים בסדרה ובהן הקרנה בפורמט HD בטלוויזיה בישראל, ואפילו אתר מיוחד שהוקם ברשת החברתית "מיי ספייס" שבו הגולשים יכולים לזכות בטיול מסביב לעולם בעקבות מסעותיו של ג'ונס.
מה שבטוח הוא שגם ללא אותם מוצרי לוואי והפעלות, שנועדו לחמם את השטח לקראת הגעתו בפעם הרביעית של הארכיאולוג המזדקן, הסרט עצמו הוא גולת הכותרת, ואתם כבר יכולים לסמן ביומן- 22 במאי , יום חמישי הקרוב, אינדיאנה ג'ונס נוחת שוב בבתי הקולנוע. אגב, לא בפעם האחרונה- החוזה המשותף שעליו חתומים שפילברג ופורד מול המפיק לוקאס כולל סרט נוסף בסדרה. על פי השמועות האחרונות בהוליווד, לסרט הזה לא נצטרך לחכות עוד 19 שנה.