ענק הקומיקס: ראיון עם המפיק אבי ארד
מחיה גיבורי הקומיקס על המסך הגדול אבי ארד צחק למבקרים שהזהירו אותו מקללת "הענק הירוק," אבל כסס ציפורניים בחרדה. עכשיו, אחרי ש"הענק הירוק" הרוויח למעלה מ-50 מיליון דולר בסוף השבוע, מתייחס ארד לכל השערוריות שנקשרו בסרט

לא איש כאבי ארד יפחד מ"הענק הירוק." הקומיקס, שעובד פעמים רבות למסך הקטן או הגדול, כמעט תמיד נכשל, ובמקרים שזכה להצלחה לווה הליך הפקתו במיני אסונות, כולל מיתות.
אבל ארד, הבעלים לשעבר של חברת "מארוול" ומי שאחראי למרד בית סרטי ה"סופר גיבורים" של העשור האחד רון, לא פוחד מקללות.
סיפור הכיבוש של ארד את אחת מעמדות המפתח בתעשיית הסרטים בהוליווד די ידוע: בשנת ,1996 עת עמדה חברת הקומיקס הגדולה מארוול על סף פשיטת רגל, השתלטה עליה חברת "Toybiz" שבבעלותו.
הרכישה לא רק שהצילה את מארוול, אלא הפכה אותה למובילה בתחום סרטי הקומיקס. מאז כניסתו לחברה ועד לעזיבתו אותה, עשר שנים מאוחר יותר, הפיק לא פחות מ-20 סרטים, מרביתם
ב-2006 פרש מהעמידה בראשות מארוול והקים את חברת "אבי ארד הפקות," שעדיין ממשיכה להפיק באופן עצמאי סרטים עבור החברה. השינוי התברר כמבורך: ההפקה האחרונה של החברה, "איירון מן," הרוויחה עד כה 300 מיליון דולר ברחבי העולם, למרות חבלי לידה בעייתיים.
'"איירון מן' הסתובב בין האולפנים במשך שנים רבות, אבל רציתי שמי שיעשה את הסרט יעשה אותו כמו שצריך, עם אהבה וחיבור נכונים," הוא מסביר בראיון טלפוני לילי. "כשאתה מרגיש שזה לא הולך, אתה לוקח את הזמן. רק ברגע שהרגשנו מספיק נוח עם הדרך שהסיפור סופר ועם התסריט שהוצע לנו, יצאנו למסע הארוך עם מארוול בדרך להפקה הזאת."
עדיין חשוב לך כל אחד ואחד מהסרטים, גם אחרי כל השנים האלה?
"כשאתה רוצה להרוויח את שמך כמוביל בתחום וכמותג גדול, אתה חייב להקפיד לעבוד עם האנשים הטובים ביותר עבורך ואתה חייב להיות מעורב."
ומה עם הפחד שהסרט ייכשל? גם הוא עדיין קיים?
"בוודאי. יש הרבה ציפייה והרבה מתח. למד רות שאתה יכול לשער אם עשית סרט מספיק גדול, ולמען האמת אפשר לשער גם כשאתה רואה סרט שהולך להיות על הקרשים. כמה? במספרים? אף פעם לא יודעים ואני לא מתד עסק בספקולציות, אלא משתדל להרגיש טוב עם מה שאני עושה."
הפקת "הענק הירוק," שנכנס השבוע למקום הראשון במצעד שוברי הקופות האמריקניים עם רווחים של 54.5 מיליון דולר בסוף שבוע אחד בלבד, היתה אחד מאותם הימורים שבגינם כסס ארד ציפורניים עד הרגע האחרון.
גם תאריך היציאה של הסרט אל בתי הקולנוע, בחודש מאי ולא בשיא הקיץ, סימן את החשש של המפיצים. אך ארד מכחיש את השמועות הללו. "הקיץ מבחינתי מתחיל במאי," הוא מסביר, "היה נכון מבחינתנו להוציא את 'הענק הירוק' עכשיו, לא מאיזשהו פחד אלא כדי לסדר את ההפקות בזו אחר זו."
אדוארד נורטון השתלב בסרט היטב ואפילו כתב חלקים, ולמרות זאת הוא סירב להתראיין ולקדם את הסרט.
"נורטון הוא שחקן ענק, כישרון המשחק שלו פשוט מנצח, והוא התאים להפקה יותר ממה שאפילו אני חשבתי."
ובכל זאת, הוא לא הבנאדם הטבעי לתפקיד, כשמנגד רואים את טובי מגווייר ב"ספיידרמן."
"גם טובי היה בחירה שלי. אין מה לעשות, אתה חייב להתאים את השחקן לדמות, והענק הוא לא ילד בן 18 ולכן נורטון הרבה יותר מתאים לדמות הספציפית הזאת."
איך בוחרים שחקן שיגלם גיבור־על בסרט? מה צריך להיות לו?
"כמו בכל סרט, צריך להיות שחקן שנכון לתפקיד. מישהו שיביא אישיות למסך. השם שלו, זה נכון, צריך להיות מוכר ובעל נוכחות אבל הכי חשוב שהוא ישכח הכל ויוכל להתחבר לדמות, שיניח את הזהות שלו בצד, ושיאמין בסרט. שיהיה לו אכפת ממה שהוא עושה."

איך מחדירים לשוק גיבור־על חדש, כמו שעשיתם עם "איירון מן"
"איירון מן הוא קלאסיקת קומיקס ענקית. כשמגיעים למסך הגדול זה לפעמים קשה ולפעמים קל יותר, אבל במקרה הזה אני חושב שהבסיס די חזק מבחינת עלילה וביצוע. מה שבטוח הוא ש'איירון מן '2 יהיה עוד יותר חזק."
כבר סרט שני?
"תמיד חושבים קדימה."
לפי אתרי האינטרנט אתה עובד במקביל על 18 פרויקטים חדשים לשנים הקרובות. אתה יכול להיות באמת מעורב בכל כך הרבה?
"אני לא באמת יודע מה כותבים עליי באינטרנט, אבל אני עובד על הרבה יותר פרויקטים. משהו גדול שאני יכול כבר לספר עליו הוא "הומוספיאן," שייצא בדרימוורקס, ויהיה משהו כמו פינוקיו־רובוט. זה הולך להיות סרט משפחתי וחמוד ביותר."
לפני מספר שבועות סערה זירת חובבי הקומיקס כאשר הודיע היוצר האגדי סטן לי שהוא כותב עשרה גיבורי פעולה חדשים שעתידים לצאת לדפוס עוד השנה.
עיניו של ארד נוצצות כשאני מזכיר לו על החברים החדשים שהולכים להצטרף בקרוב למועדון ה"סופר גיבורים".
"האמת שאני מצפה לזה בכיליון עיניים," הוא אומר בלהט. "זה נורא משעשע אותי שאני יכול לומר שבגיל 85 סטן עדיין צעיר ומרענן, ומצליח לחדש. בטוח שזה הולך להיות מעולה."
מה השתנה בגיבורי־על בשנים האחרונות? מאקסמן ועד הענק הירוק?
"בעיקר המעמד שלהם. היום השחקנים הרבה יותר מצליחים עם הסרטים האלה. כשעשינו את 'אקס מן' היו פחות שחקנים שקפצו על המציאה. היום הכוכבים הכי גדולים עומדים בתור כדי לשחק בסרטי הקומיקס. הם הכי מצליחים בעולם, ואני שמח שהשחקנים הבינו שהדמויות, הכתיבה וההפקה היום הם כמו הסרטים הכי גדולים ברמה הכי גבוהה."

אחרי כל כך הרבה שנים שאתה עובד בארצות הברית, אתה עדיין שומר על קשר עם הארץ?
"תמיד. יש לי בבית עמדה שמכונה 'השולחן הישראלי' ושם נמצא הכל. החל מעיתונים דרך מגזיני בידור וטלוויזיה. אני צופה לא מעט בערוץ ."2
קולנוע ישראלי יצא לך לראות לאחרונה?
"כן, ובעיקר התעצבנתי על מה שקרה באוסקר עם 'ביקור התזמורת.' מדובר בסרט נהדר שהמועמדות היתה מגיעה לו הרבה יותר מהסרט שנשלח. אני אומר לך, המסר משחק פה תפקיד ובהשוואה ל'בופור' המסר של 'ביקור התזמורת' היה מדהים."
אתה יודע שהסיבה היתה ש"ביקור התזמורת" דובר אנגלית ברובו, ולכן הוא לא נשלח.
"אני לא מבין את החוק המטופש הזה עם השפה, זה סרט ישראלי לחלוטין לדעתי."
בימים אלה נכנס הקולנוע הדיגיטלי גם לישראל. אתה רואה בזה את העתיד? או אולי בקולנוע התלת מימדי?
"אין ספק שהעתיד נמצא בתלת מימד. זאת ההתקדמות האמיתית והטבעית בעיניי. אסור לשכוח שהקולנוע התחיל מסרטים אילמים בשחור לבן והגיע למה שעושים היום. יש עוד דרך ארוכה."
היום רבים נוהגים לומר שכבר לא צריך ללכת לקולנוע כדי ליהנות מסרט. אתה מסכים?
"בכלל לא. יש לי רקע מספיק בתחום הזה, ואולם הקולנוע הביתי שלי מגניב ביותר, אבל שום דבר לא מחליף את התגובות של האנשים ואת החוויה, ולכן אני כמעט ולא צופה בסרטים בבית."
לא נמאס לך לפעמים להתעסק בגיבורי אקשן כל־יכולים?
"לפעמים אני חושב שדי, מספיק, הגעתי לשיא ועשיתי דברים מדהימים, אבל אז תמיד מגיע משהו חדש ומלהיב, ואני נכנס לפרויקטים חדשים ומסעירים ששואבים אותי פנימה. כל עוד הנושאים ימשיכו להיות מעניינים, אני אהיה שם."