פוסט טראומה: קופולה מדבר על "אפוקליפסה עכשיו"
פרנסיס פורד קופולה לא מוכן להיפרד מיצירת המופת שלו "אפוקליפסה עכשיו". גרסה חדשה מכניסה את הצופה עמוק יותר לתוך לב המאפליה

בגרסה החדשה, שנקראת "Now: Full Disclosure Edition Apocalypse", קופולה לא רק נבר בתמונות ובמסמכים מתקופת עשיית הסרט בשנת 1979, אלא גם התיישב עם הכוכב מרטין שין והתסריטאי ג'ון מיליוס וראיין אותם על תרומתם לסרט האפי על מלחמת וייטנאם. המטרה הברורה של קופולה - במיוחד במקרה של מיליוס - לחלוק את אור הזרקורים, שלעתים קרובות היה מופנה רק לעבר הבמאי.
"קיוותי שאנשים ילמדו יותר על ג'ון מיליוס ועל התרומה האמיתית שלו לכל זה", אמר קופולה בשיחת טלפון בשבוע שעבר. "רגעי הדיאלוג הנפלאים ב'אפוקליפסה עכשיו', משפטים שאנשים זוכרים, הכל נולד במוחו של ג'ון מיליוס הרבה לפני שהתסריט הגיע לידיי. רציתי 'לתת לו את יומו בבית המשפט', להעניק לו את מה שמגיע לו".
המהדורה החדשה גם מספקת גרסת מסך רחב של הסרט לווידאו ביתי. קופולה סבור שעובדה זאת אמורה להשתיק את היללות של "הקנאים והטהרנים" לגבי יחס התמונה בגרסה הביתית, טענות שהושמעו כלפי מהדורות קודמות של הסרט. קופולה פיקח ישירות על הכנת המהדורה והוא צופה חיים ארוכים לגרסה המלוטשת הזו של הקלאסיקה האפלה שלו. "הסרט הזה הוא מה שאנשים יחפשו כשינסו לבדוק את הבלו ריי החדש ואת הקולנוע הביתי שלהם. וזו הגרסה שהם ירצו, מבחינה טכנית היא מושלמת", אומר הבמאי.
כמובן שבעת עשיית הסרט קופולה לא התקרב אפילו לסוג כזה של בהירות. הסרט נודע לשמצה עוד לפני שיצא למסכים בגלל מגוון אסונות על בימת הצילומים ובשל הפרזה בכל תחום. התוצאה הייתה הר של חומר - "מיליון רגל של חומר גלם", כפי שנאמר אז - והערכות שמבחינה יצירתית, הסרט בכיכובם של שין, מרלון ברנדו, לורנס פישבורן ורוברט דובאל לגמרי ירד מהפסים.

קופולה השקיע הרבה מכספו הפרטי בסרט, והתקפי החרדה שלו ניכרים ב"לב המאפליה", סרט דוקומנטרי שהורכב מצילומים מהסט, שצילמה רעייתו אלינור קופולה, במהלך כמה מהימים הקשים ביותר של ההפקה. "מה שרואים זה במאי שמאמין שהוא הולך לאבד הכל", הוא אומר. "פניתי אל אשתי כדי לקבל עידוד, והתגובה שלה הייתה, 'אני מביאה איתי את המצלמה'".

לסרט הזה יש כבר חיים משלו, וקופולה מודה שיש שם סצינות שהוא עדיין נאלץ להתנצל עליהן או להסביר אותן. כמו, למשל, הקטע שבו הוא מגיב לשמועות על כך שהתקף הלב שקיבל שין במהלך הצילומים היה קטלני. "בסרט רואים אותי אומר, 'מרטין שין לא מת אלא אם כן אני אומר שהוא מת'. זה נשמע רע, במיוחד אם אתה לא מכיר את ההקשר של אותו רגע", אומר קופולה. "ואולי בכל זאת זה לא נשמע כל כך טוב".
קופולה מוסיף שהכוונה המקורית הייתה לצלם סרט בסגנון
באותם ימים, הבמאי לא היה בטוח מה השיג, אולם המסע המרכזי בסרט - המשימה של איש הקומנדו בגילומו של שין, לחסל את הקולונל המורד שגילם ברנדו - הפך לנקודת מפנה בקולנוע האמריקאי. "אחרי 'אפוקליפסה עכשיו' כבר לא יכולת לצלם סרט כמו 'היום הארוך ביותר', כי זה היה נראה נורא מיושן", אומר הבמאי. "לא ידעתי את זה כאשר הייתי באמצע הצילומים. לא היה לי מושג. לא ראיתי אז את מה שכולנו רואים היום".